وقتی گوشی‌های هوشمند می‌لرزند
آیا امکان پیش‌بینی زمین لرزه از طریق بررسی اطلاعات گوشی‌های هوشمند امکان پذیر است؟

وقتی گوشی‌های هوشمند می‌لرزند

ماجرای پیامک روزگذشته درباره وقوع زلزله چه بود؟

لرزه بر همراه‌اول!

این روز‌ها تلفن‌همراه به همراه اول همه ما تبدیل شده است. تغییر سبک زندگی و همچنین توسعه خدمات بر بستر اینترنت باعث شده تا این وسیله به یک کیف پول و ارسال پیام و بسیاری از موارد دیگر تبدیل شود.
کد خبر: ۱۳۸۹۹۱۰

دیروز اتفاقی افتاد که نشان داد این وسیله تا چه حد در زندگی مردم تاثیر دارد و باید بیشتر مراقب بود. حدود ساعت ۱۲و۱۵دقیقه دیروز ۱۶آذر۱۴۰۱ تعداد قابل‌توجهی از مردم که گوشی‌های اندرویدی داشتند، هشداری مبنی بر وقوع زلزله دریافت کردند که این پیام موجب نگرانی آن‌ها شد؛ «هشدار زلزله؛ آرام باشید و به پناهگاهی در اطراف بروید». از این رو برخی شهروندان به منظور رعایت ایمنی از منزل خود خارج شدند. پیامی عجیب که قصد داشت مردم به خیابان‌ها بیایند. این پیام در حالی روی گوشی‌ها آمد که چندی پیش فراخوان داده شد که کسبه از فعالیت خودداری کنند و برخی از افراد هم دست به اعتراض بزنند. این در حالی بود که بازار فعالانه به کار خود ادامه می‌داد و مردم روال عادی زندگی خود را طی می‌کردند و توجهی به فراخوان‌های پوشالی نداشتند. با این‌که خیلی زود اعلام شد این پیام جعلی است، اما باید ابعاد چگونگی صدور این پیام مشخص شود. مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در این باره گفت: پیام ارسال شده روی تلفن همراه برخی شهروندان در مورد هشدار زلزله، یک غفلت فنی بوده و مسأله امنیتی نیست. کارگروه تحقیقاتی شبکه همراه اول در حال یک اقدام فنی بود تا در شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله بتوانند پیام هشداری صادر کنند. بر اساس تحقیقات ما، زمانی که در گروه فنی می‌خواستند به صورت آزمایشی این پیام را برای خودشان ارسال کنند به علت غفلت برای تعدادی از شهروندان ارسال شد. وی اطمینان خاطر داد که اتفاق دیروز مسأله خاص امنیتی نبوده و با عذرخواهی از شهروندان، «اجرای این عملیات فنی را در موقعیت کنونی کج‌سلیقگی دانست که دستگاه‌های مرتبط آن را دنبال می‌کنند».
در حالی‌که برخی این اتفاق را هک اعلام کرده بودند، معاون سازمان پدافند غیرعامل گفته بر اساس ادعای واحد تحقیق و توسعه شرکت همراه اول، خطای انسانی رخ داده است. او همچنین گفت که بررسی عمدی یا غیرعمدی بودن این اتفاق به زمان نیاز دارد. از سوی دیگر در پی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال «پیام هشدار زلزله» برای تعدادی از مشترکین این اپراتور در شهر تهران و ایجاد نگرانی برای برخی از هموطنان، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصران احتمالی را داد.
حامد حکاکان، مدیرکل ارتباطات اپراتور همراه اول هم درباره پیام هشدار زلزله به برخی از شهروندان توضیح داد: هیچ‌گونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این موضوع متأسفانه به‌دلیل خطای تیم تحقیقاتی که روی قابلیت هشدار بلایای طبیعی سیل یا زلزله کار می‌کردند و قرار بوده پیام را صرفا آن تیم تحقیقاتی دریافت کند، رخ داده است.
به هر روی به نظر می‌رسد پاسخی که همراه اول در این مورد داده نمی‌تواند قانع کننده باشد. این اتفاق آن هم در چنین شرایطی باید به صورت دقیق و موشکافانه بررسی شود تا اگر حفره‌ای ایجاد شده است سریعا برطرف شود و اگر هم واقعا چنین اتفاقی براساس اشتباهی انسانی رخ داده است باید برخوردی قاطع و جدی با عوامل آن داشت.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها