در یک مطالعه جدید که در نشریه نیچر منتشر شده، روش درمانی جدیدی برای محافظت از افراد آسیب‌پذیر در برابر ویروس کرونا با استفاده از یک داروی درمان آسیب های کبدی معرفی شده است.

به گزارش جام جم آنلاین، این تحقیق نشان داد یک داروی قدیمی که از صفرای خرس گرفته شده و برای درمان بیماری های کبدی استفاده می‌شود، می‌تواند مسیر حیاتی مورد استفاده توسط ویروس کرونا را برای ورود به سلول‌ های انسانی مسدود کند.

این تحقیق که با همکاری دانشمندان دانشگاه کمبریج و موسسه بهداشت برلین انجام شد، نشان می دهد واکسن‌ها ابزاری حیاتی برای مقابله با کرونا هستند، اما تنها ابزاری نیستند که می‌توانیم برای جلوگیری از عفونت مذکور به کار بگیریم زیرا واکسن‌ ها برای همه - به عنوان مثال، بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف - کاربرد ندارند و همه هم به آنها دسترسی ندارند لذا یافتن راه های جایگزین برای محافظت در برابر عفونت مذکور که می تواند مکمل واکسیناسیون باشد، ضروری است.

منشا مطالعه جدید به ابتدای همه گیری کرونا باز می گردد. مطالعه ای در اوایل سال 2020، نشان داد این ویروس مانند سارس ، از طریق آنزیمی به نام ACE2 وارد سلول های انسان می شود.

ACE2 آنزیمی است که در سطح بسیاری از سلول های بدن انسان یافت می‌شود. گیرنده‌های ACE2 انتقال ویروس کرونا به درون بدن را تسهیل می کند.

گیرنده‌های ACE2 به‌ویژه در روده و سیستم قلبی عروقی به خوبی عمل می کنند و لذا ویروس کرونا می‌تواند به مکان‌های مختلفی در بدن که فراتر از ریه‌هاست حمله کند.

یکی از یافته های عجیب در مراحل اولیه همه گیری، شناسایی تغییرات چشمگیر در سطوح ACE2 در بافت صفرا بود.

این مشاهدات اولیه نشان می داد که نوعی عامل، احتمالا اسیدهای صفراوی، ACE2 را در سلول های خاص سرکوب می کند.

اما اولین پیشرفت بزرگ زمانی رخ داد که مشخص شد یک مولکول اسید صفراوی به نام FXR نقش اساسی در کنترل عملکرد ACE2 ایفا می کند.

کشف بزرگ بعدی با شناسایی تاثیر ursodeoxycholic (UDCA) رخ داد که یک داروی بالینی تایید شده برای بیماری کبد است و به طور موثری فعالیت FXR را سرکوب می کند و متعاقباً سطح ACE2 را در سلول های رشد یافته در آزمایشگاه کاهش می دهد.

بررسی های بالینی این تاثیرگذاری را اثبات کرده و انتظار می رود داروی قدیمی یادشده که از دهه 50 میلادی مورد استفاده بوده با تغییراتی بر علیه کرونا به کار گرفته شود.

منبع: فارس