نگاهی به مجموعه «عشق گمشده» که از آی‌فیلم پخش می‌شود

حکایت تقابل ۲ نسل

نگاهی به برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون

راهی که رسانه‌ ملی هموار می‌کند

چند سالی است پرونده برنامه‌های استعدادیابی در تلویزیون باز شده و اغلب برنامه‌سازان تلاش می‌کنند در حوزه‌های مختلف، استعداد‌های شکوفانشده را کشف کنند.
کد خبر: ۱۳۸۹۷۹۳
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

چه در رادیو که می‌توان به مسابقه «یک، دو، صدا»‌ی رادیوایران اشاره کرد که در زمینه خوانندگی و ترانه‌سرایی توانست جوان‌های مستعدی را کشف کند. چه در حوزه نوجوان مثل برنامه «مجری‌نو» که از شبکه امید پخش می‌شود و یکی دیگر از معروف‌ترین برنامه‌های استعدادیابی هم که «عصرجدید» است. حتی شبکه آی‌فیلم هم دست به کار شده و برای افغانستانی‌های مقیم ایران مسابقه خوانندگی «نواهنگ» را طراحی و اجرا کرده است، اما یکی از نکات جالب این برنامه‌ها این است که هرکدام سعی می‌کنند سراغ موضوع‌های جدید بروند. گرچه گاهی موازی‌کاری‌هایی نیز صورت می‌گیرد، اما تلاش برنامه‌سازان کشف استعداد در همه شاخه‌های هنری، ورزشی و... است. نکته مهم دیگر به‌کارگیری خروجی‌های این برنامه‌هاست که توانسته‌اند از طریق رسانه‌ملی به شهرت رسیده و در زمینه تخصص خود به کار گرفته شوند و موفقیت‌هایی را نیز کسب کنند.
نکته مهم دیگر میزان سرگرم‌کنندگی این دست برنامه‌هاست که برخی از آن‌ها توانسته‌اند درصد بالایی از جذب مخاطب را به خاطر سرگرم‌کنندگی هم داشته باشند و برخی نتوانستند به این موفقیت دست پیدا کنند. شاید بهترین نمونه‌ای که در این زمینه می‌توان نام برد، برنامه «خنداننده‌شو» است که از دل «خندوانه» در شبکه نسیم شکل گرفت. رقابتی که در چند فصل برگزار شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت و خروجی‌های خوبی هم داشت و باعث شد مسیر برای استعداد‌های بسیاری هموار شود. در این میان شاید عده‌ای هم باشند که معتقدند در این زمینه کپی‌کاری‌هایی وجود داشته، اما از آنجا که این نوع برنامه‌ها کاملا ایرانیزه و منطبق با فرهنگ ایرانی شده بود، اتفاقا نقطه مثبت این دست برنامه‌ها محسوب می‌شود. ضمن این‌که یکی از گونه‌های پرطرفدار تلویزیون، همین برنامه‌های استعدادیابی است که در هر زمینه‌ای که ساخته می‌شوند، مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند. گرچه برخی به‌صورت تخصصی برنامه استعدادیابی مورد نظرشان را دنبال می‌کنند، اما سرگرم‌کنندگی برخی از آن‌ها به قدری است که نگاه مخاطب عام را هم به خود معطوف می‌کند مثل «قندپهلو» یا «آقای‌گزارشگر» و حتی «تهمتن» و «مردان‌آهنین» که به نوعی می‌توان آن‌ها را جزو این برنامه‌ها دسته‌بندی کرد و خانواده‌های بسیاری را پای خود نشاندند. البته شاید بخشی از داوری‌های این دست برنامه‌ها و حتی مجریان آن مورد انتقاد عده‌ای از صاحبنظران قرار گرفت، اما با توجه به ویژگی‌های دیگری که هرکدام از این برنامه‌ها داشتند، توانستند نظر بیننده‌ها را جلب کرده و آن‌ها را تا پایان رقابت‌ها همراه خود نگه‌دارند. در نهایت این‌که رسانه‌ملی به‌عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رسانه کشور توانسته در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف هنری و ورزشی برنامه‌های استعدادیابی تولید کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها