گفت‌وگوی جام‌جم با چهره طلایی قایقرانی زنان ایران

درخشش ادامه‌دار ملایی

ترفند‌هایی که مجامع فدراسیون‌ها را از اعتبار ساقط می‌کند

بلبشوی انتخاباتی در وزارت ورزش

‌نمی‌شود انتخابات فدراسیونی در وزارت ورزش برگزار شود و صحبتی از شائبه مهندسی آن به میان نیاید. ابهامات درباره دخالت وزارتی‌ها در مجامع انتخاباتی به قدری بی شمار بوده که به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده ورزش تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۵۹۹
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

تا پیش از این اگر می‌شد نسبت به برخی پشت پرده‌های انتخابات غیرمستقیم پی برد، اما حالا اوضاع به قدری بغرنج شده که وزارت ورزش خیلی علنی، سلیقه‌اش را در مجامع اعمال می‌کند. اگر تمایل داشته باشد انتخابات را برگزار‌می‌کند و گر نه آن را به تعویق می‌اندازد. دست آخر هم اگر شرایط برخلاف میلش در مجامع رقم بخورد، دستور به برکناری یا عقب‌نشینی رئیس منتخب می‌دهد.

تخلف آشکار در سوارکاری و اسکواش

نمونه بارز این اتفاق را می‌توان در انتخابات فدراسیون سوارکاری دید. انتخاباتی که خرداد سال جاری در شرایطی کاملا قانونی برگزار شد، اما با دستور حمید‌سجادی، وزیر ورزش از اعتبار ساقط شد.

در حالی که این انتخابات با حضور نمایندگان مربوط از جمله سازمان بازرسی کشور برگزار شد، اما وزارت ورزش نماینده خود را به این مجمع نفرستاد تا در نهایت به همین دلیل آن را غیر موجه قلمداد کند؛ بنابراین مسعود خلیلی با این که رای قاطعی از اعضای مجمع سوارکاری گرفته بود (۴۵ رای از ۴۷ رای ماخوذه) مجبور به کناره‌گیری شد.

تازه‌ترین جنجال انتخاباتی وزارت ورزش به فدراسیون اسکواش مربوط است. انتخابات ریاست این فدراسیون نیز دیروز در شرایطی برگزار شد که خیلی عجیب و غریب بود. امیرعزیزی‌پور (دبیرپیشین فدراسیون اسکواش)، بابک فقیر (نایب رئیس فدراسیون اسکواش) و پیروز‌هاشمی ارس ۳ کاندیدایی بودند که برای تصدی پست ریاست این فدراسیون نام‌نویسی کرده بودند. طبق روال، عرف بر این است که چند روز قبل از انتخابات اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده از سوی مراجع ذی‌صلاح به آن‌ها اعلام و فهرست رسانه‌ای شود. در مورد کاندیدای فدراسیون اسکواش هم همین اتفاق می‌افتد و دوهفته قبل به هر سه نفر اعلام می‌شود که حضورشان در انتخابات بلامانع است. روز گذشته، اما شرایط جور دیگری رقم خورد و به یکباره در اواسط مجمع اعلام شد صلاحیت امیرعزیزی‌پور تایید نشده و اجازه شرکت در انتخابات را ندارد. همین اتفاق کافی بود تا فضای این مجمع ملتهب شود. طوری که ۲۱ نفر از اعضای مجمع به نشانه اعتراض به برخورد سوال برانگیز وزارت ورزش و البته حمایت از عزیزی‌پور جلسه را ترک کردند!

با توجه به این موضوع، چون تعداد افراد رای دهنده به نصاب نرسید، انتخابات از حالت قانونی خود خارج و طبق اساسنامه به ۱۵ روز آینده موکول شد. برگزاری انتخابات فدراسیون اسکواش در حالی به طرز معناداری ملغی شد که واکنش محمد پولادگر، معاون وزارت ورزش به این قضیه بیشتر به حواشی دامن زد. او که رئیس این مجمع بود در اظهارنظری گفت: مسئولیت تایید صلاحیت‌ها با من نیست و من جوابگو نیستم، بخشی از آن با ما است و تایید صلاحیت مدیریتی انجام شده است.

هاشمی ارس، گزینه وزارت ورزش؟

با توجه به حمایت تمام قد اعضای مجمع فدراسیون اسکواش از امیر عزیزی‌پور پر واضح است که او شانس اصلی رسیدن به صندلی ریاست این فدراسیون بوده‌است. به هر حال هر چه باشد او از اهالی اسکواش است و طبیعی است که نزد این خانواده مقبولیت داشته باشد. اما حالا سوال اینجاست که چرا وزارت ورزش در تصمیمی ناگهانی عزیزی‌پور را از گردونه رقابت خارج کرد؟ این بار هم مثل همیشه شنیده می‌شود که وزارت ورزش به دنبال حمایت از یک کاندیدای خاص بوده است. هاشمی ارس فردی است که در این رابطه از او نام برده می‌شود. گفته می‌شود او از دوستان نزدیک حمید سجادی، وزیر ورزش است و به تازگی هم صاحب یک پست تشریفاتی در این وزارتخانه شده است.

اعضای مجمع دیگر منفعل نیستند

دخالت‌های وزارت ورزش در انتخابات ریاست فدراسیون‌ها گرچه برای همه محرز شده، اما باید به این نکته هم اشاره کرد که اعضای مجمع فدراسیون‌ها هم دیگر مثل قبل مقابل هر تصمیمی سکوت اختیار نمی‌کنند. اگر غیر از این بود اعضای مجمع فدراسیون سوارکاری شجاعانه این انتخابات را در غیاب نماینده وزارت ورزش برگزار نمی‌کردند. دیروز همچنین در بلبشوی انتخابات فدراسیون اسکواش خبر رسید که مسعود خلیلی با شکایت به دیوان عدالت اداری، توانسته حکم ابطال سرپرستی این فدراسیون را بگیرد. بعد از این که وزارت ورزش انتخابات سوارکاری را غیرقانونی دانست، محمود حیدری را به عنوان سرپرست معرفی کرد که حالا با این داستان‌ها او باید صندلی ریاست را به خلیلی پس بدهد. در این شرایط باید گفت که بعید به نظر می‌رسد اعضای مجمع فدراسیون اسکواش در مجمع ۱۵ روز آینده حاضر شوند. مگر این که شرایط برای صلاحیت محمود‌عزیزی‌پور هم مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

گاف‌های ادامه دار آقای وزیر

روزی که حمید سجادی به عنوان اولین چهره‌ورزشی، وزیر این وزارتخانه شد، امیدواری زیادی بین اهالی ورزش کشور به وجود آمد که قرار است شرایطی متفاوت‌تر از گذشته برای این عرصه رقم بخورد. حداقل‌ترین مطالبه خانواده ورزش این بود که سجادی بر خلاف وزرای قبل، تصمیمات ورزشی بگیرد و معاونان و دستیارانش را از بین ورزشی‌ها انتخاب کند. مثلا سر و سامانی جدی به فدراسیون‌ها بدهد. فدراسیون‌هایی که به حیاط خلوت مدیران غیرورزشی تبدیل شده است. امروز، اما بیش از یک سال از حضور سجادی در این عرصه گذشته و او نه تنها این معضل را حل نکرده، بلکه یک سونامی از حضور سرپرست‌ها در فدراسیون‌ها راه انداخته است.

در حال حاضر ۱۱ فدراسیون ورزشی بلاتکلیف هستند و با سرپرست اداره می‌شوند. ناکارآمدی آقای دونده، اما تنها به فدراسیون‌ها ختم نمی‌شود. کارنامه حمید سجادی در این مدت به قدری ضعیف بوده که باید تخلفات انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، حذف تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از جام باشگاه‌های آسیا، پناهنده شدن رئیس فدراسیون بوکس و دو ملی‌پوش این رشته به اسپانیا، حضور نامتعارف برخی از بانوان ورزشکار ایرانی در رویداد‌های بین‌المللی اخیر، ثبت ورزش‌های پهلوانی به نام آذربایجان و ... را هم در آن نوشت. نمایندگان مجلس پیش از جام‌جهانی فوتبال طرح استیضاح وزیر ورزش را کلید زدند و به دنبال جمع‌آوری امضاء هستند. بعید به نظر می‌رسد سجادی با این حجم بالا از سوءمدیریت، شانسی برای ادامه کار در این وزارتخانه داشته باشد. به خصوص این که این روز‌ها در وزارت ورزش هم تنها شده و یاوری ندارد.
​​​​​​​
روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها