چرا ساماندهی افراد بی‌سرپناه هر سال حاشیه ساز می‌شود؟

بی‌سامان مانند ساماندهی افراد بی‌خانمان

دستگاه‌های زیادی در ساماندهی افراد بی‌سرپناه نقش دارند. اما برای این مهم قدم‌های مناسبی برداشته نمی‌شود. کارشناسان معتقدند مشکل اینجاست که‌ استانداری‌ها و وزارت کشور نظارت مناسبی بر عملکرد این سازمان‌ها ‌‌ندارند.‌
دستگاه‌های زیادی در ساماندهی افراد بی‌سرپناه نقش دارند. اما برای این مهم قدم‌های مناسبی برداشته نمی‌شود. کارشناسان معتقدند مشکل اینجاست که‌ استانداری‌ها و وزارت کشور نظارت مناسبی بر عملکرد این سازمان‌ها ‌‌ندارند.‌
کد خبر: ۱۳۸۹۵۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، با کاهش دمای هوا و بارش اولین برف پاییزی دوباره بحث‌ها درباره نحوه حمایت از افراد بی‌سرپناه در تهران بالا گرفته است. برای نمونه شهرداری تهران از شهروندان خواسته است در صورت  مشاهد افراد بی‌خانمان در سطح شهر حضور آنها را از طریق سامانه 137 اطلاع رسانی کنند تا به این شکل زمینه برای انتقال افراد بی‌خانمان به پناهگاه‌ها فراهم شود.

 البته در این بین مانند چند سال گذشته ناهماهنگی‌های زیادی به چشم می‌خورد. برخی کارشناسان معتقدند پاتوق‌های افراد بی‌خانمان کاملا مشخص است و شهرداری می‌تواند با حضور در این مناطق مانع از آسیب دیدن افراد بی‌سرپناه به دلیل کاهش دمای هوا شود.

 برای نمونه شهروندان زیادی این روزها از تردد معتادان متجاهر در حاشیه بزرگراه‌های پایتخت گلایه می‌کنند و یا از این می‌گویند که حاشیه بسیاری از پارک‌های جنگلی تهران به محلی برای زندگی معتادان متجاهر بدل شده است.

بنابراین اگر کارشناسان شهرداری ‌ در این محل‌ها حضور پررنگی داشته باشند، ‌براحتی می‌توانند برای شناسایی و انتقال افراد بی‌سرپناه اقدام کنند.

این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند، شرایط نامناسب اقتصادی زمینه را برای افزایش معتادان بی‌خانمان در کلانشهری مانند تهران فراهم کرده است‌.

اواخر مهرماه بود که عباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران درباره جمعیت معتادان متجاهر تهران از عدد 26 هزار نفر سخن به میان آورد. جمعیت قابل توجهی که کارشناسان تاکید می‌کنند این روزها با خطرات بیشتری رو به رو هستند، زیرا کاهش دمای هوا نیز می‌تواند زمینه را برای مرگ آنها فراهم کند.

البته حضور معتادان متجاهر به کلانشهر تهران محدود نمی‌شود و کارشناسان تاکید می‌کنند بیشتر کلانشهرهای کشور شرایطی مانند تهران دارند.

گشت‌ شهرداری با ون‌های فرسوده

بی‌سامان مانند ساماندهی افراد بی‌خانمان

‌‌‌‌یکشنبه گذشته بود که شهرداری تهران از آغاز به کار گشت‌ ویژه فوریت‌های‌ اجتماعی برای انتقال افراد بی‌خانمان به گرمخانه‌ها خبر داد. اتفاقی که  البته ‌حاشیه‌ ساز شد، چراکه برای انتقال افراد بی‌خانمان بجای خودروهای مخصوص از ون‌های فرسوده و تاکسی استفاده شد‌ه بود.

این درحالی است که احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران بتازگی گفته‌  تعداد گشت‌های شهرداری نسبت به سال گذشته ‌ دو برابر افزایش یافته و اکنون  از۴۰ خودرو و هفت اتوبوس برای جمع‌آوری افراد بی‌خانمان‌‌ استفاده می‌شود.

 البته احمدی صدر درباره اینکه چرا برای انتقال افراد بی‌خانمان از خودروهای فرسوده و تاکسی استفاده شده‌ است؟ نیز گفته در کنار خودروهایی که سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران برای این مهم از آنها استفاده می‌کند در مناطق شهرداری نیز تعدادی خودرو به شکل کرایه‌ای به کار گرفته می‌شود.

با این حال این توضیحات ‌رئیس شورای شهر تهران را قانع نکرده است. به همین دلیل مهدی چمران ‌‌ گفته استفاده از ون‌های فرسوده برای انتقال افراد بی‌خانمان را در شورای شهر پیگیری خواهیم کرد‌.

نظارت نامناسب استانداری و وزارت کشور

بی‌سامان مانند ساماندهی افراد بی‌خانمان

هرسال با کاهش دمای هوا بحث انتقال افراد بی‌خانمان به پناهگاه‌ها مطرح می‌شود، ماجرایی که به دلیل نبود نظارت همیشه با حاشیه‌هایی همراه است.

کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه سازمان‌های زیادی در این حوزه نقش دارند، استانداری‌ها و وزارت کشور باید عملکرد آنها را ارزیابی کرده و زمینه را برای تعامل بیشتر این نهادها با یکدیگر فراهم کنند.

حسن‌ موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: این روزها با کاهش دمای هوا‌ استانداری‌ها باید از طریق کارگروه اجتماعی و فرهنگی خود برای حمایت از افراد بی‌سرپناه وارد عمل شوند، چون باید زیرساخت و تجهیزات لازم را در این خصوص فراهم کنند.

موسوی  چلک ادامه می‌دهد: البته نباید فراموش کرد که براساس آیین نامه سال 78 شورای عالی اداری در این بین شهرداری یکی از 11 سازمانی است که ‌مسئولیت دارد. ‌

آن طور که رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران توضیح می‌دهد مشکل اینجاست که استانداری‌ها و وزارت کشور عملکرد سازمان‌های مسئول در این حوزه‌ را ارزیابی نمی‌کنند. به همین دلیل دولت اطلاعات درستی از نحوه عملکرد دستگاه‌ها مسئول در حوزه حمایت از افراد بی‌خانمان ‌در اختیار ندارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها