جزئیات خودکشی دانشجوی دکتری در دانشگاه تهران

مرگ خودخواسته به خاطر یک مقاله!

مرگ، پایان زندگی دختر دانشجوی دکتری رشته برق دانشگاه تهران بود که صبح روز شنبه ۱۲آذرماه، با پریدن از راه پله طبقه دوم دانشکده برق دست به خودکشی زده بود. این دانشجو پس از آسیب‌دیدگی تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما درمان‌ها موثر نبود و صبح دیروز یکشنبه۱۳ آذر جان خود را از دست داد.
کد خبر: ۱۳۸۹۵۱۱

به گزارش جام‌جم آنلاین، اختلاف بر سر درج نام در یک مقاله تحقیقاتی، زمینه‌ساز مرگ دانشجویی به نام زهرا ــ ج شد که در رشته برق در دانشگاه تهران درس می‌خواند. به گفته یکی از مسئولان دانشگاه، روز حادثه، استاد زهرا و او در مورد طرح سوالات برای امتحان با هم صحبت می‌کردند که در ادامه، زهرا موضوع دیگری را مطرح کرد. این مسئول دانشگاه در توضیح نحوه وقوع حادثه می‌گوید: «دانشجو و استاد، کار تحقیقاتی بسیار خوبی را با هم انجام داده بودند، اما موضوعی که باعث ناراحتی دختر دانشجو شده بود، درج یک نام دیگر در مقاله بود. دانشجو با ناراحتی گفته بود که این کار را ما دو نفر انجام داده‌ایم و چرا نام دیگری باید در مقاله اضافه شود. استاد نیز در پاسخ گفته بود او هم کمک کرده و نامش باید در مقاله باشد. این موضوع مسأله مهمی نیست. دانشجو به استادش گفت شما از آن فرد طرفداری می‌کنید که استاد هم منکر این مسأله شد و گفت شما نفر اول مقاله هستی و هیچ طرفداری نمی‌کنم. با ادامه بحث، دختر دانشجو از اتاق خارج شد و به سمت راه پله رفت و از بالا خود را به پایین پرتاب کرد. ارتفاع محل سقوط دختر دانشجو چندان زیاد نیست، اما به هر حال به سر او صدمه وارد شده بود.»

این در حالی است که برخی از منابع اظهار می‌کنند، دانشجو به استاد می‌گوید اگر از ثبت نام آن شخص خودداری نکند به خودش آسیب می‌رساند که با ادامه بحث با استاد، متاسفانه این دانشجو به خودکشی اقدام می‌کند. دختر دانشجو با اورژانس به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما با وجود تلاش پزشکان صبح دیروز یکشنبه ۱۳آذرماه فوت شد. با فوت دختر دانشجو، دانشگاه تهران در پیامی مرگ او را به خانواده و همکلاسی‌هایش تسلیت گفت. در اطلاعیه دانشگاه تهران آمده است: «با دستور رئیس دانشگاه، کمیته بررسی حادثه تشکیل شد تا ضمن تماس با خانواده دانشجو و گفتگو با شاهدان عینی، ابعاد مختلف موضوع روشن گردد و در اولین فرصت به ذی‌نفعان دانشگاه و مراجع ذی‌صلاح اطلاع‌رسانی شود.»

روایت استاد از خودکشی دانشجو

خبرگزاری تسنیم هم در روایت حادثه از زبان استاد دانشگاه آورده است: «چهارشنبه هفته پیش مقاله‌ای را به ژورنال nature communications سابمیت کردیم و در این مقاله چکیده کار خانم دانشجو در طول سه، چهار سال اخیر ارائه شده بود. به عنوان یک محقق این کار بهترین کار زندگی من بود. یک نویسنده دومی به کمک نویسنده اصلی در بحث تئوری این کار همکاری کرده بود. گویا بین این دو نفر بحثی پیش می‌آید. نویسنده دوم به نویسنده اصلی می‌گوید تو از من سوءاستفاده کردی و این حرف، او را خیلی ناراحت کرد. با نویسنده اول حرف زدم و قرار شد مشکل را حل کنیم. همه چیز خوب بود تا شنبه که ناگهان باز به‌هم ریخت و گفت: اصلا اسم مرا حذف کنید. بعد گفت من دیگر نیستم و رفت و خودش را انداخت پایین. باورم نمی‌شود، هنگ کردم، بهترین مقاله سابمیت شده بود، به‌خاطر یک اسم؟»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها