همپای علی حاتمی به روزگار نو درآمدیم
 بیست‌و‌ششمین سالگرد درگذشت علی حاتمی

همپای علی حاتمی به روزگار نو درآمدیم

یوشیموتو کوگویو، شرکت فیلمسازی غیرمتعارف ژاپنی برای داستان فیلم تازه‌اش«در میان مردگان» که حال‌وهوایی اجتماعی و ضد سرمایه‌داری دارد، سراغ زامبی‌های خطرناک می‌رود.
کد خبر: ۱۳۸۹۳۰۴
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر

تفاوت این فیلم با بقیه تولیدات ژانر زامبی‌ها در شبه‌مستند بودن داستان و ماجراهای آن است و تمایل چندانی برای قصه‌گو بودن ندارد.

داستان فیلمنامه با نگاهی به یک قصه‌ مصور نوشته شده که با نام در میان مردگان منتشر شده است. طبق معمول داستان‌هایی از این دست، ماجراهای داستان از جایی شروع می‌شود که بعد از نابودی بخش‌های زیادی از کره‌زمین به واسطه یک جنگ مرگبار جهانی، تمدن و زندگی در وضعیت خطرناک و دشواری قرار گرفته است.

در چنین شرایطی، بخش‌های سالم باقیمانده زمین پر از زامبی‌های مرگبار شده و شخصیت محوری داستان که از سوی خانواده و دوستان طرد شده، باید در میان این موجودات خطرناک راهی برای زنده‌ماندن پیدا کند. این درحالی‌است که حتی زامبی‌ها هم در حال نابودی و انقراض هستند. ادامه داستان فیلم، تلاش‌های شخصیت اصلی ماجرا برای فرار به مکانی است که انسان‌های باقیمانده به آنجا پناه برده‌اند.

مدیران یوشیموتو کوگویو از در میان مردگان به‌عنوان دادنامه‌ای علیه نظام سرمایه‌داری، بورژاوزی و جهان صنعتی نام می‌برند که تلاش آنها برای کسب سود بیشتر، زندگی عموم مردم عادی را به خطر انداخته است. شرکت‌های صنعتی که به‌عنوان عاملان اصلی تخریب محیط‌‌زیست شناخته شده‌اند، در داستان در میان مردگان به‌صورت موجودات زامبی به نمایش درمی‌آیند که به‌دنبال کشتار و نابودکردن آدم‌ها هستند. 

نزدیکان به این شرکت از در میان مردگان به‌عنوان فیلمی یاد می‌کنند که شباهت زیادی به مجموعه اکشن ضدسرمایه‌داری معروف «گودزیلا» دارد. در این مجموعه فیلم پرفروش هم، شخصیت گودزیلا بعد از یک انفجار هسته‌ای در اعماق آب اقیانوس از خوابی چندهزارساله بیدار شده و خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر به بشر می‌زند.
در سال جاری میلادی، در میان مردگان دومین محصولی است که یوشیموتو کوگویو تولید می‌کند. اثر دیگر مجموعه تلویزیونی و انیمیشن به نام «نینجای مکس» است که براساس داستان‌های کهن ژاپنی و شخصیت‌های معروف نینجا تولید شده است. یوشیموتو کوگویو از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۱۲، همواره به‌دنبال تولید فیلم‌ها و مجموعه‌هایی با محوریت فرهنگ بومی ژاپن بوده است. این قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت سینمایی این کشور دور آسیا، بیشتر برای تولیدات کمدی خود شهرت دارد. مدیران شرکت در رابطه با فیلم سینمایی در میان مردگان گفته‌اند قصد دارند ژانر زامبی را با ژانر اجتماعی و سیاسی گره‌زده و اثری جدید خلق کنند که تا قبل از این در فیلم‌های تولیدی این ژانر، سابقه نداشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سینمای ترس و دلهره طرفداران بسیار زیادی در داخل ژاپن دارد و محصولات این ژانر معمولا زمان نمایش عمومی در صدر جدول گیشه نمایش قرار می‌گیرند./ ورایتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها