یادداشتی از احمد میراحسان

دشنام‌شناسی و دشمن‌شناسی

کد خبر: ۱۳۸۹۱۳۰
نویسنده احمد میراحسان - پژوهشگر و مستندساز

آیا دشنام اولیای کفر، جهل و کذب به اولیای خِرد و فحاشی نادانان اهل گناه به فقیهان پاک ربانی، امری عجیب به‌شمار می‌آید؟ دشنام کفر و ظلم به، ولی فقیه از دشنام به ولایت الهی سرچشمه می‌گیرد و نیز ولایت فقه جعفری در مبارزه علیه استعمار، ریشه کینه‌توزی و فحاشی سلطه‌جویان ظالم از قدرت رهایی‌بخشی دانایی اسلام بوده است.

آیا داستان سگ خواندن و دشنام مردی جاهل به فقیه بزرگوار شیخ خواجه‌نصیرالدین طوسی در عصر آغازین غیبت کبری که گویای نفرت و جهل یک مدعی علم کاذب علیه عدل و علم، ولی فقیه که دانای راستین بود را شنیده‌اید؟ آن دشنام‌های جهالت‌بار تنها نمونه کوچکی از سنت فحاشی جهل و شر علیه عقل و خیر است. واکنش شیخ به او پس از پاسخ به پرسش‌هایش که حاصل فهم خطاآلود آن مرد بود، جالب و حکیمانه است. شیخ با برشمردن ویژگی‌های وجودی سگ و تمایزش با ویژگی‌های خویش به اثبات عقلی آن پرداخت که ظاهرا و باطنا این دشنام‌ها نابجا و دروغی است که به واقعیت اصابت نمی‌کند. شیخ بزرگ، خرد، صبر و ادب خود را بدین‌سان ثابت کرد. عالمان ربانی همواره چنین بی‌اعتنا به فحاشی بوده‌اند، اما ناظران در تاریخ خوب دانسته‌اند که علت تحقیر، تحریف و دشنام‌ها چیست. علت این واکنش صبورانه شیخ به دشنام‌گویی جاهل چه بوده است؟ خود شیخ اصل این درس را از ا...، از رسول‌ا... محبوب خدا، ولی‌ا... الاعظم و امام دلبندش مولا علی‌ابن ابی‌طالب امیرالمونین علی (ع) و اهل بیت و اوصیای معصوم آموخته بود؛ درسی گرانبها برای تمام مؤمنان. بی‌توجهی فق‌های معاصر از میرزای بزرگ و مدرس تا امام خمینی (ره)، حضرت آقا، آیت‌ا... بهجت و همچنین عالمان بزرگ مانند بهشتی‌ها و مطهری‌ها به دشنام هم ریشه در همین درس دارد. عالم خالص و مومن برابر فحاشی و خطر‌های بدتر از فحاشی مشرکان، منافقان و جاهلان، دست از انجام دادن تکلیف الهی خود نمی‌کشد و قدمی از دفاع از حق وا پس نخواهد نهاد. این ابتدایی‌ترین واکنش اهل حق علیه اهل باطل برابر دشنام‌گویی آنهاست.

کینه‌های یک نگاه ظلمانی
در این نوشته می‌خواهیم از میان همه واکاوی‌های علمی و تمام رویکرد‌ها و روش‌های شناخت انواع دشنام‌گویی فردی و گروهی انسان‌ها، دشنام‌شناسی مرتبط به دشمن شناسی امروزی در قلمروی دشنام به علمای دینی و ریشه‌های دشنام به، ولی فقیه را اشاره کنیم و بگوییم فرهنگ این فحاشی و دشنام که در دوره‌های مختلف به ناروا بر دانایان دین روا شده، حاصل کدام نگاه ظلمانی و کینه‌ای است. البته امروز پاسخ کلی برای عقول سالم دشوار نیست، زیرا همه می‌بینند که خشم کفر، ظلم، نفاق و قدرت‌های جبار جهانی علیه، ولی فقیه زمان ما (چه امام خمینی (ره) و چه امام خامنه‌ای (دامت برکاته) از کجا نشأت می‌گیرد. توان یگانه، ولی فقیه که از عقل و ایمان و یاری‌های غیبی خداوند و، ولی ا... الاعظم، ولی عصر (عج) فراهم می‌آید با ایستادگی برابر دشمنان بشریت و ظالمان جهانی و شیاطین و نوکران گوش به فرمان‌شان، کینه‌های کهنه‌شان را بیدار می‌کند. ایمان به توحید، معرفت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی استوار، ولی فقیه، ریشه این دشنام‌گویی است و دوام قیام او علیه ظلم و کفر جهانی در حق اسلام و مسلمانان ایران و توانایی پایداری او، دانایان و حکیمان الهی برای جهاد در راه خدا و انجام دادن تکالیف سرپرستی جامعه مسلمان توأم با تقوا، شجاعت، مدیریت، تدبیر و تعقل در مقام عالم ربانی و فرمانبردار رهنمود اهل بیت و، ولی عصر (عج)، ریشه نفرت و خشم است که به صورت فحاشی به زبان دوزخی فوران می‌کند و از طریق مجریان شیطان بزرگ یا توده هیجان‌زده جاهل و فریب‌خورده تربیت نشده در کف خیابان، خباثتش را به نمایش می‌گذارد. امروز در این مرحله هیچ فقیهی در برانگیختن انزجار و خشم کفر جهانی به اندازه، ولی فقیه و سرپرست جامعه در انقلاب اسلامی در معرض دشنام‌ها نبوده است. ممکن است گفته شود دشنام می‌تواند بیان خشم مظلوم باشد، هرچند عملی ناممدوح و زشت‌وار به حساب آید. آری چنین است، اما باید به جای ادعا به واقعیت و حقیقت رجوع کرد و دید ظالم اصلی و مظلوم حقیقی کیست؟ در این صورت پرسش آن است که آیا این دشنام به، ولی فقیه، دشنام‌گویی مظلوم علیه ظالم است؟ یعنی مظلوم قدرت‌های جهانی و شیطان بزرگ خون‌ریز آمریکا، انگلیس، اسرائیل، آلمان، فرانسه، کانادا و سعودی و رسانه‌های شیطان مانند بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و سعودی اینترنشنال هستند؟! و ظالم در این میان، دو امام انقلاب اسلامی؛ حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آقا و جمهوری اسلامی است؟ آیا دروغی از این آشکارتر می‌تواند وجود داشته باشد؟

دشنام سلطه‌جویان
کتابی قطور و اثری کامل لازم است که وجوه روانکاوانه، روانشناختی، جامعه‌شناختی، انسان‌شناسانه و اخلاقی دشنام و انواع دشنام و تمایزات آن در امروز را بررسی کند. به‌ویژه اگر دشنام به ا... برگردد و در تاریخ نبوی به جست‌وجوی دشنام بپردازد. از دشنام علیه انبیا و اوصیا، از حضرت ابراهیم و موسی و عیسی گرفته تا دشنام به پیامبر عزیز اسلام (ص)، خاندان وحی و دشنام به، ولی ا... الاعظم امیرالمومنین علی (ع) و تمام معصومان. میراث دشنام و شهادت دوران غیبت به علمای راستین اسلام محمدی رسید که همه این‌ها باید تحقیق شود. این نوشته چنین وظیفه وسیعی برعهده ندارد. فقط می‌خواهم به دشنام بر اصل سلطه‌خواهی جهانی نظام فرعونی علیه، ولی فقیه مقاوم در برابر کفر و ظلم اشاره کنیم. واضح است که کلیشه کینه، خشم، انزجار و دشنام‌گویی کافران سلطه‌جو را باید در ناکامی آن‌ها در برابر انقلاب اسلامی جست‌وجو کرد. آنان ایران بزرگ و درخشان و بی‌جانشین را از کف داده‌اند. تلاش ۲۰۰ ساله‌شان در نفی و حذف اسلام و رهبران اسلامی و مرجعیت سیاسی دینی اسلام راستین و ترویج اسلام انگلیسی و کذب بزرگ ازجمله وهابیت و بهاییت شکست خورده است. از این رو دشنام کمترین واکنش زنجیر پاره‌کرده این دیوانگان و خونخواران بوده که تاریخ ما مشحون از درندگی آنان است. این‌ها دشنام نیست، ذکر رویداد، صفات و عمل آنهاست. دشنام‌گویی امروزی آن‌ها علیه، ولی فقیه ادامه نفرت کفر محارب و جاهلان نسبت به خدا، اولیا و اوصیای الهی است. ادامه دشنام‌گویی علیه مهربان‌ترین و زیباترین آفریده خداوند، پیامبر عزیز (ص) و خاندان معصوم او و علیه عالمان ربانی و یاران حضرت، ولی عصر (عج) در عصر غیبت است.

توهین دنباله‌دار از جنبش تنباکو تا امروز
عصر جدید دوران مدرنیته صحنه نمایش همه آزادی‌هایی است که از حد خود خارج شده‌اند. ازجمله آزادی دشنام بت‌پرستان مدرن به عنوان دنباله‌های شیاطین و سلطه‌جویان علیه دانایان الهی و خصوصا اولیای فقیه شجاع و انقلابی که پرچم ایستادگی برابر مطامع استعماری و سلطه‌گری جدید را برافراشته‌اند. اینان به جرم آگاهی، قیام، اقدام و عمل فق‌ها علیه ظلم و برده‌داری شیطانی به جرم آگاهی‌بخشی درباره هستی و نگاه توحیدی و بیان حقیقت دنیا و زندگی جاودانه و به جرم روشن کردن مردم درباره خیر و شر، حلال و حرام و همچنین افشای دنیاپرستان، ستمگران و حرام‌خواران دشنام شنیده‌اند و در ادامه گرفتار آتش دشنام و کینه کفار محارب با حق قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند. اولیای فقیه اسلام در عرصه عمل اجتماعی به روش شجاعانه و انقلابی در مقابل کفر محارب، استعمارگران و ظالمان ایستادگی به خرج داده‌اند، متناسب با هر شرایط دست از عمل آگاهی‌بخش نکشیده‌اند و در وقت مقتضی پرچم قیام برافراشته‌اند که این مایه خشم و کینه تاریخی کفار طمعکار علیه آنان بوده است. به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی که عظیم‌ترین انقلاب دینی پس از دوران رسول‌ا... بود این کینه به کشتار، جنگ و ترور ۴۳ ساله در ایران انجامید تا دینداران را با بهای سنگین از اقدام علیه فرعونیان جهانی پشیمان کنند. هرچه پیروزی و استواری، ولی فقیه و مردم مومن ایران در میان مسلمانان جهان افزون‌تر شد، خشونت، دشنام و آتش خشم جلادان و خون‌ریزی‌شان افزون‌تر گشت. این تاریخ بیداری جدید و بیدارگری، ولی فقیه در عصر مدرن از قیام‌لله مجدد اصل قاجار، میرزای بزرگ آیت‌ا... میرزامحمدحسن شیرازی، مرجع شیعیان و مسلمانان راستین جهان شروع شد و به امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (دامت برکاته) رسید. دشنام‌گویی امروز به حضرت آقا از همان کینه عصر جدید به سرپرستی دانایان دین به کینه علیه میرزای شیرازی و به کنش دینی سیاسی ضداستعماری و ضد کفر محارب آن، ولی فقیه و رهبری مبارزه علیه نقشه‌های سلطه اجنبی بر ایران و ایرانیان مسلمان سرچشمه می‌گیرد و از مواضع ایشان علیه استبداد و استعمار خارجی نشأت می‌گیرد.

ادامه دارد

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها