درباره لوئیس «فرناندو سوارز» سرمربی تیم‌ملی کاستاریکا

داستان کوتاهِ آقای‌سرمربی

یکم آوریل امسال، بعد از این‌که قرعه کاستاریکا در مرحله گروهی جام‌جهانی شماره۲۲ مشخص شد، سرمربی ۶۲ساله این تیم برای خودش کوتاه‌ترین داستان جهان را نوشت و روی یخچال چسباند؛ «اسپانیا، آلمان، ژاپن و کاستاریکا در دوحه قطر.» او در طول روز زیاد آب می‌نوشید و هر بار که در یخچال را باز می‌کرد داستانش را در بهترین جای ممکن می‌دید؛ کنار کار‌های هنری و صنایع دستی که نوه‌اش به پدربزرگ هدیه داده بود.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۹۶
نویسنده ​​​​​​​آرزو قنبری - گروه ورزش

تجربه‌ها
تیم‌ملی کاستاریکا سابقه پنج صعود پیاپی به جام‌جهانی را دارد، اما قطر ۲۰۲۲، سومین جام‌جهانی‌ست که لوئیس فرناندو سوارز در کسوت سرمربی تجربه می‌کند. او اولین بار با عملکردی قابل قبول در هدایت تیم‌ملی اکوادور به‌جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان صعود کرد، اما در مرحله یک‌هشتم با ضربه ایستگاهی بکام و شکست از انگلیس حذف شد. بعد از آن با نتایج ضعیف در کوپا آمه‌ریکا ۲۰۰۷، اقبال عمومی اکوادور را از دست داد. سوارز با وجود تلاشی که برای ارتقا نتایج کرد، بدترین شروع ممکن در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ را داشت. در خانه به‌ونزوئلا باخت و با ناکامی پنج گُله مقابل برزیل و شکستی سنگین از پاراگوئه، عاقبت استعفا داد. لوئیس از ۲۰۱۱ هدایت هندوراس را بر عهده گرفت و برای دومین بار سال ۲۰۱۴ به جام‌جهانی رفت، اما از مرحله گروهی صعود نکرد. سرمربی کلمبیایی تیم‌ملی کاستاریکا، از سال ۲۰۲۱ به لوس‌تیکوس‌ها پیوست.

ما نباید از دست برویم
لوئیس به همه گفته است که روی جام‌جهانی سوم زندگی‌اش وسواس خاصی دارد، اما وسواس‌ها، مثل شمشیر دو لبه‌اند. گاهی کار دست آدم‌ها می‌دهند و آن‌ها را از آن‌چه می‌خواهند، فرسنگ‌ها دور می‌کنند. دوم آذر ماه، وقتی سوت پایان نخستین بازی کاستاریکا در قطر به صدا درآمد، دروازه این کشور آمریکای مرکزی، هفت بار به روی اسپانیا گشوده شده بود. او با چهره‌ای برافروخته به خبرنگار‌ها گفت‌: «غمگینم. انتظار دیگری داشتم. ولی همچنان امیدوارم. اسپانیا از مدعیان قهرمانی‌ست. آن‌ها واقعا برتر بودند و ما واقعا فرسنگ‌ها با آن‌ها فاصله داشتیم. باید با بچه‌ها دقیق صحبت کنم. ما نباید از دست برویم.».
اما سرمربی اندوهگین کاستاریکا، این‌بار با وسواس در انتخاب کلمات، توانست شاگردانش را بعد از شکست سنگین تاریخی‌شان دوباره به فوتبال بازگرداند. آن‌ها با پیروزی یک بر صفر مقابل ژاپن، در جام ۲۲ ماندند.

پایان باز
حالا از چهار تیمی که سوارز نام‌شان را روی یخچال چسباند، اسپانیای مدعی، با بُرد پرگلِ تیم سوارز و تساوی مقابل آلمان در گروه E، اوضاع بهتری دارد. ژاپنی‌ها در آغاز کارشان شگفتی‌ساز شدند و به برتری ۲ بر یک مقابل آلمان رسیدند، اما در بازی بعدی مغلوب کاستاریکا شدند. آن‌ها امشب به مصاف اسپانیا می‌روند. لوئیس، برای حفظ بقا در سومین جامی که روی آن وسواس هم دارد، باید با شاگردانش قورباغه‌شان را قورت بدهند و از سد ژرمن‌ها عبور کنند؛ تیمی که پس از باخت غیرمنتظره‌اش از ژاپن، ادامه حیاتش را مدیون کاستاریکاست و البته برای راحتی خیال خود از صعود، تصمیم دارد با تفاضلی پرگل، سوارز و تیمش را پشت سر بگذارد. با این‌که پیش‌بینی‌ها حکایت از شانس ۴ درصدی پیروزی کاستاریکا بر آلمان را دارند در این گروه تعلیق خاصی دیده شده و پایان داستان آقای سرمربی هنوز باز است. هنوز هم تیم‌هایی مثل ژاپن و کاستاریکا می‌توانند به پنجشنبه دهم آذر در قطر امیدوار باشند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها