جدول گیشه نمایش سینماهای چین طی هفته قبل بدترین وضعیت اقتصادی خود در شش ماه اخیر را تجربه کرد و تحلیلگران اقتصادی سینما دلیل اصلی آن را بازگشت کرونا به این کشور آسیایی و ایجاد محدودیت‌های تازه و قرنطینه دوباره مردم کشور می‌دانند. به همین دلیل فیلم چینی جدیدی در سینماهای کشور اکران نشد و توزیع‌کنندگان سینمایی گفتند در شرایط فعلی صلاح نمی‌بینند فیلم تازه‌ای را روانه پرده سینماها کنند. این موضوع هم دلیل مهم دیگری برای پایین بودن رقم فروش هفتگی محصولات سینمایی در این کشور پرجمعیت آسیای دور اعلام شد.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۶۱
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر

در نبود اکران عمومی یک فیلم جدید، انیمیشن ژاپنی «کانون کارآگاه: عروس هالووین» که هفته قبل صدرنشینی جدول سینما‌های چین را در اختیار داشت، یک‌بار دیگر این ردیف را از آن خود کرد. فروش ۳.۵میلیون دلاری این اکشن خانوادگی، آن‌را در این کرسی قرار داد. فروش ۱۰ روز اول فیلم هم اکنون به رقم ۱۷ میلیون دلار رسیده است. توزیع‌کنندگان این کارتون ژاپنی هم با اشاره به بازگشت کووید ــ ۱۹ به چین، خودشان را هنرمندانی بدشانس معرفی کرده‌اند! آن‌ها با توجه به تشابهات فرهنگی بین دو کشور، تصور یک فروش بالای ۵۰ میلیون دلاری برای کانون کارآگاه داشتند.

درام پرتنش «نقطه انعام» با فروش ۱.۵میلیون دلاری در سه روز آخر هفته، ردیف دوم جدول گیشه را اشغال کرد. فیلم بعد از حدود سه هفته نمایش عمومی، به فروش کلی ۲۰ میلیون دلاری دست یافته است. ردیف سوم جدول هم متعلق به یک تولید داخلی است. درام «بدرود پکن» با فروشی بالاتر از یک میلیون دلار در این ردیف قرار گرفت.

منتقدان و تحلیلگران سینمایی با اشاره به گسترش بسیار زیاد کرونا در سراسر خاک کشور، از مسئولان دولتی درخواست کرده‌اند چاره‌ای برای این کار بیابند. به گفته آن‌ها رشد دوباره و عجیب کرونا در چین، نه تنها به فعالیت‌های اقتصادی سینمایی که به اقتصاد کل کشور لطمات جبران‌ناپذیری زده است. آنچه باعث تعجب همگان شده، شیوع دوباره این بیماری مهلک در تمام نقاط کشور است. مسئولان رسمی برای مقابله با این موضوع، بحث قرنطینه عمومی را مطرح کرده و به مورد اجرا گذاشته‌اند. این در‌حالی است که بسیاری از تحلیلگران این اقدام را درست نمی‌دانند. یکی از تحلیلگران سینمایی در این رابطه می‌گوید: «زمانی که مردم نتوانند از خانه‌های‌شان بیرون بیایند، چه کسانی سالن‌های نمایش فیلم را پر خواهند کرد؟ سالن‌های تاریک سینما نیازمند حضور تماشاگران است و بدون آنها، جدول گیشه نمایش با سقوطی فاجعه‌بار همراه خواهد بود.»

در عین حال، موضوع مهمی که اکنون مطرح شده و اهل فن می‌گویند باید جوابی برایش پیدا کرد، این است که آیا تولید و توزیع‌کنندگان آثار سینمایی در چنین شرایطی حاضر به ریسک شده و فیلم‌های‌شان را روانه پرده سینما‌ها خواهند کرد یا خیر. از داخل صنعت سینمای چین شنیده می‌شود که اگر قرار باشد سالن‌های نمایش خالی بماند و اثری از حضور تماشاگران در آن نباشد، اقدام منطقی این است که فیلم‌های جدید فعلا اکران عمومی نشوند. به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، چنین اقدامی هم حکم ضرر مضاعف برای تولیدکنندگان و سازندگان این آثار خواهد داشت. برخی رسانه‌ها به اهالی صنعت سینما و مسئولان دولتی پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای برای پیدا کردن راهی برای رفع مشکل فعلی را داده‌اند. دو طرف هنوز نسبت به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده‌اند و همگان منتظر هستند، ببینند آیا کرونا فروکش خواهد کرد یا نه؟ / ورایتی

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها