صف‌آرایی صد‌ها هزار انگلیسی علیه دولت

روباه در تله اعتصاب

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، روز‌های بسیار سختی را سپری می‌کند. وقوع اعتصاب‌های دنباله‌دار در انگلیس از یک‌سو نشان‌دهنده ناتوانی دولت این کشور در مواجهه با بحران اقتصادی و اعتباری در این کشور و از سوی دیگر، بیانگر عمق بی اعتمادی شهروندان انگلیسی به صاحبان قدرت است.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۴۰
نویسنده حسین یاری - گروه بین‌الملل

بسیاری از تحلیلگران مسائل اقتصادی می‌گویند پس از ناامیدی مطلق شهروندان انگلیسی از حزب محافظه‌کار و حتی حزب رقیب آن (حزب کارگر) در حل بحران‌ها و معضلات معیشتی، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند به آخرین سنگر خود پناه ببرند: اعتصاب و نافرمانی مدنی!

اگرچه دولت انگلیس نسبت به توقف اعتصاب‌ها در آستانه فرارسیدن سال نوی میلادی امیدوار بود، اما اکنون معادله به به‌گونه‌ای رقم خورده که جایی برای این خوشبینی باقی نگذاشته است. سران حزب محافظه‌کار اکنون با بحران فراگیری مواجه شده‌اند که عبور از آن، از عهده نخست‌وزیری مانند سوناک نیز خارج است. فراتر از آن، سران حزب کارگر نیز به‌رغم انتقاد از سیاست‌های دولت سوناک، نسبت به آینده با احتیاط سخن می‌گویند. آن‌ها نیز به‌خوبی نسبت به ناتوانی خود در مواجهه با بحران اعتباری جاری در انگلیس (به‌خصوص در دوران پسابرگزیت و وقوع جنگ اوکراین) واقف هستند. هزاران نفر از کارکنان اداره پست، استادان دانشگاه و آموزگاران دبیرستان‌های سراسر انگلیس دیروز (چهارشنبه) در ادامه اعتراض‌های عمومی به مشکلات اقتصادی و حقوق‌هایی که با تورم افسارگسیخته در این کشور سازگاری ندارد، دست از کار کشیدند. اما اوج نگرانی مقامات انگلیسی، کشیده شدن ماجرا به سال ۲۰۲۳ میلادی است. برخی اخبار تایید می‌کند اعتصاب‌کنندگان قصد ندارند با فرارسیدن عید‌کریسمس و سال جدید میلادی دست از اعتراضات مدنی و اعتصاب بکشند. سندیکای کارکنان اداره پست انگلیس موسوم به سی‌دبلیویو (CWU) هشدار داده است که اگر به اعتراض کارکنان ناراضی رسیدگی نشود در ایام کریسمس نیز که اوج فعالیت کاری این سازمان به‌شمار می‌رود، اعتصاب می‌کنند.

نقش سندیکا‌ها در پیشبرد اعتصاب‌ها

دیو وارد، رئیس سندیکای سی‌دبلیویو به خبرنگاران گفت با لجاجت و امتناع مدیران اداره پست از رفتار محترمانه با کارکنان این سازمان، کریسمس در معرض خطر است. کارکنان به گفته او مایل هستند به تحویل هدایا در ایام کریسمس ادامه دهند، اما با تحمیل شرایط نامناسب کاری کنار نخواهند آمد. اداره پست انگلیس به دلیل مشکلات اقتصادی قصد دارد به بهانه نوسازی، ۶۰۰۰نفر از کارکنان این سازمان را اخراج و کار در روز‌های تعطیل یکشنبه را نیز به برنامه فعالیت کارکنان اضافه کند. بر همین اساس، معترضان برای نهم دسامبر برگزاری بزرگ‌ترین تظاهراتی را که در انگلیس سابقه نداشته است، تدارک دیده‌اند. همزمان هزاران نفر از آموزگاران دبیرستان‌های سراسر انگلیس در اعتراض به شرایط شغلی خود، دست از کار کشیده‌اند. به گفته سندیکای ان‌ای‌یو (اتحادیه ملی آموزش) حقوق واقعی معترضان از سال ۲۰۱۰ به این سو ۲۰درصد کاهش یافته است. مری بوستد، رئیس سندیکای ان‌ای‌یو تصریح کرد آموزگاران تاکنون تمایلی به برگزاری اعتصاب نداشتند و به همین علت از این حرفه کناره‌گیری کرده‌اند. وی‌افزود: دولت در حفاظت از حقوق و استاندارد‌های زندگی اعضای ما کوتاهی می‌کند و وزیر آموزش وظیفه دارد در این زمینه تغییر ایجاد کند.

خشم استادان دانشگاه‌ها و پرستاران انگلیسی

ده‌ها نفر از استادان معترض در دانشگاه‌های انگلیس نیز علاوه بر اعتصاب، در لندن راهپیمایی کردند. اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیس (یوسی‌یو) اعلام کرد در این حرکت اعتراضی ۱۵۰استاد دانشگاه مشارکت کرده‌اند. پیشتر کارکنان دانشگاه، یک اعتصاب تاریخی کردند و این هفته نیز دوباره دست از کار کشیدند. کارکنان دانشگاه آماده هستند تا هر کاری که لازم است برای دریافت حقوق مناسب، شغل ایمن و حقوق بازنشستگی عادلانه انجام دهند؛ اما مدیران دانشگاه باید درک کنند که نمی‌توانند به‌سادگی از این مسأله چشم‌پوشی کنند. انگلیس به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ جهان، با موجی از اعتصاب‌ها در بخش‌های عمومی این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی با تشدید بحران هزینه‌های زندگی روبه‌روست. از سیستم حمل‌ونقل تا مراکز درمانی، هزاران نفر از کارکنان بخش‌های عمومی انگلیس قصد دارند در اعتراض به وضع موجود در واپسین روز‌های سال ۲۰۲۲ دست از کار بکشند. اعتصاب پرستاران انگلیس در روز‌های ۱۵تا ۲۰دسامبر یکی از تاریخی‌ترین تحولاتی است که در این کشور سابقه نداشته و مدیران بخش سلامت را به‌شدت نگران کرده است. گفته می‌شود بالغ بر ۱۰۰هزار پرستار در این حرکت اعتراضی مشارکت خواهند کرد. دولت قرار است برای جبران کمبود پرستاران در مراکز درمانی، از کارکنان ارتش استفاده کند. پرستاران معترض خواستار افزایش ۵درصدی دستمزد‌های خود علاوه بر نرخ تورم هستند و ادعا می‌کنند حقوق آن‌ها از سال ۲۰۱۰ تغییری نکرده است. آن‌ها همچنین با وجود کمبود نیروی کار، خواهان بهبود مزایای کاری هستند و می‌گویند اضافه‌کاری به آن پرداخت نمی‌شود.

روز‌های سیاه در لندن

سیاهی و تلخی روز‌های اخیر در لندن درآینده‌ای نزدیک دوچندان خواهد شد. این درحالی است که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقام‌های رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم را وحشت‌زده کرده است. شاخص نرخ تورم در انگلیس براساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور از محدوده ۲به ۱۱.۱درصد رسیده و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است. نخست‌وزیر جدید انگلیس چندی پیش با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی عنوان کرد مردم نباید توقع داشته باشند دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. اما شهروندان انگلیسی علاقه‌ای نسبت به شنیدن سخنان نخست‌وزیر ناتوان و حداقلی خود ندارند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها