هریستو استویچکوف، آقای گل جام‌جهانی1994:

جام‌جهانی، یک مهمانی بزرگ است

ما در دوران نامطمئنی زندگی می‌کنیم که مملو از درگیری و بحران‌های جهانی است. دنیا تقسیم شده. جام‌جهانی فوتبال، از طریق قدرت فوتبال مردم را گرد هم می‌آورد تا از مرزها عبور کنند، متحد شوند و با هم جشن بگیرند‌.
کد خبر: ۱۳۸۸۸۳۵
نویسنده هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش
فوتبال جهان را متحد می‌کند که این یک جنبش جهانی برای الهام بخشیدن، اتحاد و توسعه از طریق فوتبال خواهد بود. افسانه‌های فیفا داستان‌‌های خود را از این‌که چگونه فوتبال کشورهای مربوطه خود را در زمان‌های نامشخص متحد کرد به اشتراک گذاشته‌ و حالا که جام‌جهانی فوتبال در قطر در جریان است، به سراغ هریستو استویچکوف می‌رویم تا برخی از خاطرات را پیاده سازی کنیم.

هریستو استویچکوف بدون شک موفق‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال بلغارستان است که جوایز انفرادی بی‌شمار و عناوین باشگاهی متعددی را به دست آورده است. عملکرد او در جام‌جهانی 1994، جایی که او 6 گل به ثمر رساند، باعث شد این روزها یکی از نمادهای تاریخ جام‌جهانی فوتبال باشد.

هریستو استویچکوف به فیفا گفت: « جام‌جهانی فوتبال 1994 ششمین حضور ما (بلغارستان) در رقابت های جام‌جهانی بود و تا آن زمان هرگز در هیچ بازی پیروز نشده بودیم، همیشه یا شکست می‌خوردیم یا می‌باختیم. برای جام‌جهانی 1994 ما تنها با هدف پیروزی در یک مسابقه اعزام شدیم تا وقتی برسد که صبح از خواب بیدار شده باشیم و همه صفحات روزنامه‌ها خبر نخستین برد بلغارستان را روی صفحه نخست برده باشند.» 

بلغارها در نخستین بازی خود در جام‌جهانی 3 بر صفر مقابل نیجریه شکست خوردند اما پس از آن سلسله اتفاقاتی رخ داد که بلغارستان را برای همیشه در تاریخ فوتبال جهان ثبت کرد. اتفاقاتی که رخ داد بعدا بخشی از فرهنگ عامه جام‌جهانی فوتبال شد. استویچکوف و یارانش پس از پیروزی مقابل یونان به ترتیب آرژانتین، مکزیک و آلمان را هم شکست دادند و تا نیمه‌نهایی هم رفتند: «بدیهی است که ما از کشورمان (بلغارستان) خیلی دور بودیم. ما نمی‌دانستیم به خاطر عملکرد ما در جام‌جهانی چه اتفاقاتی افتاده است، در خیابان‌ها، استادیوم‌ها و خانه‌ها. بلغارستان کشوری کوچک است با قلبی بزرگ. لذت بردن از اولین پیروزی تبدیل شد به دومین، سومین و چهارمین پیروزی. دیدن یک کشور که برای جشن با ماشین‌ها در خیابان هستند و مردمی‌که نام ما را فریاد می‌زدند و خوشحال بودند فوق‌العاده بود.»

28سال از جام‌جهانی94 آمریکا گذشته، اما خاطره یک لحظه خاص در هر زمانی به همان اندازه وقوع آن قوی هستند. استویچکوف به طور قابل تأملی با تأثیر منحصر به فرد «یکپارچه کننده» جام‌جهانی فوتبال موافق است: «جام‌جهانی یک مهمانی خانوادگی است، مهمانی‌ای که فیفا سازماندهی و مردم را متحد می‌کند. مهم نیست اهل کجا هستیم، مهم نیست که چه رنگی هستیم، مهم این است که دور هم جمع شویم، یکدیگر را در آغوش بگیریم، برای صلح دور هم جمع شویم. این جام‌جهانی است، یک مهمانی بزرگ.»
 
منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها