پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما برای شرکت در اجلاس رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) و همچنین دیدار‌هایی دوجانبه، با رؤسای شبکه‌های رادیو و تلویزیونی چند کشور به دهلی‌نو سفر کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۸۸۲۰

یکی از دیدار‌های رئیس رسانه‌ملی در طول این سفر، با سفیر ایران در هند بود. همچنین اجلاس رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه روز گذشته برگزار شد که جبلی همراه احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما و... در این جلسه حاضر شدند. اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) سال۱۹۶۴ و ابتدا با ۱۷۰عضو از ۵۳کشور جهان آغاز به کار کرد. این اتحادیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اتحادیه‌های رسانه‌ای در سطح جهان فعالیت می‌کند و مأموریت آن، تقویت همکاری، هماهنگی، فعالیت‌های مشترک و رایزنی در حوزه‌های برنامه‌ای، فنی، آموزشی، حقوقی و نیروی انسانی اعضای اتحادیه به منظور تقویت و توسعه رادیو و تلویزیون‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه است. اتحادیه ABU با سه‌میلیارد مخاطب در کشور‌های منطقه بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین تشکل رادیو و تلویزیونی در جهان به‌شمار می‌رود. در ادامه مشروحی از افتتاحیه و همچنین تعدادی از دیدار‌های رئیس رسانه‌ملی در این سفر آمده است.

پیمان جبلی عصر روز دوشنبه، هفتم آذر، در جریان سفر به هند برای شرکت در اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه، در محل سفارت کشورمان در دهلی‌نو، با سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و گفت: معرفی توانمندی‌ها و بازار ایران به فعالان اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای هند و بالعکس، می‌تواند به ارتقای روابط دوجانبه اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای منجر شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه‌ملی، وی از عزم رسانه‌ملی برای طرح مطالبات تجار و بازرگانان ایرانی ساکن در هند و نیز فعالان مرتبط با طرف‌های هندی نیز سخن گفت و افزود: با تولید و پخش گزارش‌ها و برنامه‌های متنوع در زمینه مطالبات تجار ایرانی و نیز چالش‌های موجود در تکمیل طرح‌های اقتصادی دو کشور، مشکلات را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه با بیان این‌که شکل‌گیری فضای مجازی و توسعه شبکه‌های اجتماعی چالش پیش‌روی رسانه‌های مرجع و رسمی در تمام کشورهاست، گفت: در سراسر جهان، نفوذ، مرجعیت خبری و مصرف رسانه‌ای شبکه‌های بزرگ تلویزیونی تنزل پیدا کرده و به مصرف شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سوق یافته است.

وی به حملات پیاپی و گسترده به رسانه‌ملی و برقراری تحریم‌های اخیر از سوی کانادا، اتحادیه اروپا و وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شبکه پرس تی‌وی و مدیران و خبرنگاران این سازمان اشاره کرد و افزود: این حملات نشان از تاثیرگذاری و عملکرد موفق صداوسیما دارد.

جبلی اظهار کرد: تاکنون هیچ‌یک از رؤسای صداوسیما تحریم نشده بودند، اما این اتفاق در این دوره رخ داد. دشمنان می‌دانند اگر صداوسیما خوب کار کند، نقشه‌های‌شان نقش برآب می‌شود؛ از این رو به هر نحو ممکن با اثرگذاری رسانه‌ملی مبارزه می‌کنند.

رئیس سازمان صداوسیما به زمینه‌های بروز تأخیر در ارائه روایت اول از برخی حوادث ۷۰ روز گذشته نیز پرداخت و گفت: اگر صداوسیما به موقع وارد میدان اطلاع‌رسانی شود، می‌توان بحران‌ها را مدیریت و به حل مشکلات کمک کرد. وی اضافه کرد: در وقایع اخیر اگر قدرت، امکانات و اطلاعات لازم به‌موقع در اختیار صداوسیما قرار می‌گرفت، بسیاری از این بحران‌ها یا پیش‌نمی‌آمد یا مدیریت بهتری می‌شد.

رئیس سازمان صداوسیما در پایان تأکید کرد: لازم است برای اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و فرهنگی دولت، یک پیوست رسانه‌ای در نظر گرفته شود تا پیامد‌های مختلف آن‌ها به حداقل برسد.

رئیس رسانه‌ملی علاوه بر حضور در افتتاحیه پنجاه‌ونهمین دوره مجمع عمومی اجلاس ABU، قرار است طی دیدارهایی، با رؤسای شبکه‌های رادیووتلویزیونی چند کشور نیز گفتگو کند. در چند روز گذشته و پیش از آغاز مجمع عمومی، چندین نشست ازجمله کمیته فنی و آموزشی برگزار شد. در جلسه کمیته فنی، داوران پس از ارزیابی و بررسی مقالات تخصصی ارسال‌شده از ۷۲ کشور عضو، بهترین‌های این دوره را معرفی کردند که دو مقاله ارسالی از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این بخش برتر شناخته شدند و به ارائه‌کنندگان آن‌ها جوایزی اهدا شد.

آغاز به کار بزرگ‌ترین اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های جهان

همان‌طور که اشاره شد پنجاه‌ونهمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه با حضور روسا و نمایندگان رسانه‌های ۷۲ کشور جهان ازجمله رئیس رسانه‌ملی روز گذشته آغاز به کار کرد. آیین گشایش مراسم در هتل پولمن دهلی‌نو با سخنرانی رئیس اتحادیه ABU، دبیرکل این اتحادیه و وزیر اطلاعات و رادیو و تلویزیون‌های هند برگزار شد.

نقش مهم رسانه‌های الکترونیک در هنگام بحران

در این مراسم علاوه بر کشور‌های عضو اتحادیه ABU، نمایندگانی از یونسکو (سازمان ملل)، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا EBU و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آفریقا موسوم به AUB حضور داشتند. موضوع مورد بحث در مجمع عمومی امسال «خدمت به مردم: نقش رسانه‌ها در زمان بحران» است. میزبان مراسم «پراسار بهارتی» سازمان ناظر بر رادیو و تلویزیون‌های هندوستان است. در مجمع عمومی امسال حدود ۳۰۰ نماینده از کشور‌های جهان حضور دارند. در کنفرانس‌های بین‌المللی مجمع عمومی قرار است موضوعاتی ازجمله برنامه‌نویسی، ورزش، فنی، مشارکت زنان، برنامه‌ریزی و راهبرد برنامه به بحث گذاشته شود. مدیرعامل سازمان پراسار بهارتی در سخنانی بر نقش مهم رسانه‌های الکترونیک در هنگام بحران کووید و ضرورت آمادگی رسانه‌ها تاکید کرد. وی افزود: در مدت دو روز، فرصت‌هایی برای رادیو و تلویزیون‌ها فراهم می‌شود تا با یکدیگر گفتگو و چالش‌های پیش روی رسانه‌ها را بررسی کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها