رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی:

آلودگی هوای تهران و کرج تا دوشنبه تداوم دارد/ تغییرات دما در اکثر استان‌ها کاهشی است

گزارش «جام‌جم» از وضعیت حوزه آبریز کشور

آژیرقرمز در حوزه‌آب

براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای تهران، همه سد‌های پنج‌گانه تأمین‌کننده آب شرب تهران در مدار قرار دارد و تامین و ارسال آب برای مصارف شرب تهران از سد‌های امیرکبیر، لار، طالقان و ماملو در حال انجام است. اکنون جمع کل مخازن سد‌های تأمین‌کننده آب شرب تهران ۲۹۹میلیون مترمکعب است که حجم مخزن سد امیرکبیر ۴۹، سد لتیان ۱۹، سد لار ۲۲، سد طالقان ۱۶۳ و سد ماملو ۴۶میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال قبل در تاریخ مشابه ۸۷ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۳۸۸۶۷۴

درخصوص تأمین آب شرب تهران باید به این موضوع توجه داشت که مصارف آب شرب تهران ازطریق هر پنج سد تأمین می‌شود و هریک از سدها، بخشی از آب شرب تهران را تأمین می‌کنند. گزارش جام‌جم را در این باره بخوانید.

همه سد‌ها به‌صورت روزانه دارای ورودی بوده و این‌طور نیست که یک سد فقط خروجی دارد و فقط بخشی از حجم سد به‌صورت روزانه کاهش می‌یابد و این روند به طور معمول تا پایان فصل سرما ادامه دارد و با شروع بارش‌ها، میزان ورودی به سد‌ها افزایش‌یافته و نسبت به خروجی پیشی می‌گیرد. بنابراین، با درنظرگرفتن این‌که سد‌ها به طور مستمر دارای ورودی هستند و آب شرب تهران از چندین منبع تامین‌می‌شود، اعلام این‌که فقط چند روز آب برای مصرف تهران باقی‌مانده، مقایسه‌ای متناسب و بدون درنظرگرفتن همه شرایط است و چنین مقایسه‌ای صحیح نیست.

در حال حاضر حجم مخزن سد لتیان حدود ۱۹میلیون مترمکعب است و باتوجه به ورودی این سد و شرایط فعلی هیچ‌گونه مشکلی در تأمین آب شرب تهران چه از طریق سدلتیان و چه سد‌های دیگر وجود ندارد. بر اساس برنامه منابع و مصارف که از طریق شرکت مدیریت منابع آب ایران برای همه سد‌های تأمین‌کننده آب تهران در یک سال آبی ابلاغ می‌شود، نسبت به تأمین آب شرب تهران اقدام شده و با بررسی مستمر و روزانه وضعیت مخازن سدها، ورودی‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی نسبت به به‌روزرسانی برنامه‌ها با نظارت شرکت مادرتخصصی اقدام می‌شود.

بر همین اساس و با اقدام‌های مشترک شرکت‌های آب منطقه‌ای تهران و شرکت آب فاضلاب استان تهران درخصوص تأمین آب شرب تهران مشکلی وجود نداشته و همانند تابستان سال جاری، در سال آبی جاری نیز بدون مشکلی عبور خواهیم کرد. به‌هرحال بیشتر مناطق کشور ما در منطقه کم‌بارش، خشک یا نیمه‌خشک واقع شده است و میانگین بارش کشور پایین است. طوری که دو سال کم‌بارش را پشت سر گذاشتیم؛ بنابراین مقوله حفظ منابع محدود آبی برای همه امری ضروری است.

کمااین‌که تغییرات آب‌وهوایی در تمام جهان در حال وقوع است و حتی خیلی از کشور‌های پربارش در بهار و تابستان امسال با کاهش شدید بارندگی روبه‌رو بوده‌اند. بنابراین، علاوه بر اقدام‌هایی که از طریق وزارت نیرو برنامه‌ریزی شده و در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است، صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب توسط همه شهروندان ضروری است.

راهکار‌های کاهش مصرف

حذف استفاده‌های نامتعارف آب در همه بخش‌ها از جمله خانگی، عمومی، صنعت باید توسط شهروندان موردتوجه قرار گیرد. نشستن منزل و خودرو ضروری است و به‌طور کلی صرفه‌جویی حداقل ۲۰درصدی در مصارف توصیه و خواهش شرکت آب منطقه‌ای تهران است؛ هرچند تاکنون نیز همراهی مردم منجر به عبور از سال‌های کم‌بارش و خشک شده است. علاوه بر این، مکانیزه کردن آبیاری در بخش کشاورزی و رعایت الگوی کشت و افزایش بهره‌وری در هر منطقه با نظارت و راهبری اداره‌های جهاد کشاورزی و همچنین بازچرخش آب و استفاده از پساب برای مصارف صنعتی و کشاورزی از دیگر برنامه‌هایی است که توسط وزارت نیرو به جدیت دنبال می‌شود و در این زمینه اقدام‌های بسیار خوبی به‌ویژه در شهر و استان تهران به‌عمل‌آمده که اجرایی شده است.

درخواست پیامکی کاهش مصرف

شرکت آب و فاضلاب استان تهران دیروز با ارسال پیامکی برای شهروندان تهرانی بر لزوم رعایت مدیریت مصرف آب تأکید کرد. متن ارسالی شرکت آب و فاضلاب استان تهران تأکید دارد: کمبود بی‌سابقه منابع آبی تهران در پی کاهش ۷۰درصدی بارش‌ها. این شرکت گفته است: تنها با کاهش مصرف آب می‌توانیم از این شرایط دشوار عبور کنیم.

بدمصرف‌ها، مراقب قطعی آب باشند

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب نیز درباره وضعیت سد‌های تهران گفت: سد‌های پنج گانه تهران در مجموع ۱۶درصد ذخیره آبی دارند، اما امیدواریم در ادامه پاییز و در زمستان، با بارش‌های مناسبی که صورت می‌گیرد، نگرانی‌ها از کمبود منابع آب سطحی در تهران رفع شود؛ البته ما هم دراین‌خصوص که اگر بارش‌ها طبق پیش‌بینی‌ها صورت نگیرد و وضع موجود تداوم یابد، نگرانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ درصد از آب تهران از منابع سطحی و ۵۰درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و ممکن است کیفیت آب در شرایط کم‌آبی نسبت به شرایط پرآبی کاهش داشته باشد؛ اما همواره کیفیت آب بر اساس استاندارد‌های سختگیرانه‌ای که لحاظ می‌شود، در محدوده استاندارد است.

وی از قطع آب ۱۲هزار و ۵۰۰خانوار در تهران به دلیل قرارگرفتن در ردیف مشترکان بدمصرف خبر داد و خاطرنشان کرد: الگوی مصرف در شهر تهران ۱۴مترمکعب است که این خانوار‌ها بالای ۲۸مترمکعب مصرف داشتند. سال‌های قبل مشترکان بدمصرف حدود ۵درصد بودند که با اقدام‌های انجام شده در امسال به ۴درصد کاهش‌یافته و این‌ها ۱۰درصد مصرف آب را دارند و تلاش بر این است از تعداد مشترکان بدمصرف بیشتر کاسته شود.

وی به تغییرات اقلیمی که همه جهان را متأثر کرده، اشاره کرد و گفت: شرایط نامناسب بارش‌ها در سال‌های آینده به دلیل این تغییرات بدتر می‌شود. متأثر از این تغییرات اقلیمی روند بارش‌ها در کشور متغیر شده است، به‌گونه‌ای که برخی استان‌ها که پارسال کم‌بارش بودند امسال پربارش شده‌اند و برخی که مثل سیستان و بلوچستان پربارش بودند، کاهش‌یافته است.

قاسم‌زاده افزود: متأثر از همین تغییرات اقلیمی امسال کشور افغانستان پربارش شده؛ اما درعین‌حال ذخایر آبی بسیاری از دسترس خارج شده‌اند.

وضعیت بارش‌ها در حوضه‌های آبریز کشور

مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جدیدترین پیش‌بینی خود از تداوم کاهش بارش در هفته جاری نسبت به هفته قبل در حوضه‌های آبریز کشور خبر داد و اعلام کرد: حوضه‌های آبریز مناطق شمالی و غربی این هفته بارش دارند و هفته آینده حوضه‌های آبریز جنوب غربی، غرب و شمالی شاهد بارش خواهند بود. باتوجه‌به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده وقوع بارش‌ها در مناطق جنوب غرب، غرب، شمال و به‌صورت پراکنده در نواحی شرقی و جنوبی کشور مورد انتظار است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها