نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در گفتگو با «جام‌جم»:

کمبود، بازار داروی تقلبی را داغ کرد

‌جام جم آنلاین از کمبود و افزایش قیمت انسولین گزارش می‌دهد

درد تهیه انسولین با قیمت آزاد

‌افراد مبتلا به دیابت مشکلات زیادی دارند، آنها در کنار ‌بیماری باید دغدغه کمبود دارو و افزایش قیمت آن را نیز به جان بخرند. این درحالی است که به نظر می‌رسد، برخی مسئولان ‌ درک درستی از شرایط آنها ندارند‌،  چون کم نیستند بیمارانی که می‌گویند به دلیل سهمیه اندک ناچار هستند بخشی از انسولین مورد نیازشان را با قیمت آزاد تهیه کنند.
‌افراد مبتلا به دیابت مشکلات زیادی دارند، آنها در کنار ‌بیماری باید دغدغه کمبود دارو و افزایش قیمت آن را نیز به جان بخرند. این درحالی است که به نظر می‌رسد، برخی مسئولان ‌ درک درستی از شرایط آنها ندارند‌،  چون کم نیستند بیمارانی که می‌گویند به دلیل سهمیه اندک ناچار هستند بخشی از انسولین مورد نیازشان را با قیمت آزاد تهیه کنند.
کد خبر: ۱۳۸۸۶۲۳

به گزارش جام جم آنلاین، افراد مبتلا به دیابت این روزها بجز دغدغه بیماری نگرانی‌های دیگری نیز دارند، زیرا قیمت دارویی که آنها مصرف می‌کنند، افزایش پیدا کرده است و دسترسی به آن نیز آسان نیست. شرایط به شکلی است که‌ شخص مبتلا به دیابت برای پیدا کردن انسولین مورد نیازش باید به چند داروخانه مراجعه کند. البته این شرایط در شهرهای کوچک دشوارتر و نگران کننده‌تر است.

بی‌خبری‌ از بیماران مبتلا به دیابت

رئیس سازمان غذا و دارو چند روز پیش در تلویزیون حاضر شد و به مشکلات بیماران مبتلا به دیابت پرداخت.

 او از مسائلی سخن به میان آورد که به گفته برخی از افراد مبتلا به دیابت نشان می‌دهد که رئیس سازمان غذا و دارو درک درستی از مشکلات بیماران ندارد.

آن طور که او توضیح داد بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت انسولین از حدود 30 هزار تومان به 80 تا 220 هزار تومان رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد که بیمه‌ها این افزایش قیمت را پوشش می‌دهند. به همین دلیل بیماران برای تهیه دارو هزینه بیشتری پرداخت نمی‌کنند و آنها نباید به شکل آزاد این دارو را تهیه کنند.

او معتقد است که قیمت انسولین هنوز در ایران کمتر از منطقه است و بیماران در آمریکا برای تهیه انسولین باید 8 برابر ایران هزینه پرداخت کنند.

این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند، رئیس سازمان غذا و دارو در این بین تفاوت قدرت خرید ایرانیان با شهروندان آمریکایی را نظر نگرفته است و نمی‌داند که بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت ناچار هستند که بیش از سهمیه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده است، دارو مصرف کنند. به همین دلیل این افراد مجبور می‌شود که برخی مواقع انسولین را به شکل آزاد تهیه کنند.

‌سهمیه‌های اندک انسولین

افراد مبتلا به دیابت معتقدند آنها برای داشتن یک زندگی عادی ناچار هستند که بموقع از انسولین استفاده کنند. به  همین دلیل نمی‌توان آنها را برای مصرف انسولین‌های سریع الاثر محدود کرد.

یکی از این افراد در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید:‌ بیمه افزایش قیمت انسولین را پوشش می‌دهد. اما نکته اینجاست که مسئولان فراموش کرده‌اند که ‌سهمیه انسولین سریع الاثر خیلی زود برای بیماران تمام می شود، چون ‌خیلی وقت‌ها ما مجبوریم بیش‌ از سهمیه در نظر گرفته شده از انسولین استفاده کنیم، مثلا شاید بخواهیم به مهمانی برویم و چند لقمه غذا بیشتر بخوریم. اما به نظر می‌رسد مسئولان نمی‌دانند در این شرایط ما نیاز به انسولین بیشتری داریم.

آن طور که این فرد دچار دیابت توضیح می‌دهد در ‌مواقعی که سهمیه انسولین شخص تمام می‌شود‌. اگر بیمار به داروخانه مراجعه کند، مسئولان داروخانه پرونده‌ الکترونیک او را بررسی می‌کنند و چنانچه سهمیه‌ او زودتر از زمان تعیین شده مصرف شده باشد، ‌به او انسولین نمی‌دهند.

بنابراین در چنین شرایطی فرد مبتلا به دیابت ناچار می‌شود که انسولین را به قیمت آزاد تهیه کند، زیرا در غیر این صورت سلامت و زندگی‌اش به خطر می‌افتد.

‌به همین دلیل برخی بیماران مبتلا به دیابت تاکید می‌کنند که مسئولان باید راهکار مناسبی برای این مساله پیدا کنند و سهمیه بیماران را افزایش دهند تا آنها ناچار نشوند داروی مورد نیازشان را به قیمت آزاد تهیه کنند.‌‌

مساله دیگری که بیماران مبتلا به دیابت از آن گلایه دارند نیاز ‌آنها به مراجعه مدام به پزشک برای تهیه نسخه است.

یکی از افراد مبتلا به دیابت در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: برای گرفتن سهمیه انسولین خود ناچار هستیم هر ماه به پزشک مراجعه کنیم و حق ویزیت بپردازیم. افزون بر این هر داروخانه‌ای نیز داروی مورد نیاز بیماران مبتلا به دیابت را توزیع نمی‌کند. به همین دلیل ما باید به دنبال داروخانه‌ای بگردیم که بتواند از طریق اینترنت پرونده ما را بررسی ‌ و تاییدیه لازم را تهیه کند.

در جست‌وجوی انسولین

درد تهیه انسولین با قیمت آزاد

افراد مبتلا به دیابت و خانواده‌های آنها در کنار افزایش قیمت انسولین از کمیاب بودن داروی مورد نیازشان نیز گلایه دارند، یکی از آنها می‌گوید برای تهیه انسولین لانتوس به چند داروخانه سر زده است، اما نتوانسته آن را تهیه کند.

در این بین مسائل مختلفی سبب کمیاب شدن انسولین شده است از توزیع نامناسب آن گرفته تا دپوی آن توسط عده‌ای سودجو به منظور افزایش قیمت.

افزون بر این آنچه سبب شده برخی داروخانه‌ها تمایلی به توزیع انسولین مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت نداشته باشند، افزایش قیمت آن است.

کارمند یک داروخانه در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: مدیر داروخانه ما علاقه‌ای به توزیع  انسولین و یا  دیگر داروهایی که پوشش بیمه‌ای آنها قابل توجه است، ندارد،‌ چون معتقد است به این شکل باید چندماه منتظر باشد تا بیمه‌ها سرمایه او را برگردانند.

مشکل دیگری که برخی افراد مبتلا به دیابت با آن رو به رو هستند، این است که برخی از آنها ناچار باید از دو نوع انسولین استفاده کنند و پیدا کردن داروخانه‌ای که هر دو نوع انسولین را داشته باشد، کار آسانی نیست.

یکی از افراد مبتلا به دیابت در این باره به ما می‌گوید: پزشکم تجویز کرده که به خاطر شرایط بیماری باید از انسولین توجئو و نوورپید استفاده کنم. اما این مساله برای من مشکل ساز شده است، چون وقتی با نسخه به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنم. بسیاری از آنها فقط یک نوع از انسولین تجویز شده را دارند و اگر فقط یکی از آنها را بگیرم نسخه‌ام دچار مشکل می‌شود و برای تهیه انسولین دیگر ‌ نیاز به نسخه جدیدی دارم و یا ناچار باید آن را آزاد تهیه کنم.

مساله دیگری که برخی مسئولان به آن می‌پردازند امکان استفاده از انسولین تولید داخل است که به شکل ویال در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. اما کم نیستند، افراد مبتلا به دیابتی که تاکید می‌کنند استفاده از این نوع انسولین آسان نیست و برخی پزشکان به آنها توصیه می‌کنند از این نوع انسولین استفاده نکنند.

یکی از بیماران مبتلا به دیابت در این باره می‌گوید: انسولین ویال با قلمی متفاوت است. به همین دلیل بیماران هنگام استفاده از آن دچار مشکل می‌شوند. علاوه بر این برخی مواقع استفاده از انسولین ویال سبب می‌شود که بیمار در کنترل قند خود دچار مشکل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها