«به کی‌روش زنگ می‌زنم تا اوضاع را آرام کنم»

کلینزمن حرف‌هایش درباره ایران را پس گرفت

کونسیکائوی پرتغالی، تیم ملی کامرون را در جام‌ملت‌های آفریقا به مقام سوم سپس مرحله پلی‌آف مقدماتی جام‌جهانی٢٠٢٢ رساند و پس از آن، رئیس‌جمهور کامرون به فدراسیون ملی فوتبال این کشور دستور داد؛ ادامه این وظیفه، به ریگوبرت سانگ، مدافع سابق لیورپول واگذار شود. تیم‌ملی کامرون موفق‌ترین تیم فوتبال آفریقایی‌ است که بیش از تیم هر کشور دیگری از این قاره به جام‌جهانی راه یافته(هفت بار)؛ نخستین تیم آفریقایی‌ که در جام‌جهانی۱۹۹۰ تا دور یک‌ چهارم نهایی پیش رفته‌است.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۰۹
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش

«کاپیتان» نرو!
سانگ، بازیکن پیشین تیم‌ملی کشورش، محبوب مردم و دولت کامرون بود. وقتی او دچار سکته‌ مغزی شد و به کما رفت، رئیس‌جمهور پیگیر وضعیت سلامتش بود و او را به فرانسه فرستاد. روزی که سانگ را برای درمان سوار هواپیما می‌کردند، مردم گرد هم آمدند، برایش دعا می‌خواندند. یک‌صدا و غمگین فریاد می‌زدند: «کاپیتان نرو!» هزاران هوادار کامرونی، عملیات پزشکی او را در فرانسه هم دنبال می‌کردند. ریگوبرت، درنهایت پس از یک ماه کما، به معجزه زندگی بازگشت. ریگوبرت سانگ که در دوران باشگاهی خود در انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ترکیه بازی کرده با ۱۳۷ بازی ملی بیشترین بازی را در تاریخ تیم‌ملی کشورش دارد. او در چهار جام‌جهانی بازی کرده در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ قهرمان جام‌ملت‌های آفریقا شده و همچنین مربی تیم زیر ۲۱ سال کامرون بوده‌است.

غیرممکن نداریم!
سرمربی تیم ملی کامرون در کنفرانس خبری پس از نخستین بازی تیمش می‌گوید: «ما شکستی ناامیدکننده‌ داشتیم و دو بازی بعدی‌مان سرنوشت‌ساز است. از این بازی حداقل یک امتیاز می‌خواستیم ولی فوتبال همین است. ما موقعیت‌ها را از دست دادیم و کار سخت شد. اما به بازیکنانم خواهم گفت بازی در جام‌جهانی یعنی تمرکز و دقت تا ثانیه پایانی و این‌که در فوتبال غیرممکن نداریم.»

زندگی چنین است
تیم سانگ، گلی دراماتیک از مهاجم کامرونی‌الاصل تیم‌ملی سوئیس دریافت کرد و نخستین گام را در جام‌جهانی ٢٠٢٢ قطر با باخت برداشت. با وجود این، آقای سرمربی بعد از بازی سراغ هموطنش رفت و به او تبریک گفت. 
او در این‌باره به خبرنگاران می‌گوید: «ما یکدیگر را می‌شناسیم. بریل مانند برادر کوچک من است. من به او افتخار می‌کنم.
 ما در تیم‌های مختلفی هستیم ولی این به معنای نقض برادری نیست. من دوست داشتم امبولو در تیم من باشد، اما زندگی چنین است.»
ریگوبرت عالم فوتبال و بازی‌های آن را به خوبی می‌شناسد و می‌داند چرا اومبولو که اولین گل تاریخ زندگی فوتبالی خود را در جام‌جهانی ٢٠٢٢ به ثمر رسانده، برای پیروزی‌ خود جشنی نمی‌گیرد و شادی نمی‌کند.سانگ ریشه‌های برادری را دریافته و می‌داند البته فوتبال چیز دیگری‌ است؛ قواعد و بازی‌های خودش را دارد و واقعیت این است که پسر کامرونی، برای تیم ملی سوئیس بازی می‌کند. پس می‌گوید: «برای ما مهم‌ترین چیز این است که چگونه بازی کردیم و چه کار بهتری می‌توانیم انجام دهیم. به این فکر نمی‌کنیم چه کسی برای ما گل می‌زند.» حالا باید ببینیم، ریگوبرت سانگ ۴۶ ساله، با معجزه‌هایی که از زندگی، فوتبال و عشق مردمش دارد در دو دیدار بعدی گروه G، مقابل صربستان و برزیل، هدایت کامرون را به کجا می‌رساند.

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها