گزارش «جام جم» از نبود مدیریت مصرف آب از گذشته تاکنون

بدمصرف کنید، منتظر قطعی آب باشید

ذخایر سد‌های تهران به پایین‌ترین سطح طی نیم‌قرن اخیر رسیده است. این گفته نادر تبریزی، مدیر توسعه خطوط آبرسانی شرکت تأمین و تصفیه آبفای تهران است که چندی پیش اعلام کرد مخازن استان تهران با ۹۰۸هزار مترمکعب در پایین‌ترین حد استاندارد خود قرار دارد.
کد خبر: ۱۳۸۸۳۵۴

وی تاکید کرده در زمان حاضر مصرف آب تهران ۳۹ هزار و ۵۰۰لیتر بر ثانیه است در حالی که ورودی آب به شهر تهران ۳۴هزار و ۵۰۰لیتر است که حدود ۵۰۰۰لیتر بر ثانیه کاهش میزان ذخایر آبی را داریم و بیشتر از تولید، مصرف داریم. تبریزی همچنین گفته از سال گذشته تاکنون بارش‌های ناچیزی در سطح حوزه آبریز سد‌های تهران داشتیم و این بارش ناچیز، موجب شده حجم ذخایر سد‌های استان تهران به حداقل میزان طی ۵۰سال گذشته برسد که از مصرف‌کنندگان درخواست داریم با کاهش ۲۰درصدی خود ما را یاری دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف فاحش بین نمودار‌های تولید و مصرف ناشی از ۳۷ هزار لیتر بر ثانیه و مصرف ۳۹هزار لیتر بر ثانیه، متأسفانه اجازه نمی‌دهد حجم مخازن شهر تهران از ۸۸۰ مترمکعب بالا برود. آن‌طور که مسئولان حوزه آب اعلام کرده‌اند، عدم مدیریت مصرف در بحث مصارف خانگی و غیرخانگی تأثیر فراوانی در حجم‌گیری این مخازن دارد و یکی از مصارف غیرخانگی بیمارستان‌ها هستند که در طول هفت‌ماهه اول سال ۱۴۰۱، حداکثر میزان مصرف بیمارستان‌ها ۳۹۶۰ هزار مترمکعب بوده است و با جامعه هدف مورد بررسی ما که ۱۵ بیمارستان همسان را شامل می‌شد، بین ۹۷۰۰ مترمکعب تا ۳۷‌هزار مترمکعب مصرف را در یک ماه رصد کردیم. مواردی مثل فرسوده بودن لوله‌کشی، نداشتن برنامه بازدید منظم از تأسیسات و شیر‌های غیراستاندارد باعث شده بیمارستان‌ها جزو پرمصرف‌ها باشند.

قطع آب بدمصرف‌ها

شرکت آبفای استان تهران اعلام کرد که از ابتدای مهر تاکنون انشعاب آب بیش از ۱۲هزار خانوار بدمصرف تهرانی به طور موقت قطع شده است. در شهر تهران ۴درصد مشترک بدمصرف و ۶۰درصد مشترک پرمصرف داریم که متاسفانه ۶۰ درصد از آب شرب را مصرف می‌کنند. خبر بدی که این روز‌ها دست به دست می‌شود، حاکی از آن است که ارتفاع حجم آب سد لتیان ۱۹میلیون متر مکعب پایین‌تر از تراز طبیعی است که نسبت به هفته گذشته، یک میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حتی بارندگی‌های اخیر نیز بر میزان ذخیره آب این سد تاثیرگذار نبوده است. تهرانی‌ها در روز سه میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند که با این حساب، حجم آب سد لتیان بدون درنظر گرفتن آب سد‌های دیگر‏، تنها برای پنج روز مصرف تهرانی‌ها کافی است. با این وضعیت، صرفه‌جویی توسط شهروندان بیش از پیش ضروری است.

راهکار مجلس: آبخیزداری اجرا شود

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به بارش سالانه حدود ۴۰۰مترمکعب باران در کشور اظهار کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و مدیریت منابع آب، می‌توان درصد قابل‌توجهی را از ۳۰۰میلیارد متر مکعب آبی که سالانه از چرخه استفاده خارج می‌ماند، حفظ کرد. عباسی معتقد است که مشکلی که در زمینه آب در کشور وجود دارد این است که از این ۴۰۰میلیارد مترمکعب، به دلیل وجود نداشتن برنامه‌ای برای حفظ و مهار، فقط ۱۰۰میلیارد مترمکعب استفاده می‌شود و مابقی آن از دست می‌رود. باید کاری کنیم که درصد قابل توجهی از ۳۰۰میلیارد مترمکعب را به چرخه بازگردانیم.
این نماینده مجلس تاکید کرد: از ۱۰۰میلیارد مترمکعب آبی که سالانه در اختیار داریم، تقریبا ۸۵ میلیارد مترمکعب در حوزه کشاورزی مصرف و الباقی در صنعت، محیط‌زیست و آب شرب مصرف می‌شود؛ بنابراین درست است که ما با بحران مواجه هستیم و مشکل کمبود آب داریم، اما مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلی که با آن سر و کار داریم، مدیریت آب است.

نکته قابل توجه اینجاست هر زمان که شرایط آب به بحران می‌رسد، هشدار‌ها شروع می‌شود و طرح‌های زیرساختی در دولت‌ها وارد فاز اجرایی نمی‌شود. متاسفانه دولت‌ها در ادوار گذشته همواره اقداماتی انجام دادند که افتتاحیه و شروع کار پروژه‌ها در دوره خودشان باشد و شاید به همین دلیل است که برنامه‌های بلندمدت اجرا نمی‌شود. به نظر می‌رسد رویه دولت‌ها باید تغییر کند و به جای اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت به دنبال پروژه‌های کارشناسی بلندمدت باشند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها