جام جم آنلاین در آستانه روز پرستار  از مشکلات پرستاران گزارش می‌دهد

15 سال به دنبال تعرفه‌گذاری | اعتراض پرستاران را بشنوید

روز پرستار نزدیک است. اما بسیاری از‌ پرستاران از این گلایه دارند که صدایشان شنیده نمی‌شود، ‌چون قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حدود 15 سال است که روی زمین مانده و عده‌ای برای اجرای نامناسب آن تلاش می‌کنند. افزون بر این برخلاف کمبود پرستار در مراکز درمانی‌ در دو سال اخیر آزمون استخدامی نیز برای پرستاران برگزار نشده است.‌
روز پرستار نزدیک است. اما بسیاری از‌ پرستاران از این گلایه دارند که صدایشان شنیده نمی‌شود، ‌چون قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حدود 15 سال است که روی زمین مانده و عده‌ای برای اجرای نامناسب آن تلاش می‌کنند. افزون بر این برخلاف کمبود پرستار در مراکز درمانی‌ در دو سال اخیر آزمون استخدامی نیز برای پرستاران برگزار نشده است.‌
کد خبر: ۱۳۸۸۳۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، نهم آذر در تقویم روز پرستار  و بهورز نامیده شده است، روزی که در آن تلاش می‌شود که به مشکلات این گروه از جامعه بیش از  گذشته توجه شود‌. مشکلاتی مانند تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران، قراردادهای کوتاه مدت و بیکاری.  

 15 سال است که جامعه پرستاری به دنبال اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. مساله‌ای که خواسته‌ قانونی آنهاست، چراکه نمایندگان مجلس آن را تصویب کرده‌اند ‌و رئیس جمهورهای مختلف نیز درباره آن دستورات لازم را داده‌اند.

در واقع می‌توان گفت بیشتر مسئولان اصرار دارند، ‌این قانون اجرا شود. اما مساله اینجاست که به بهانه‌هایی مانند نبود اعتبار این قانون تاکنون از مقام حرف فراتر نرفته است.

 نگران کننده‌تر اینکه تلاش‌هایی برای اجرای نامناسب این قانون نیز در حال پیگیری است که در آ‌ستانه روز پرستار سبب اعتراض بسیاری از پرستاران شده است. آنها تاکید می‌کنند نمی‌توان این اقدام را اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دانست.

‌محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: حدود یک سال است که برخی تلاش می‌کنند، روش نامناسبی را برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به کار بگیرند که به نوعی کاریکاتوری از تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، زیرا چارچوب مشخصی ندارد و اگر قرار بر اجرای آن باشد پرستاران نسبت به آن اعتراض خواهند کرد.

او تاکید می‌کند، اگر قرار است قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را بعد از 15سال اجرا کنند، باید براساس مدلی جهانی این مهم انجام شود و دست‌کم مانند قانون تعرفه گذاری خدمات پزشکان باشد که اکنون در کشور ‌اجرا می‌‌شود.

آن طور که شریفی مقدم توضیح می‌دهد، قرار شده که تعرفه گذاری خدمات پرستاری براساس تخت انجام شود. اما در این رویکرد ‌کارایی پرستاران لحاظ نمی‌شود و نباید فراموش کرد که تعداد تخت‌های بیمارستانی نیز محدود است.

دبیرکل خانه پرستار کشور درباره اینکه برخی ادعا می‌کنند به دلیل نبود اعتبار قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی‌شود، نیز عنوان می‌کند: این ادعا درست نیست، زیرا بتازگی سقف کارانه را برای پزشکان افزایش داده‌اند.

او ادامه می‌دهد: اخیرا به حساب برخی ‌پرستاران مبلغی را واریز کرده‌اند که سبب اعتراض برخی پرستاران شده است، چون قرار بود با پرداخت‌هایی که انجام می‌شود، اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران کاهش پیدا کند. اما اکنون به گونه‌ای عمل کرده‌اند که اختلاف پرداخت  بین پرستاران نیز جدی  شده است. به همین دلیل پرستاران زیادی از این وضعیت‌ گلایه دارند.

آن طور که دبیرکل خانه پرستار کشور توضیح می‌دهد: این پرداختی‌ها به شکل محدود در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است و پرستاران در‌ بخش خصوصی، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی هنوز  مبلغی دریافت نکرده‌اند.

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری  نیز به این مساله واکنش نشان داده است. او گفته این پرداختی برای گروهی از پرستاران ناچیز و توهین آمیز است.

او با اشاره به اینکه پرداختی‌های اخیر وزارت بهداشت به پرستاران مورد تایید ما نیست، گفته‌‌ پرداختی‌های علی‌الحساب از سوی وزارت بهداشت ناچیز است و قابل پذیرش نیست‌.

100هزار پرستار بیکار

15 سال به دنبال تعرفه‌گذاری | اعتراض پرستاران را بشنوید

مشکلات پرستاران به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری محدود نمی‌شود، چون با وجود اینکه مراکز درمانی کشور از کمبود پرستار رنج می‌برد، اراده‌ای در بین مسئولان برای استخدام پرستاران وجود ندارد.

دبیرکل خانه پرستار کشور درباره تعداد پرستاران بیکار می‌گوید: جمعیت پرستاران بیکار حدود 100هزار نفر برآورد می‌شود. این درحالی است که به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از یک پرستار در مراکز درمانی کشور مشغول به کار است.

‌‌او درباره برگزاری آزمون استخدامی برای پرستاران نیز  عنوان می‌کند:‌ در سال 1400 و 1401 هیچ آزمونی برای استخدام پرستاران برگزار نشده است. علاوه بر این پرستاران‌ تمدید طرحی و 89 روزه نیز هنوز تعیین وضعیت نشده‌اند.

دبیرکل خانه پرستار کشور با به اشاره به اینکه چنین شرایطی سبب ناراحتی جامعه پرستاری شده است، عنوان می‌کند: به همین دلیل غالب  جامعه پرستاری کشور می‌گویند که در مراسم روز پرستار شرکت نمی‌کنند و برخی بحث تحریم روز پرستار را نیز مطرح ‌کرده‌اند.

شمس الدین شمسی، رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری  نیز معتقد است، مسئولیت ‌اجرا نشدن قوانین در حوزه پرستاری‌ برعهده وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی است. به همین دلیل این دستگاه‌ها باید پاسخگوی نارضایتی پرستاران از وضعیت موجود باشند.

آن طور که او  گفته با توجه به این شرایط اگر در روزهای آینده در جامعه پرستاری کشور اعتراضی رخ بدهد، این نهادهای مسئول باید پاسخگوی اعتراضات باشند‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها