۵۰سال از اولین باری که انسان روی کره ماه قدم گذاشت می‌گذرد یعنی ماموریت آپولو که محدودیت‌های مالی، مانع تداوم آن می‌شد. حالا دوباره بعد از تمام این سال‌ها، پنجره‌ای جدید رو به این سفر گشوده شده اما این بار انسان به ماه بازمی‌گردد تا در آنجا بماند.
کد خبر: ۱۳۸۷۹۰۲
نویسنده حمیدرضا قنبر یها - گروه دانش و سلامت

خبر خوب این است که قدم‌های اولیه، با موفقیت برداشته شده است. یکی از آن‌ها ویدئوی جدیدی است که فضاپیمای اوریون از ماه گرفته و ناسا دوشنبه آن را منتشر کرده است. کپسول بدون سرنشین اوریون بخشی از ماموریت آرتمیس۱ است که از فاصله حدود ۱۳۰کیلومتری سطح ماه عبور کرد و به مرحله بعدی سفر خود رفت. این فضاپیما که هیچ انسانی در آن حضور ندارد، تقریبا تا ۱۸روز دیگر به سفر خود ادامه می‌دهد.

هدف ماموریت

از اهداف اصلی این ماموریت، تایید عملکرد صحیح و طراحی بدون نقص فضاپیمای اوریون است که به ناسا اجازه می‌دهد تا قبل از انجام ماموریت آرتمیس ۲ در سال ۱۴۰۳ و سوار شدن فضانوردان در این کپسول، تنظیمات و اصلاحات لازم انجام شود. بعد از آن، سومین ماموریت آرتمیس با هدف فرود فضانوردان روی سطح ماه انجام خواهد شد که شامل فضاپیمای اوریون و همچنین یک وسیله نقلیه از شرکت اسپیس‌ایکس می‌شود.

به سوی قرارگیری در مدار

روز دوشنبه چند دقیقه قبل از نزدیک‌ترین گذر اوریون با ماه، کپسول موتور خود را به مدت ۲.۵دقیقه روشن کرد تا با چرخش به سمت بیرون برای رفتن به سمت مدار موردنظر سرعتش را افزایش دهد. مدار مورد نظر در فاصله ۶۴هزار و ۳۶۰ مایلی از سطح ماه قرار دارد و در جهت مخالف مسیر حرکت ماه به دور زمین، می‌چرخد. این فضاپیما به مدت شش روز در آنجا خواهد بود و یک دوره زمانی مناسب را برای کارشناسان کنترل ماموریت فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند به‌خوبی سیستم‌های اوریون را آزمایش کنند. دوربینی که در اوریون تعبیه شده ویدئوی واضحی از نزدیک‌تر شدن خود به ماه تهیه کرده است که در زمینه آن، سنگ مرمر آبی کوچک (زمین) خودنمایی می‌کند. برای کنترل‌کنندگان اوریون همه چیز به‌خوبی پیش‌رفت، زیرا زمانی که در پشت ماه قرار داشت، ارتباط فضاپیما با زمین قطع شد و آن‌ها نمی‌دانستند که شلیک موتور موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر؟ تا این‌که اوریون ۳۴ دقیقه بعد دوباره ظاهر شد. جاد فریلینگ، مدیر پرواز ناسا گفت: «این فضاپیما توانایی خود را برای ارسال ویدئوی زنده در طول پروازش به دور ماه نشان داد.» او افزود در صورت امکان، اطلاعات بیشتری را در وبسایت ناسا منتشر خواهد شد. روز جمعه، رانشگر‌های کپسول اوریون دوباره روشن خواهند شد تا آن را در مدار قرار دهند. روز شنبه، اوریون رکورد آپولو۱۳ را که برای فاصله ۴۰۰هزار و ۸۵کیلومتری از زمین طراحی شده بود، پشت سر خواهد گذاشت؛ بنابراین دوشنبه آینده، اوریون به حداکثر فاصله خود از زمین یعنی نزدیک ۴۳۴هزار و ۴۳۰ کیلومتری خواهد رسید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها