«جام‌جم» ماجرای مجوز مصرف هورمون زودرسی میوه‌ها در کشور را بررسی می‌کند

مصرف اتفون در ایران هنوز مجوز ندارد

مسأله مجوز اتفون در فرآیند رشد برخی محصولات کشاورزی در کشورمان از سال۹۳ مطرح است. این که مصرف این گاز برای تکمیل رشد محصولات کشاورزی باید چه قواعدی داشته‌باشد و کیفیت آن از سوی چه مراکزی تایید شود، مسأله‎ای است که تا مجوز رسمی برای مصرف آن وجود نداشته‌باشد، به راحتی قابل پیگیری نیست.
کد خبر: ۱۳۸۷۹۰۱
نویسنده مریم ملی - گروه دانش و سلامت

«جام‌جم» طی چند تماس تلفنی با اداره‌ها و مراکز مرتبط، از وضعیت فعلی مصرف اتفون در کشور و شرایط مجوز آن گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می‎خوانید.

بر اساس گزارشی که دی ماه ۹۳ از سوی روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی منتشر شده‌است، محمدعلی باغستانی رئیس وقت سازمان حفظ نباتات، ضمن اشاره به این‌که اتفون به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود، اعلام کرده‌بود که تاکنون مجوزی از سوی وزارت‌جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات برای پیشگیری از واردات این ماده شیمیایی صادر نشده‌است. او همچنین اضافه کرده‌بود که در قالب نامه‌ای از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواسته‌شده درباره مصرف اتفون نظر قطعی اعلام شود.

درخواستی برای مجوز نداشتیم

برای پیگیری ماجرای این مجوز با دکتر فرامرز خدائیان، مدیرکل امور‌فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تماس گرفتیم و ایشان با ارسال متنی اعلام کرد که اداره فرآورده‌های غذایی و دارویی پیوسته حضور آلاینده‌های مختلف در فرآورده‎های غذایی از جمله میوه‌ها را مورد بررسی قرار می‎دهد و جای نگرانی نیست. دکتر خدائیان در پاسخ به این سؤال جام‏جم که بالاخره سازمان غذا و دارو برای مصرف اتفون مجوزی صادر کرده‌است یا خیر، گفت: «تا الان درخواستی نداشتیم و فارغ این که مصرف آن خوب یا بد است، مجوزی هم صادر نشده‌است.»

مجوز برای مدیریت مصرف لازم است

برای پیگیری هرچه بیشتر این مسأله با دکتر علی رضایی احمدآبادی، مدیرکل دفتر آفت‎کش‎های سازمان حفظ نباتات تماس گرفتیم و او در پاسخ به این که وضعیت مصرف اتفون برای محصولات کشاورزی چگونه است و آیا در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر، گفت: «از سوی دفتر ما و هیأت نظارت کشور، مصرف اتفون تصویب نشده‌است، اما در حال حاضر از اتفون برای عمل‌آوری سریع‌تر گوجه‎فرنگی و از دورمکس برای کیوی استفاده می‎شود که به صورت قاچاق هم وارد کشور می‎شوند. اتفون با رعایت احتیاط‎هایی قابل استفاده خواهد بود و در بسیاری از کشور‌های دیگر هم مصرف آن مجاز است.» به نظر می‎رسد اتفون بدون آن که مجوز رسمی از سوی وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات یا سازمان غذا و دارو داشته‌باشد، همچنان در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا جایی که پیگیری‎های ما نشان می‎دهد به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود.
از دکتر محمدکاظم رمضانی، مشاور سازمان در امور سلامت محصولات کشاورزی خواستیم در خصوص عوارض احتمالی مصرف اتفون توضیح دهد و او گفت: «بر اساس آنچه در منابع علمی جهان آمده اتفون در بسیاری از کشور‌ها به عنوان تنظیم کننده رشد استفاده می‎شود تا میوه‎ها بهتر برسند. از کشور‌های اتحادیه‌اروپا ۲۶ کشور از اتفون با قواعد و مقررات مشخصی استفاده می‎کنند. جالب اینجاست که اتحادیه‌اروپا سختگیرانه‏ترین قواعد را برای محصولات کشاورزی دارد. در استرالیا و آمریکا هم اتفون مورد استفاده قرار می‎گیرد» او اضافه کرد: «اتفون از نظر زیست‌محیطی خطر عمده‎ای ندارد، اما از نظر سلامت برای انسان با توجه به این که ترکیب نوروتوکسین در آن وجود دارد، می‏تواند حساسیت پوستی و مشکلاتی برای چشم یا سلولی‎های عصبی ایجاد کند. مسأله اینجاست وقتی به صورت غیرقانونی و بدون مجوز مورد استفاده قرار‌بگیرد، مشخص نیست ترکیبات دقیق آن و مقادیر آن چگونه است. به همین دلیل بهترین روش این است که درباره مصرف آن مجوز صادر شود تا بتوان شیوه و مقدار مصرف را مدیریت کرد.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها