محمدجواد عظیمی، با اشاره به وجود سه حمام تاریخی در شهر کنگاور، اظهارکرد: حمام “توکل” قدیمی ترین این حمام ها است که در دوره صفویه ساخته شده و در ضلغ غربی معبد آناهیتا قرار دارد.
کد خبر: ۱۳۸۷۷۶۸

جام جم آنلاین؛ رئیس اداره میراث فرهنگی کنگاور از برنامه ریزی برای ساماندهی حمام های تاریخی این شهر خبر داد.

وی ویژگی مهم این حمام تاریخی را سالم ماندن آن عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه این حمام مالک خصوصی دارد، طی سالهای گذشته با یک همکاری مشترک حفظ و مرمت آن همواره مورد توجه بوده است.

رئیس میراث فرهنگی کنگاور از حمام “بزرگ” و حمام “میدان”(تلفنخانه) به عنوان دو حمام تاریخی دیگر این شهر نام برد و گفت: حمام بزرگ واقع در خیابان مطهری شهر کنگاور اثری متعلق به دوره قاجار است که تاکنون حدود ۹۰ درصد از مرمت آن به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: مرمت این حمام در سالهای گذشته بصورت منظم انجام شده و مرمت باقی مانده این بنای وقفی هم در دستور کار قرار گرفته است.

عظیمی در ادامه با بیان اینکه حمام میدان یا تلفنخانه هم بنایی وقفی مربوط به اواخر دوره قاجاریه است، عنوان کرد: از آنجایی که این بنا در گذشته مقابل یک تلفنخانه قرار  داشته،  به حمام تلفنخانه مشهور شده است.

وی حمام میدان را حمامی با معماری بسیار زیبا توصیف کرد و گفت: آب این حمام از قناتی تامین می شده که در محله “در عمارت” کنگاور قرار داشته است.

رئیس میراث فرهنگی کنگاور با بیان اینکه برنامه ساماندهی این سه حمام در دستور کار قرار گرفته است، اعلام کرد: این برنامه شامل مرمت اصولی و تغییر کاربری این سه بنا به منظور حفظ و نگهداری از آنها است.

وی در ادامه از برنامه ریزی ها برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در منطقه گردشگری سراب فش خبر داد و گفت: طرح مطالعاتی ساماندهی این منطقه به منظور مرمت و ایجاد زیرساخت های گردشگری در آن آغاز شده است.

عظیمی با بیان اینکه سراب فش از جمله تفرجگاه های اصلی مردم کنگاور است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در گذشته آلاچیق ها و سکوهایی در این منطقه ساخته و نورپردازی هایی شده که اکنون دچار آسیب و فرسودگی هایی شده اند، بنابراین نیاز به مرمت و بهسازی دارند.

وی اضافه کرد: از طرفی باتوجه به نیاز به معرفی بهتر این منطقه به گردشگران، قرار است یک تابلو معرفی را در آن احداث کنیم و نیز بخش هایی از اطراف محوطه سراب نیز سنگفرش شود.

به گفته این مسئول، حدود دو میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی سراب فش اختصاص پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها