رئیس‌جمهور در مراسم روز کتاب کتابخوانی و کتابدار:

کتابداران باید مورد حمایت قرار گیرند

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» کتاب و کتابخوانی را موضوعی مهم در فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست و اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مهم یک جامعه فرهنگی؛ توجه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها است.
کد خبر: ۱۳۸۷۷۲۶

وی بیان کرد: هدایت انسان با کتاب آغاز شد. موضوع قرآن کریم، هدایت انسان است. اگر بخواهیم امامان، پیشوایان و بزرگان‌مان را بشناسیم، یک راه مهم شناخت کتاب و آثار ماندگار آنها است. کتاب معرف شخصیت نویسنده و مولف است. ما پیشینیان و فرهنگ گذشته را از طریق کتاب می‌شناسیم. علم و دانش به وسیله کتاب بین نسل‌ها و عصرها در گردش است. کتاب ذخیره ارزشمندی برای انتقال فرهنگ‌ها و آداب و رسوم است. کتاب زمینه آگاهی‌بخشی، آموزش، ارشاد و هدایت است و باید همواره گرامی داشته شود اما نه هر کتابی.وی با اشاره به اهمیت نقش کتابداران گفت: حفظ و ارتقای میراث گرانقدری که از پیشینیان مانده، بسیار مهم است. کتابداران با حمایت مسئولان باید در جهت ارتقای کتابخانه‌های عمومی تلاش کنند. کتابداران ما قشری فرهیخته و اکثرا از بانوان گرامی کشور هستند؛ این قشر باید مورد حمایت قرار گیرد؛ از دکتر اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ می‌خواهم پیگیر رفع مشکلات کتابداران باشند. وظیفه دولت است که کار فعالان فرهنگی که خالصانه در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند را ببیند، باید ارزش کارشان را بدانیم و از آنها حمایت کنیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: کتاب دیجیتال و کتابخانه دیجیتال، به هیچ عنوان نتوانسته کتاب کاغذی را به حاشیه ببرد. ما از روزآمد شدن کتابخانه‌های‌مان استقبال می‌کنیم اما کتاب دیجیتال جایگزین کتاب کاغذی نخواهد شد و ابزار الکترونیک تنها برای تسهیل دسترسی است. کتابخانه‌های عمومی یکی از شاخص‌های مهم رشد فرهنگی در کشور است و نشاط اجتماعی، امید به زندگی و شادمانی نسل جوان در توجه به کتاب و کتابخوانی است. وی با اشاره به گرانی کتاب، ضرورت تسهیل دسترسی به کتاب را از طریق کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های دیجیتال خواستار شد و گفت: گسترش کتابخانه‌های عمومی، دسترسی به کتاب را گسترش می‌دهد. کتابخوانی برای جامعه ما ضرورتی است که باید برای آن به صورت روزانه برنامه‌ریزی کرد. باید به دنبال انس بیشتر جوانان‌مان با کتاب باشیم، چراکه کتاب گره‌های ذهنی آنها را رفع می‌کند. رئیسی ادامه داد: انسان‌هایی که به دنبال ایجاد جهل در جوامع بودند، کتابخانه‌ها را آتش زدند. امروز در دنیا، جاهلیت مدرن نمی‌خواهد انسان‌ها آگاه شوند. از ویژگی‌های جاهلیت مدرن و امپراطوری رسانه‌ای، تجهیز به علم و فناوری و قدرت است. جامعه آگاه زیر بار سلطه سلطه‌گران نمی‌رود.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها