جدالی که وزیر ارشاد رقم زد

جدال بر سر میزبانی

کد خبر: ۱۳۸۷۷۱۹
نویسنده یاسر یگانه - گروه فرهنگ و هنر

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی بالاخره در گرگان برگزار شد. این جشنواره اساسا در کرمان شکل گرفته بود و ۱۴دوره گذشته را هم در این استان سپری کرده بود، اما دوره پانزدهم جایی برای تغییر مکان برگزاری این رویداد بود. دوره‌ای که اتفاقات عجیبی در آن شکل گرفت. از جمله عجایب این دوره، برگزاری اختتامیه در روز پنجشنبه ۲۶آذر بود، در حالی که اجرا‌ها هنوز ادامه داشت. علت این اتفاق هم آمدن وزیر ارشاد به کرمان بود!

یعنی مسئولان جشنواره توان این را نداشتند که هماهنگی لازم را با مسئولان وزارت ارشاد داشته باشند تا وزیر برای روز اختتامیه به گرگان بیاید. همین مسأله موجب شد که روز پایانی این رویداد در نهایت خلوتی و کمبود تماشاگر برگزار شود. چراکه بسیاری از تماشاگران گمان کرده بودند همان روز پنجشنبه جشنواره به کار خود پایان داده است.

اتفاق عجیب دیگری که در این دوره از جشنواره موسیقی نواحی رخ داد؛ بذل و بخشش محمدمهدی اسماعیلی درباره دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی بود. در مراسم اختتامیه وقتی یکی از هنرمندان موسیقی گرگان از وزیر ارشاد خواست دوره‌های بعدی جشنواره موسیقی نواحی در این استان برگزار شود و دبیرخانه دائمی این رویداد به گرگان بیاید؛ وزیر ارشاد وعده داد که حتما این کار را انجام خواهد داد! این اتفاق در حالی رخ داد که سال گذشته و با حضور محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد در استان کرمان، دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان تاسیس شد. صحبت‌های وزیر ارشاد درباره دادن دبیرخانه دائمی جشنواره به استان گلستان و شهر گرگان، موجب واکنش‌هایی از سوی هنرمندان کرمانی شد. کرمانی‌ها معتقدند که جشنواره موسیقی نواحی متعلق به آنهاست و باید در کرمان برگزار شود.
البته دوره پانزدهم هم قرار بود در کرمان برگزار شود، اما دو هفته مانده به آغاز جشنواره، زمزمه‌های جابه‌جایی محل برگزاری این رویداد به گوش رسید. درنهایت هم محل برگزاری جشنواره از کرمان به استان گلستان و شهر گرگان تغییر کرد. به هر روی جشنواره موسیقی نواحی پانزدهمین دوره خود را پشت‌سر گذاشت، اما همچنان جدال برسر میزبانی این رویداد ادامه دارد. مسئولان کرمانی معتقدند دوره بعدی این رویداد باید در کرمان و در اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شود، اما مسئولان وزارت ارشاد هنوز چنین چیزی را تایید نکرده‌اند. حال با واگذاری دبیرخانه دائمی این جشنواره به استان گلستان، باید دید ماجرا به کجا ختم خواهد شد. گرگان برای میزبانی جشنواره موسیقی نواحی امتیاز‌های خاص خودش را دارد؛ شهری با آب و هوای مطبوع که گونه‌های مختلف موسیقی را هم در دل خود دارد. از یک سو ترکمن‌ها در این استان ساکن هستند که موسیقی خاص خودشان را دارند. ترکمن‌هایی که در جشنواره پانزدهم موسیقی نواحی حضور پررنگی داشتند. اجرای ترکمن‌ها همیشه مورد توجه علاقه‌مندان به موسیقی قرار می‌گیرد؛ چراکه آن‌ها موسیقی آوانگارد و خاصی دارند که برای شنوندگان همیشه جذاب است.

از سوی دیگر دوتارنوازی در نقاط مختلف گرگان رواج دارد. در جشنواره امسال هم گروهی از «رامیان» به جشنواره آمده بود که دوتارنوازی‌شان خیلی خاص بود. رامیان از شهر‌های استان گلستان است که ابریشم آنجا مشهور است. از این رو وتر‌های دوتار رامیان از جنس ابریشم است. خرک سازشان هم از چرم است؛ چرا که چرم در مقابل برندگی ابریشم دوام می‌آورد. در کنار کرمان و گرگان؛ شهر‌های دیگری هم هستند که قابلیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی را دارند. حال باید منتظر ماند و دید که در ماراتُنِ جدال بر سر میزبانی جشنواره موسیقی نواحی، کدام استان و کدام شهر برنده خواهند شد.
شاید کرمان، شاید گرگان؛ شاید هم شهر دیگری...

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها