وزیر آموزش و پرورش گفت: ۹۷۲ هزار نفر با احتساب بازنشستگان سال گذشته،مشمول رتبه‌بندی می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۸۷۶۴۳

به گزارش جام جم آنلاین، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست شورای معاونین امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به صدور احکام حقوقی معلمان، اظهار کرد: اسناد ترمیم حقوق و رتبه‌بندی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه قرار شده بود برای آبان ماه حکم کلی و بعد به تدریج حکم قطعی برای مشمولان صادر شود، توضیح داد: در این ماه، حکم رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برای مشمولان صادر شده است؛ البته فرایند صدور احکام قطعی نیز آغاز شده است.

نوری با بیان اینکه صدور احکام قطعی، رفت و برگشت و لکه‌گیری‌هایی نیاز دارد که زمان‌بر است، افزود: صدور احکام اصلی و قطعی وارد مرحله اصلی شده و بخش زیادی هم صادر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا آذرماه پرونده صدور احکام قطعی بسته می شود؟»، گفت: همکارانم برای آذرماه اعلام آمادگی کرده‌اند، اما اجازه دهید کار پیش برود؛ برخی معلمان ممکن است مدارکی را تحویل نداده باشند و این رفت و برگشت‌ها به نظرم زیاد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد معلمانی که مشمول رتبه بندی می شوند، ادامه داد: ۹۷۲ هزار نفر با احتساب بازنشستگان سال گذشته، شامل رتبه بندی می شوند.

برآوردمان از منابع حاصل از تبدیل به احسن املاک مازاد نیز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است

نوری در خصوص فروش املاک مازاد در آموزش و پرورش، اظهار کرد: در این زمینه بحث تبدیل به احسن املاک و دارایی ها مطرح است؛ املاک مازادی داریم که نیاز نداریم و اولویت با آن دسته ای است که مدرسه نیستند.

وی با بیان اینکه قانون به ما اجازه تغییر کاربری داده و قرار است منابع حاصل از آن صرف تکمیل طرح های نیمه تمام با اولویت طرح های خیرین شود، افزود: برآورد ما ۶۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های خیرین است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نیاز ما برای طرح های جدید امسال ۶۰۰۰ میلیارد و در سفرهای استانی ۴۰۰۰ میلیارد تومان تصویب شده است. برآوردمان از منابع حاصل از تبدیل به احسن املاک مازاد نیز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است که باید از دولت مجوز گرفته و مراحل واگذاری و فروش انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «با این بودجه چند مدرسه نیمه تمام تکمیل می شود؟»، بیان کرد: اگر اعتبارات برسد، امسال کمی بیش از ۱۴ هزار کلاس درس را از اواسط تابستان تا اسفند ساخته و بهره برداری خواهیم کرد.

بعید می دانم جذب از طریق ماده ۲۸ داشته باشیم

نوری با بیان اینکه رتبه بندی مدارس یکی از گام های تحقق سند تحول بنیادین است که به ما تکلیف شده و باید انجام دهیم، افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در حال احصای شاخص هاست؛ مرکز سنجش روی الگویی کار می کند که مبتنی بر مبانی نظری سند تحول است و پژوهش های میدانی نیز در حال انجام است تا الگوی رتبه بندی مدارس شاخص سند احصاء شود.

وی در خصوص استخدام نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش گفت: این امر از طریق دانشگاه فرهنگیان دنبال می شود و اخیرا مصوباتی در ستاد تعلیم و تربیت داشتیم تا بتوانیم از روش های متنوعی که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، جذب نیرو داشته باشیم. پیگیری برای اخذ مجوز استخدامی در حال پیگیری است و جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است و بعید می دانم جذب از طریق ماده ۲۸ داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش پیرامون کمبود خدمتگزاران مدارس و حقوق اندکی که دریافت می کنند نیز گفت: سال گذشته تغییری در حقوق سرایداران و خدمتگزاران ایجاد شد و امسال هم مشمول افزایش شدند. این افراد پایه حقوقی شان ضعیف و تعدادشان اندک است و باید برای تامین سرایداران مدارس مجوز بگیریم که پیگیری ها در حال انجام است.

در دانشگاه فرهنگیان ۹۵ هزار دانشجو معلم داریم

یوسف نوری در نشست شورای معاونین امور مجلس این وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که به میزبانی وزارت آموزش‌ و پرورش و در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با تسلیت شهادت 6 دانش‌آموز در حوادث اخیر، گفت: اجلاس عمومی سازمان ملل متحد که با حضور رئیس‌جمهور در نیویورک برگزار شد، تفاوت‌هایی با اجلاس‌های قبلی داشت. اولین تفاوت این بود که این اجلاس شعار داشت و شعار آن دگرگونی آموزش بود، اما هدف اصلی این اجلاس غلبه نظام سلطه بر سایر کشورها از طریق نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش تصویب شد، اما در این ایام تعلل ما باعث شد تا سندهای وارداتی مانند ۲۰۳۰ در آموزش‌ و پرورش و نظام‌های بالادستی تأیید شود که در این سند اهداف و راهبردها، صرف‌نظر از زیست‌بوم و ارزش‌هایی که کشورها داشتند، مطرح و هدف‌گذاری شده بود.

نوری اضافه کرد: در کنار همه این موارد نظام سلطه با استقرار تفکر پراگماتیسمی مبتنی بر دیدگاه‌های لیبرالیستی درصدد تسلط بر کشورها بود که آثار این کار از سند بیست و سی نیز بیشتر بود و در این مسیر اولین نقطه‌ای را که مورد هدف قرار دادند، خانواده بود و آن را به‌عنوان الگوی اقتصادی زیان معرفی کردند.

وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته سعی شده بود تا تفکرات غربی در آموزش‌ و پرورش وارد شود، اظهار کرد: این تفکرات باعث شد تا آموزش‌ و پرورش در مسیر اصلی خود قرار نگیرد و ما در ابتدای دولت سیزدهم اولین کاری که انجام دادیم این بود که آموزش‌ و پرورش را در مسیر خود قرار دهیم، لذا اولویت‌هایی را مشخص کردیم که این اولویت‌ها بر مبنای تشخیص مشکلاتی بود که از گذشته در این نهاد به وجود آمده بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نقش خانواده‌ها در آموزش‌ و پرورش باید جدی‌تر باشد و خانواده‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند، افزود: با دستور مقام معظم رهبری و پس از طی فرآیندهایی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تأسیس شد تا تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال ساماندهی شود.

وی گفت: نظام تعلیم و تربیت مورد اطمینان همه مردم است و خانواده‌ها زمانی که فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند نگرانی از بابت نگهداری فرزندانشان ندارند، درصورتی‌که زمانی که به نزدیک‌ترین اقوام خود نیز فرزندان خود را می‌سپارند، روزانه چندین بار تماس می‌گیرند، لذا باید قدر این اعتماد مردم را بدانیم و بر پایه این اعتماد خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهیم.

نوری با اشاره فعالیت‌هایی که در آموزش‌ و پرورش در دولت سیزدهم انجام شد، اظهار کرد: مهم‌ترین کار در ابتدای کار دولت، تشخیص اولویت‌ها در آموزش‌وپرورش بود که ما اولین اولویت خود را بر دانشگاه فرهنگیان و تربیت ‌معلم شایسته و باصلاحیت گذاشتیم، در دومین گام برگزینش دانشجویان این دانشگاه تأکید کردیم و زمان گزینش این دانشجویان را افزایش دادیم تا بتوانیم صلاحیت آنان را به‌طور کامل موردبررسی قرار دهیم.

وی بابیان اینکه هیئت ممیزه دانشگاه فرهنگیان از وزارت علوم در حال انتقال به خود دانشگاه است، اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید تمامی صلاحیت‌های معلمی را داشته باشند که این کار از طریق آزمون جامع و سایر روش‌ها به دست می‌آید، همچنین برای مناطق محروم نیز تربیت‌معلم دوساله در نظر گرفته‌ایم تا این معلمان سریع‌تر به این مناطق برسند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اولویت‌های دیگر آموزش‌ و پرورش در دولت سیزدهم افزود: در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه درسی را مدنظر قرار داده‌ایم و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک وارد فاز عملیاتی شده است و مقرر شده است تا استان گلستان از اول دی‌ماه به‌صورت عملیاتی برنامه آزمایشی را برای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اجرا کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکیداتی در مورد جذب نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش داشته‌اند و فرموده‌اند که جذب نیروی انسانی به‌صورت بی‌حساب کتاب و برف انباری نباشد، لذا جذب نیروی انسانی برای آموزش‌وپرورش از طریق دانشگاه‌های تربیت‌معلم یعنی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت شهید رجایی باید انجام گیرد.

نوری با اشاره به اینکه در دانشگاه فرهنگیان ۹۵ هزار دانشجو معلم داریم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر تقویت این دانشگاه تأکید کرده‌اند، لذا انتظار داریم، فرمایش مقام معظم رهبری اجرا شود و جذب نیرو از روش‌های دیگری صورت نگیرد و در حوزه تقویت دانشگاه فرهنگیان به آموزش‌وپرورش کمک شود.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها