شرکت مادر فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ تعداد نیروی کار خود را ۱۳درصد کاهش داد و ممنوعیت استخدام جدید را هم تا سه ماهه اول سال آینده تمدید کرد. مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا با مدیران اجرایی درباره اخراج‌ها ملاقات کرده است. از زمانی که مارک زاکربرگ فیسبوک را در سال ۲۰۰۴ تأسیس کرد، به طور پیوسته کارمندان بیشتری را استخدام کرده است. در پایان سپتامبر، این شرکت بیشترین تعداد کارمند در تاریخ خود را داشت که در مجموع تعداد آنها به ۸۷ و ۳۱۴ هزار نفر می‌رسید.
شرکت مادر فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ تعداد نیروی کار خود را ۱۳درصد کاهش داد و ممنوعیت استخدام جدید را هم تا سه ماهه اول سال آینده تمدید کرد. مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا با مدیران اجرایی درباره اخراج‌ها ملاقات کرده است. از زمانی که مارک زاکربرگ فیسبوک را در سال ۲۰۰۴ تأسیس کرد، به طور پیوسته کارمندان بیشتری را استخدام کرده است. در پایان سپتامبر، این شرکت بیشترین تعداد کارمند در تاریخ خود را داشت که در مجموع تعداد آنها به ۸۷ و ۳۱۴ هزار نفر می‌رسید.
کد خبر: ۱۳۸۷۴۲۰
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

اما متا اعلام کرده بیش از ۱۱هزار نفر یا حدود ۱۳‌درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند که این مهم‌ترین کاهش تعداد افراد کارمند در این شرکت است. اخراج‌ها در سراسر بخش‌ها و مناطق این شرکت انجام شد و البته بخش‌هایی مانند تیم‌های استخدام و تیم‌های تجاری بیش از سایرین تحت تأثیر قرار گرفتند. دو نفر از کسانی که به موضوع اخراج‌ها مسلط هستند در گفت‌وگوهایی اعلام کردند: مهندسانی که روی پروژه‌های مرتبط با متاورس، دنیای آنلاین فراگیر که آقای زاکربرگ روی آن قمار کرده است، کار می‌کردند شامل این موج اخراج نشده‌اند. 
زاکربرگ ۳۸ ساله در نامه‌ای به کارمندان می‌نویسدمن می‌خواهم در قبال این تصمیمات و نحوه رسیدن ما به اینجا پاسخگو باشم. من می‌دانم که این برای همه سخت است و من به ویژه برای کسانی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند متاسفم.
این کاهش‌ تقریبا سه برابر عددی است که توییتر در هفته گذشته انجام داد و نشان‌دهنده یک تغییر خیره‌کننده برای شرکتی است که زمانی جاه‌طلبی و فضای رشدش نامحدود به نظر می‌رسید. متا در طول سال‌ها هزینه‌های گزافی را صرف جمع‌آوری کاربران، خرید شرکت‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ و پرداخت مزایای غبطه‌انگیز به کارکنان خود کرد. حتی شکایت‌ها در مورد شیوه‌های حفظ حریم خصوصی داده‌ها هم نمی‌توانست عملکرد مالی آن را کاهش دهد، زیرا سهام آن همچنان بالا می‌رفت و درآمدهایش افزایش می‌یافت. در مقطعی در سال گذشته، متا یک تریلیون دلار ارزش داشت. اما این شرکت در سال جاری از نظر مالی با مشکلاتی روبه‌رو شده، زیرا سعی کرده به سمت یک تجارت جدید حرکت کند. متاورس آن هم در حالی که با رکود اقتصادی جهانی و کاهش تبلیغات دیجیتال، منبع اصلی درآمد خود دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین رقبای جدیدی مانند تیک‌تاک ظاهر شدند و مخاطبان جوان‌تری را جذب کرد در حالی که خدمات متا درخشش خود را از دست دادند. در ماه گذشته، متا کاهش ۵۰‌درصدی سود سه ماهه و دومین کاهش متوالی فروش خود را داشت، با افزایش ۱۹‌درصدی هزینه‌هایش. سهام آن در سال جاری تقریبا ۷۰‌درصد کاهش یافته است.
زاکربرگ کاهش شدید را به رشد خیلی سریع در طول همه‌گیری، زمانی که افزایش تجارت آنلاین منجر به افزایش درآمد شد، نسبت داد. او گفت که فکر می‌کرد این تغییر دائمی خواهد بود و او را به افزایش قابل توجه هزینه‌ها سوق داد. تعداد کارکنان متا در پایان سپتامبر ۲۸‌درصد بیشتر از سال قبل بود.
زاکربرگ گفت: «متاسفانه، آن‌طور که من انتظار داشتم انجام نشد. من اشتباه کردم و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرم.»

کاربران فعال «سرزمین دسنترا» چند نفرند؟
شاید بپرسید این روزها در متاورس چه می‌گذرد. با نگاهی به دو تا از بزرگ‌ترین شرکت‌ها با ارزش‌گذاری بیش از یک میلیارد دلار، می‌توان نتیجه گرفت که کاربران هر روز به آن سر نمی‌زنند. براساس داده‌های جمع‌آوری‌کننده دپ‌رادار، دنیای مجازی مبتنی بر اتریوم دسنترالند در ۲۴ساعت گذشته ۳۸ «کاربر فعال» داشته است، در حالی که رقیب سندباکس در همان زمان ۵۲۲ کاربر فعال داشته است. توجه به این نکته مهم است که طبق دپ رادار کاربر فعال به عنوان تعامل آدرس کیف پول منحصر به‌فرد با قرارداد هوشمند پلتفرم تعریف می‌شود. به عنوان مثال، ورود به دسنترالند یا سندباکس رای خرید با SAND یا MANA، توکن بومی مربوط به هر پلتفرم، به عنوان یک «استفاده فعال» محاسبه می‌شود.
این به‌آن معناست که مجموعه دپ رادار از «کاربران فعال» روزانه، افرادی را که به صورت معمولی وارد سیستم می‌شوند و با سایر کاربران در یک پلتفرم متاورس تعامل می‌کنند یا برای یک رویداد، مانند هفته مد مجازی وارد می‌شوند، حساب نمی‌کند. همچنین ممکن است به این معنی باشد که تراکنش‌های کمتری مانند خرید یا فروش یک توکن غیرقابل تعویض(NFT) در این پلتفرم‌ها نسبت به تعداد افرادی که بازدید می‌کنند، انجام می‌شود. طبق این آمار، بیشترین تعداد کاربران فعال روزانه تاکنون در دسنترالند ۶۷۵ نفر بوده است. برای سندباکس، این تعداد بیشتر بوده و حدود ۴۵۰۳ بوده است.
سام همیلتون، مدیر خلاق دسنترالند نحوه ردیابی کاربران فعال روزانه توسط دپ رادار را مورد مناقشه قرار داد. او به کوین‌دسک گفته است: دپ رادار کاربران ما را ردیابی نمی‌کند، فقط افرادی که با پیمانکارهای ما تعامل دارند را بررسی می‌کند. گرچه او مشخص نکرد که چه چیزی یک استفاده فعال در مقابل یک تعامل منفعل نام دارد. او خاطرنشان کرد در حالی که دسنترالند شاهد اوج تعداد بازدیدکنندگان در ماه مارس بود، جامعه اصلی افرادی که هر روز برمی‌گردند در حال رشد است. به گفته همیلتون، با نگاه کردن به داشبورد ساخته شده توسط پلتفرم، می‌توان تعداد کاربران در دسنترالند را با دقت بیشتری مشاهده کرد. داده‌ها «بازدیدکنندگان منحصر به‌فرد در روز» را اندازه‌گیری می‌کنند و به دوره‌های زمانی مختلف بین ۷، ۱۴، ۳۰ و ۹۰ روز نگاه می‌کنند. از ۳ تا ۹ اکتبر، این پلتفرم به طور متوسط ​​۶۹۹۹ بازدیدکننده منحصر به‌فرد در روز داشته است. همین ابزار داده، تعداد «بسته‌های بازدید شده در روز» و «کاربران ماراتن» را اندازه‌گیری می‌کند که به‌عنوان کاربرانی که بیشترین زمان آنلاین را دارند، تعریف می‌شوند. پس از انتشار این مقاله، دسنترالند توییت کرد که در ماه سپتامبر شاهد ۱۰۷۴ کاربر در تعامل با قراردادهای هوشمند بوده است. همچنین ۵۶۶۹۷ «کاربر فعال ماهانه» را ثبت و اشاره کرد که تعریف بنیاد دسنترالند از «کاربر فعال» «افرادی است که وارد شده و سپس خارج می‌شوند». البته ممکن است بین داده‌های DCL Metrics و Foundation مغایرت‌هایی وجود داشته باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها