در آستانه بازی تیم ملی مقابل انگلیس در جام جهانی؛

دانشگاه‌ها فردا ساعت ۱۴ تعطیل می‌شوند

نگاهی به آمارها و اطلاعات جالب افتتاحیه‌ جام‌های‌جهانی

سرآغازی بر هیجانی یک ماهه

همیشه و در تمام ادوار برگزاری جام‌های جهانی، نگاهی ویژه به بازی افتتاحیه شده است. از یک سو کشورهای میزبان تلاش کرده‌اند تمام داشته‌ خود برای برگزاری و شروع این مسابقات را در بازی نخست به نحوی به تصویر بکشند. از طرف دیگر دو تیم حاضر در اولین بازی جام اصلا دوست ندارند مقابل چشم هزاران هوادار، با تلخی این مسابقات را شروع کنند. همین مسائل موجب شده تا بازی افتتاحیه جذابیت و حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۸۷۴۱۷
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

نگاهی به بازی‌های افتتاحیه در 21 دوره قبلی، نکات جالبی به همراه دارد که خواندن‌شان خالی از لطف نیست. از اولین دوره جام‌جهانی تا سال 1970 برگزاری بازی افتتاحیه دستخوش تغییرات زیادی شد؛ اما از سال 1974 مقرر شد قهرمان دوره قبل برگزار‌کننده اولین بازی جام باشد. این روند تا سال 2006 نیز ادامه داشت تا این‌که این قانون هم عوض شد. از جام‌جهانی 2006 آلمان تا امروز، تیم میزبان در بازی افتتاحیه بازی می‌کند.


بیشترین حضور در بازی افتتاحیه
7تا امروز 39 تیم مختلف در بازی‌ افتتاحیه 21 دوره قبلی جام‌جهانی حضور داشته‌اند. در این میان دو تیم مکزیک و برزیل بیش از همه سابقه حضور در این بازی را دارند. هر کدام این تیم‌ها 7بار در بازی افتتاحیه حاضر شده‌اند که البته نتایج‌شان با هم خیلی متفاوت است. مکزیکی‌ها در این 7بازی اصلا بردی به دست نیاورده‌اند و حاصل کارشان 5 باخت و دو تساوی بوده است. از آن طرف برزیل در 5بازی پیروز از زمین خارج شده و یک تساوی و یک باخت هم به دست آورده است.

چند افتتاحیه در یک روز

یکی از نکات جالب این بود که تا قبل از جام‌جهانی 1966، چند بار اتفاق افتاد که در اولین روز شروع جام‌جهانی، چند بازی به صورت همزمان برگزار شد. اولین مورد مربوط به جام‌جهانی 1930 بود که در روز افتتاحیه دو بازی به صورت همزمان برگزار شد. جام‌جهانی بعدی در این زمینه رکورد زد و در اولین روز هشت بازی به صورت همزمان برگزار شد. دلیل این بود که در جام‌جهانی 1934، 16 تیم راه یافته از مرحله مقدماتی که در قاره‌های مختلف برگزار شد به مرحله حذفی رسیدند که این بازی‌ها در ایتالیا برگزار شد. دوره بعدی نوبت به جام‌جهانی 1954 سوئیس بود که در روز نخست چهار بازی به صورت همزمان برگزار شد. آخرین باری هم که این اتفاق افتاد مربوط به جام‌جهانی 1962 شیلی بود که در روز نخست چهار بازی به صورت همزمان برگزار شد.

پرگل‌ترین بازی
8 برای رسیدن به بازی افتتاحیه با بیشترین گل که بین دو تیم رد و بدل شده، باید به اولین بازی جام‌جهانی 1934 ایتالیا بازگشت. در این بازی که در ورزشگاه ناسیونال شهر رم و بین دو تیم ایتالیا و آمریکا انجام شد، تیم میزبان توانست با نتیجه عجیب 7 بر یک به پیروزی برسد. پرتکرارترین نتیجه هم در بازی‌های افتتاحیه، تساوی بدون گل است که در چهار بازی افتتاحیه تکرار شده است. اولین بازی که دو تیم در بازی افتتاحیه به چنین نتیجه‌ای رسیدند، مربوط به جام‌جهانی 1966 بود که بازی انگلیس و اروگوئه بدون گل تمام شد. از طرف دیگر، اولین تساوی در بازی‌های افتتاحیه به جام‌جهانی 1938 فرانسه بر می‌گردد که بازی بین دو تیم سوئیس و آلمان با تساوی یک بر یک تمام شد. نکته دیگر این‌که در تمام بازی‌های افتتاحیه تا امروز 86 گل بین تیم‌ها رد و بدل شده است.

کمترین و بیشترین تماشاگر
وقتی به تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها برای بازی افتتاحیه نگاهی می‌اندازیم، کمترین حضور به اولین بازی در تاریخ جام‌های جهانی برمی‌گردد. در اولین بازی جام‌جهانی 1930 که بین فرانسه و مکزیک انجام شد، فقط 4400 نفر از نزدیک تماشاگر این بازی بودند. آمار پرتماشاگرترین بازی افتتاحیه هم مربوط به اولین بازی جام‌جهانی سال 1970 بین مکزیک و شوروی است. طبق اعلام رسمی فیفا، 107 هزار نفر روی سکوهای ورزشگاه آزتک شهر مکزیکوسیتی شاهد این بازی بودند که در نهایت با تساوی بدون گل تمام شد.

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها