گفت‌و گو با مردی که 44 سال پیش در جام جهانی بازی می‌کرد

منتظر اتفاق تاریخی باشید

ابراهیم قاسمپور در مورد تیم‌ملی فوتبال ایران خیلی خوشبین است، حتی می‌توان گفت بیش از اندازه خوشبین. او چیزهایی را برای فوتبال ایران پیش‌بینی می‌کند که تحقق آنها شاهکاری تاریخی خواهد بود، شاهکاری به وسعت تاریخ فوتبال ایران. او 44سال قبل در جام‌جهانی 1978 آرژانتین به میدان رفت و حالا چشم‌هایش به ساق‌های ملی‌پوشانی است که در جام‌جهانی 1978 اصلا وجود نداشتند.
کد خبر: ۱۳۸۷۴۰۹
نویسنده هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش

ما باید در نخستین بازی مقابل انگلیس قرار بگیریم. شرایط تیم ما و تیم آنها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بازی بسیار سختی است و به‌عبارتی سخت‌ترین بازی ما در این گروه است. البته نمی‌گویم مصاف با آن دو تیم دیگر (ولز و آمریکا) آسان است اما به هرحال حساب انگلیس جداست. کافی است به سوابق و تاریخ فوتبال این کشور نگاه کنید. نگاهی به لیگ انگلیس بیندازید و بازیکنانش را آنالیز کنید تا متوجه ‌شوید دیدار با انگلیس تا چه اندازه برای ما سخت و نفسگیر است. ابتدا باید به برخی نکات فنی تیم ایران اشاره کنم. تیم‌ملی فوتبال ایران مقابل تیم‌هایی که قدرت سرزنی و جناحی قابل توجه و پرقدرتی دارند به مشکل می‌خورد. به‌خصوص اگر قرار است از جلو پرس شویم آن‌گاه به‌صورت جدی به مشکل برمی‌خوریم. بازی خیلی سختی داریم اما می‌توانیم جان سالم به در ببریم.
یعنی این‌که می‌شود مقابل انگلیس مساوی گرفت؟
فوتبال چنان غیرقابل پیش‌بینی است که حتی کسب برد هم قابل انتظار است. بله درست شنیدید؛برد مقابل انگلیس. فوتبال برای همین چیزها جذاب است. یادتان می‌آید آلمان در جام‌جهانی‌2014 چطور هفت گل به میزبان مسابقات یعنی برزیل زد.
برزیلی‌ها سه چهار تا هم نخوردند وگرنه شکست سنگین‌تر هم می‌شد. هیچ‌کس در دنیا چنین نتیجه‌ای را برای دیدار برزیل و آلمان پیش‌بینی نمی‌کرد. به هر حال ما برای بازی با انگلیس یک‌سری امتیازات برای خودمان داریم. مثلا 16 لژیونر داریم که در لیگ‌های معتبر بازی می‌کنند. برخی از بازیکنان ما در فصل جاری بارها مقابل بزرگ‌ترین تیم‌های اروپایی به میدان رفته‌اند و تجربه بسیار خوبی دارند. اتفاقات فوتبال قابل پیش‌بینی نیست گاهی این اتفاقات به نفع ما می‌افتد و گاهی به ضرر ما. امیدوارم آن روی خوب سکه در دیدار با انگلیس برای ما باشد. بازیکنان ما با تجربه‌تر از این حرف‌ها هستند که بدانند از فرصت‌ها چگونه استفاده کنند. باور کنید نتیجه‌گیری جلوی تیمی‌ مثل انگلیس سخت است ولی دور از دسترس نیست.
دیدار با ولز هم دومین دیدار ماست، تیمی‌که می‌گویند از لحاظ تاکتیکی به انگلیس شباهت دارد. موافق هستید؟
سبک و سیاق فوتبال ولز شبیه انگلیس است با درصدی کمتر. من دیدار ولز و اوکراین را دیدم و به نظرم اوکراین بهتر بازی کرد و به همین دلیل می‌گویم مقابل ولز هم نتیجه‌گیری قابل پیش‌بینی است. من صد بار این جمله را تکرار می‌کنم: «هیچ چیز در فوتبال قابل پیش‌بینی نیست». ما اگر بتوانیم جوری مقابل انگلیس نتیجه بگیریم که روحیه و انگیزه ما را بالا ببرد آنگاه برد مقابل ولز بسیار امکان‌پذیر است. به هرحال آنچه که در دیدار با انگلیس رقم می‌خورد از لحاظ روحی، روانی روی دیدار با ولز به‌طور مستقیم تاثیرگذار است. این را هم باید بگویم که ولز سابقه انگلیس را ندارد. البته اکثر بازیکنانی که در این تیم بازی می‌کنند در لیگ‌برتر و چمپیون لیگ انگلیس به میدان می‌روند اما توانایی آنها را کمتر از بازیکنان انگلیسی می‌دانم. می‌توانیم مقابل ولز بازی بسیار خوبی ارائه دهیم و حتی به برد هم دست پیدا کنیم. ما اروگوئه را بردیم. حالا چرا نتوانیم ولز را ببریم؟
و می‌رسیم به سومین دیدار ایران در مرحله گروهی، دیدار با آمریکا.
این بازی یک چاقوی دولبه شد. یک طرف حساسیتی است که رسانه‌ها برای آن ایجاد می‌کنند و یک طرف دیگر ویژگی‌های فنی هر دو تیم. به نظر من این دو تیم از لحاظ فنی از ویژگی‌های خوبی برخوردار هستند اما ما هم یک سری برتری‌ها داریم.
این برتری‌ها دقیقا چه چیزهایی هستند؟
ما نفرات باتجربه‌ای داریم. در ضمن ما نه تنها آمریکایی‌ها را یک بار در جام‌جهانی برده‌ایم بلکه هیچ‌وقت به این تیم نباخته‌ایم. البته آمریکا به خوبی سال گذشته‌اش نیست، بازی‌های تدارکاتی خوبی نداشته و در مجموع بگویم کفه ترازو به نفع ما سنگین است.
از حرف‌های شما می‌توانیم به این جمع‌بندی برسیم که از گروه صعود می‌کنیم؟
بله، هر اتفاقی که فکرش را بکنید، می‌تواند بیفتد. می‌توانیم صعود کنیم و این اصلا دور از دسترس نیست.
44 سال پیش همراه تیم‌ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی آرژانتین رفتید. از تجربه خودتان از این رقابت‌ها بگویید.
آن زمان از حوزه آسیا ــ اقیانوسیه فقط یک تیم به جام‌جهانی می‌رفت که خوشبختانه این تیم ما بودیم. واقعا ذوق‌زده و خوشحال بودیم. شرایط آن زمان زمین تا آسمان با الان فرق می‌کرد. در بازی‌های تدارکاتی بسیار خوبی به میدان ‌رفتیم و حتی در یک تورنمنت با تیم‌هایی از آلمان، چکسلواکی، آرژانتین و چند تیم خوب دیگر دنیا بازی کردیم. آن زمان تیم‌های بلوک شرق اروپا بسیار قدرتمند بودند. البته نکته دیگری هم وجود داشت، این‌که ما اطلاعی از شرایط تیم‌های حریف‌مان در جام‌جهانی نداشتیم. الان با اینترنت به سرعت می‌شود همه اطلاعات را به دست آورد و نتیجه‌‌‌‌‌گیری کرد. اما متاسفانه ما این امکانات را نداشتیم و به همین دلیل نتوانستیم خوب نتیجه بگیریم. موضوع دیگر پول است، آن زمان ما اصلا پول نمی‌گرفتیم اما الان بازیکنان پول پارو می‌کنند.

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها