اتحاد سیاسی - رسانه‌ای علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا

آیا ترامپ به پایان راه رسیده است؟

روز سه‌شنبه گذشته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دونالد ترامپ رسما اعلام کرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد؛ خبری که هیچ‌کس را غافلگیر نکرد. او در سخنرانی خود در این مراسم مطالبی تکراری را بیان کرد که در گذشته مردم آمریکا بار‌ها آن را شنیده بودند.
کد خبر: ۱۳۸۷۳۱۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

این سخنان آن‌قدر تکراری بود که برخی رسانه‌ها به طعنه نوشتند ترامپ می‌توانست به‌جای سخنرانی جدید خود بخش‌هایی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ را پخش کند؛ سخنرانی‌هایی درباره مهاجران شیطانی که به مرز‌ها هجوم می‌آورند، کشور‌های خارجی که از آمریکا سوءاستفاده می‌کنند، همه‌گیری موادمخدر و البته این نکته جدید که آمریکا در دوران جو بایدن به جهنم تبدیل شده است.

این سخنرانی ترامپ در حالی صورت گرفت که او پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰، شکست دیگری را در انتخابات میاندوره‌ای کنگره تجربه کرده است هرچند او هرگز به شکست خود اشاره نکرده و در سخنرانی اخیر نیز اصلا صحبتی از شکست نکرد و طوری وانمود کرد که گویا فقط مدتی است به تعطیلات رفته و به‌دلیل مرخصی در کاخ‌سفید حاضر نمی‌شود.

همان‌طور که گفته شد سخنرانی ترامپ، شگفتی خاصی نداشت، اما غافلگیری اصلی زمانی رخ داد که حدود ۴۰ دقیقه از سخنرانی او می‌گذشت. در این دقایق بود که فاکس‌نیوز، متعلق به روپرت مرداک که ازجمله معدود رسانه‌های حامی ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری او بود پخش زنده سخنرانی او را قطع کرد. این درحالی‌است که فاکس‌نیوز بیش از هر شبکه دیگری در ظهور سیاسی ترامپ نقش داشت و ریاست‌جمهوری او را شکل داد.
این اقدام فاکس‌نیوز در حالی صورت گرفت که از زمان نمایش ضعیف غیرمنتظره جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای امپراتوری رسانه‌ای مرداک کمپین قابل‌توجهی را علیه ترامپ آغاز کرده است و روزنامه نیویورک‌پست که در گذشته یکی از بزرگ‌ترین تقویت‌کننده‌های ترامپ بود رئیس‌جمهور سابق آمریکا را با عنوان «ترامپتی دامپتی» به تمسخر گرفت. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم که یکی از برجسته‌ترین رسانه‌ها در مجموعه مرداک است

به صراحت اعلام کرد: «ترامپ بزرگ‌ترین بازنده حزب جمهوریخواه است.» در فاکس‌نیوز، مهمانان جمهوریخواه او را به دلیل شکست در رقابت‌های کلیدی مقصر می‌دانستند و این شبکه چند ساعت قبل از اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات۲۰۲۴ اعلام کرد: «دموکرات‌ها ترامپ را آسان‌ترین حریف برای شکست‌دادن می‌بینند.»
چنین عملکردی البته محدود به مرداک و کارمندانش نبود. در همان روز سه‌شنبه که ترامپ، نامزدی خود را اعلام کرد کریس کریستی، مشاور و معتمد سابق ترامپ در نشست سالانه فرمانداران جمهوریخواه سخنرانی پرهیجانی علیه ترامپ داشت و او را مقصر ناکامی حزب جمهوریخواه در سه انتخابات متوالی دانست و این سخنان با تشویق فرمانداران جمهوریخواه همراه شد. مایک پنس، معاون اول ترامپ نیز که در ماه‌های گذشته مطالب زیادی درباره اختلافاتش با ترامپ منتشر کرده شروع به نوشتن کتاب خاطرات جدید خود کرده و بار دیگر از مواضع ترامپ درباره حوادث ۶ ژانویه انتقاد کرده است.

همگرایی دوحزبی علیه ترامپ

مخالفت با ترامپ به یک همگرایی نادر دوحزبی در سیاست آمریکا تبدیل شده است تا جایی که جمهوریخواهان با برنی سندرز، سوسیالیست دموکرات اهل ورمونت هم‌نظر شده‌اند. سندرز چند روز قبل گفت: «به‌عنوان یک آمریکایی، ایده یک کمپین دیگر ترامپ و همه دروغ‌های او و تفرقه افکنی و تلاش‌های او برای تضعیف دموکراسی آمریکایی یک نمایش وحشتناک است. از سوی دیگر، باید بگویم که به‌عنوان یک سیاستمدار که نمی‌خواهد جمهوریخواهان در سال ۲۰۲۴ به کاخ‌سفید راه یابند نامزدی ترامپ، خبر خوبی است.»

در طول دو هفته‌ای که از انتخابات میاندوره‌ای کنگره می‌گذرد یک واقعیت مهم و اغلب نادیده‌گرفته‌شده را نشان داده است و آن این‌که همان‌طور که حزب جمهوریخواه، ترامپ را رئیس‌جمهور کرد اکنون هم این حزب جمهوریخواه است که می‌تواند او را از عرصه سیاسی آمریکا خارج کند و نه دموکرات‌ها. زیرا رای‌دهندگان دموکرات و مستقل‌ها، در چند انتخابات به‌وضوح نظر خود را درباره ترامپ اعلام کرده‌اند. آن‌ها او را دوست ندارند و میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا علیه او رای داده‌اند. او در انتخابات میاندوره‌ای ۲۰۱۸، انتخابات عمومی ۲۰۲۰ و اکنون در میاندوره‌ای ۲۰۲۲، از برخی کاندیدا‌های جمهوریخواه حمایت کرده است و این حزب جمهوریخواه بوده که در این سال‌ها زمینه را برای حمایت او از نامزد‌ها باز گذاشته است. در انتخابات مقدماتی امسال، رای‌دهندگان جمهوریخواه مکررا در انتخابات مقدماتی رقابتی، تندرو‌های مسلح شده توسط ترامپ و منکر انتخابات را به‌عنوان نامزد‌های خود انتخاب کردند؛ نامزد‌هایی مانند مهمت اوز در پنسیلوانیا و هرشل واکر در جورجیا و این درحالی‌است که در این ایالت‌ها جمهوریخواهان معتدل‌تری وجود داشتند که به اعتقاد برخی کارشناسان، در صورت نامزدی می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند. بااین‌حال در این دوره نیز مقامات جمهوریخواه، ازجمله منتقدان ترامپ مانند میچ مک کانل از نامزد‌های مورد حمایت ترامپ حمایت و میلیون‌ها دلار را برای تبلیغ نامزدی آن‌ها هزینه کردند. ترامپ جمهوریخواهان را در مسیر شکست انتخاباتی هدایت کرد و این درحالی‌بود که آن‌ها مجبور نبودند این مسیر را دنبال کنند.

فاصله‌گرفتن از ترامپ

اکنون شواهد نشان می‌دهد که جمهوریخواهان برای حفظ خودشان هم که شده در حال فاصله‌گرفتن از ترامپ هستند هرچند هنوز اعضای این حزب متفرق هستند و این به نفع ترامپ است. همین تفرق بود که باعث شد او در سال۲۰۱۶ به قدرت رسید، زیرا نامزد‌های انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در ۲۰۱۶ پشت یک رقیب متحد نشدند تا ترامپ را شکست دهند و احتمالا اکنون نیز چنین نخواهند کرد. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا به‌عنوان جانشین جدی ترامپ تعیین می‌شود. نظرسنجی‌ها از زمان انتخابات میاندوره‌ای نشان می‌دهد که دیسانتیس با رای‌دهندگان مقدماتی جمهوریخواه فراتر از ایالت خود، توانسته به پیروزی دست یابد، اما ترامپ همچنان در نظرسنجی‌های ملی ازجمله نظرسنجی جدید پولیتیکو/ مورنینگ کانسلت که در روز سه‌شنبه انجام شد به‌عنوان مطرح‌ترین گزینه‌ای است که در آن ترامپ ۴۷درصد به ۳۳درصد از دیسانتیس پیشتاز بود؛ و بسیاری از جمهوریخواهان دیگر نیز در این انتخابات نامزد خواهند شد و بار دیگر شرایطی را ایجاد می‌کنند که در آن آرای ضدترامپ شکسته می‌شود. بااین‌حال، در روز‌های گذشته یک اجماع دوحزبی شگفت‌انگیز در مورد توصیه ترامپ برای نامزدی مجدد وجود داشته است. به نظر می‌رسد دموکرات‌ها و تعداد فزاینده‌ای از جمهوریخواهان اکنون در این نکته هم‌نظر هستند که او این کار را انجام ندهد. ۶۵ درصد از جمهوریخواهان در آن نظرسنجی پولیتیکو/ مورنینگ کانسلت، در واقع گفتند که واقعا نمی‌خواهند ترامپ در سال ۲۰۲۴ دوباره نامزد شود، اما او در حال کاندیداتوری است و اشتیاق نداشتن آن‌ها به ترامپ در گذشته هرگز مانع از رای‌دادن آن‌ها به ترامپ نشد. دونالد ترامپ اهمیتی نمی‌دهد که او را دوست نداشته باشند. برایش اهمیتی ندارد که او را دروغگو، کلاهبردار و هولناک خطاب کنند، اما همان‌طور که دو سال گذشته نشان داده است، اگر او را بازنده اعلام کنند، حاضر به انجام هر کاری است، ازجمله منفجر کردن پایه‌های متزلزل دموکراسی آمریکا.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها