رئیس جمهور کره جنوبی با درخواست از چین برای مداخله:

پاسخی بی‌سابقه در انتظار کره شمالی است

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره به سطح بسیار بالایی رسیده و اقدامات آمریکا باعث شده تا کره‌شمالی مرحله جدیدی از هشدار‌ها را در قالب آزمایش موشک‌های بالستیک جدید، متوجه آمریکا و متحدانش در شرق آسیا کند.
کد خبر: ۱۳۸۷۳۱۳
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

در همین راستا، پیونگ‌یانگ در روز‌های گذشته و همزمان با رزمایش کره‌جنوبی و آمریکا، در کمتر از ۲۴ساعت دو بار اقدام به شلیک موشک بالستیک کرد که به گفته وزیر دفاع ژاپن، موشکی که دیروز شلیک شد

قاره‌پیماست و توانایی پرواز ۱۵هزار کیلومتر و رسیدن به آمریکا را دارد.
خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز گزارش داد که این موشک حدود ۲۰۰کیلومتری غرب جزیره اوشیما در هوکایدو فرود آمد. ژاپن اعلام کرده که این موشک در مسیر بالا پرواز می‌کرده است. پرتاب این موشک اعتراض شدید نخست‌وزیر ژاپن را به همراه داشت و آن را غیرقابل قبول خواند.

ارتش کره‌جنوبی نیز بامداد دیروز اعلام کرد کره‌شمالی اقدام به شلیک یک فروند موشک بالیستیک کرده است. ارتش کره‌جنوبی، اعلام کرد که این موشک، بامداد دیروز شلیک شده و ۶۹ دقیقه در آسمان پرواز کرده است.
شلیک این موشک در حالی صورت گرفت که کمتر از ۲۴ ساعت قبل از آن، کره‌شمالی در واکنش به نشست سه‌جانبه آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی، اقدام به شلیک موشک بالستیک دیگری کرده بود و همزمان وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که آمریکا از دست زدن به قمار علیه پیونگ‌یانگ پشیمان خواهد شد. وزیر خارجه کره‌شمالی گفت: آمریکا و متحدانش در آینده شاهد «پاسخ‌های نظامی شدیدتر» پیونگ‌یانگ خواهند بود.

به گزارش رویترز و به نقل از ارتش کره‌جنوبی، پرتاب این موشک بالستیک، ساعت ۱۰و۴۸ دقیقه صبح روز پنجشنبه از شهر ساحلی وونسان واقع در شرق کره‌شمالی انجام شد. بنا بر روایت این رسانه، تازه‌ترین شلیک موشک بالستیک کره‌شمالی در شرایطی صورت گرفته که این کشور تعداد زیادی آزمایش موشکی طی سال جاری انجام داده است.

رویترز ادامه داد: کره‌شمالی همچنین صد‌ها شلیک خمپاره‌ای به دریا هم انجام داده است در حالی که کره‌جنوبی و آمریکا در حال برگزاری رزمایش نظامی هستند و در برخی از این تمرینات نظامی، ژاپن هم مشارکت داشته است. شلیک موشک بالستیک کره‌شمالی طی روز پنجشنبه کمتر از «دو ساعت» پس از اظهارات تند چو سون هوی، وزیر خارجه این کشور علیه نشست سه‌جانبه سران آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن انجام شد. طی نشست سران واشنگتن، سئول و توکیو، آن‌ها به‌شدت آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی را محکوم و بر عزم خودشان برای همکاری امنیتی بیشتر تاکید کردند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست بر تعهد واشنگتن بر تقویت بازدارندگی و دفاع از کره‌جنوبی و ژاپن با «طیف کاملی از توانمندی‌ها» شامل تسلیحات اتمی تاکید کرد. چو سون هوی، وزیر خارجه کره‌شمالی هشدار داد که رزمایش‌های نظامی آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن اقدامی «برای تجاوز» علیه کره‌شمالی است، اما در مهار کره‌شمالی ناکام مانده است. به گفته او، اقدامات واشنگتن، سئول و توکیو باعث ایجاد «تهدیدات جدی‌تر، واقعگرایانه‌تر و غیرقابل اجتناب» علیه خودشان خواهد شد.

وزیر خارجه کره‌شمالی هشدار داد: «هر چه آمریکا به تقویت بازدارندگی گسترده برای متحدانش تمایل داشته باشد و هر چه آن‌ها فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز و بلوف‌آمیز را تشدید کنند، اقدام نظامی جمهوری خلق کره (کره شمالی) شدیدتر خواهد شد.» چو سون هوی افزود: «آمریکا به‌خوبی می‌داند که دارد قمار می‌کند و مطمئنا از این بابت پشیمان خواهد شد.»

هشدار شدید این مقام ارشد پیونگ‌یانگ به واشنگتن و متحدانش در حالی صورت گرفته که آمریکا پیشتر ادعا کرده کره‌شمالی از ماه می‌در تدارک خود برای انجام اولین آزمایش اتمی از سال ۲۰۱۷ است. آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن در یک بیانیه مشترک بعد از نشست مشترک سران این سه کشور اعلام کردند که هرگونه آزمایش اتمی کره‌شمالی با «پاسخ محکم و قاطعانه» مواجه خواهد شد.

چو سون هوی، وزیر خارجه کره‌شمالی، اما اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی این کشور، اقداماتی «مشروع» و «در واکنش» به رزمایش‌های نظامی به رهبری آمریکا در منطقه است. مقام‌های ارشد پیونگ‌یانگ بار‌ها اعلام کرده‌اند که رزمایش نظامی آمریکا در شبه‌جزیره کره و همچنین تمرینات نظامی با کره‌جنوبی و ژاپن را اقدامی خصمانه و تمرینی برای حمله به کره‌شمالی می‌دانند.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره‌شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چند دور تحریم علیه کره‌شمالی وضع کرده‌اند. کره‌شمالی به رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها