علاقه‌مندان به برنامه‌های تلویزیونی کم نیستند و بسیاری از مخاطبان دوست دارند برنامه‌های رسانه به‌گونه‌ای باشد که در هر ساعت از شبانه‌روز به همراه خانواده‌های‌شان به تماشای آن بنشینند. به همین دلیل رسانه‌ملی هم برای تامین خوراک مخاطبان سعی دارد با تزریق ایده‌های جدید نه‌تن‌ها برنامه‌های جذاب را روانه آنتن کند، بلکه قصد دارد نشان دهد که حضور اعضای خانواده کنار هم می‌تواند به چه اتفاقات خوبی منجر شود.
کد خبر: ۱۳۸۷۲۹۸
نویسنده مهدیه رضایی - روزنامه‌نگار

از این‌رو برنامه‌های متنوعی با محوریت خانواده روانه آنتن می‌شود و هر یک از شبکه‌های سیما بنا به ماموریتی که برای‌شان ترسیم شده، سعی دارند برنامه‌هایی با طعم خانواده را پخش کنند که باعث دورهمی تک‌تک اعضای خانواده شود. همچنین برنامه‌هایی تدارک دیده می‌شود که خانواده‌ها بتوانند با حضور هم در مسابقات شرکت کنند و اتحاد میان یکدیگر را به منصه ظهور برسانند؛ بنابراین تعداد چنین برنامه‌هایی نه‌تن‌ها کم است، بلکه روز‌به‌روز برنامه‌سازان درصدد هستند با ایجاد فضا‌های خلاقانه در برنامه‌های تلویزیون فضای شاد و مفرحی را برای بینندگان و شرکت‌کنندگان در مسابقات تلویزیونی فراهم کنند. این برنامه‌سازان گاهی با الگو گرفتن از برنامه‌های دیگر کشور‌ها هم سعی می‌کنند آن‌ها را بومی‌سازی کرده و بعد از ایرانیزه‌شدن آن را تهیه و پخش کنند.

اکنون یکی از برنامه‌های تلویزیون که با این محوریت روانه آنتن می‌شود و تلاش دارد نگاه بسیاری از مخاطبان را جلب کند، برنامه «خودمونی» است. در واقع به دنبال اتمام مسابقه «زوجی نو»، چند برنامه با محتوای سرگرمی و خانواده به جدول پخش شبکه سوم سیما اضافه شد. مسابقه خودمونی به تهیه‌کنندگی حامد خانی یکی از همین برنامه‌هاست.

اگر بخواهیم نگاهی به این برنامه داشته باشیم، باید بگوییم که فضای صمیمانه و مفرح بودن برنامه ناخودآگاه مخاطبان را به یاد سبک مسابقه بزرگ و سیمرغ می‌اندازد که اواخر دهه ۷۰ روانه آنتن می‌شد، مخاطبان بسیاری بیننده این اثر بودند و در همان مقطع پخش، جزو برنامه‌های پرمخاطب شناخته شده بود. نگاهی به برنامه‌های رسانه‌ملی نشان می‌دهد چنین برنامه‌هایی همیشه طرفداران پر و پا قرص خودش را داشته است. حالا برنامه خودمونی سعی کرده خانواده‌ها را دور هم جمع کند. یکی از ویژگی‌های متمایز برنامه این است که مخاطبان در رده‌های سنی مختلف حضور دارند. در این برنامه از نوه کوچک‌ترین عضو خانواده گرفته تا پدربزرگ که بزرگ‌ترین عضو خانواده است، حضور دارند و همه کنار هم یک رقابت سالم را تجربه می‌کنند. بخش‌های مسابقه خودمونی شامل رقابت‌های فیزیکی و بازی‌های فکری است و خنده عنصر ثابت همه بخش‌هاست. در این مسابقه رقابت‌هایی نیز که از جنس بازی‌های قدیمی به نظر می‌رسد به‌روزرسانی شده است. هر چند آیتم‌های مسابقه بیشتر حکم چاشنی دارد.

اجرای این مسابقه به‌عهده مهران رجبی است. تهیه‌کننده برنامه «خودمونی» درباره انتخاب مهران رجبی به‌عنوان مجری، گفته به دنبال شخصی بودند که علاوه بر ریش‌سفید و محبوب بودن، در زندگی شخصی و خانوادگی خود نیز موفق بوده باشد. حالا رجبی به‌عنوان بازیگر با‌تجربه سکانداری این برنامه را به‌عهده دارد. یکی از ویژگی‌های او در اجرا، ارتباط گرفتن خوب با شرکت‌کنندگان است و با حاضر جوابی‌هایش به طنز برنامه افزوده است. البته تجربه نشان داده بازیگرانی که وارد عرصه اجرا می‌شوند، کماکان موفق هستند و رجبی هم تا به اینجای کار نشان داده از پس اجرای برنامه خودمونی بر آمده است. در مجموع، نگاهی به کلیت برنامه نشان می‌دهد که خودمونی این ظرفیت را دارد در جایگاه یکی از برنامه‌های پر طرفدار سیما قرار بگیرد و مخاطبان در کنار اعضای خانواده به تماشای این مسابقه بنشینند.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها