در گفتگو با «جام‌جم» مطرح شد

درخواست اصناف برای برخورد با اخلالگران

نا آرامی‌های دوماه گذشته در حالی اصناف کشور را با چالش مواجه کرده که گشتی کوتاه در بازار‌های تهران نشان می‌دهد کسبه و فعالان اقتصادی از چنین وضعیتی گلایه دارند. این وضعیت طی دو هفته اخیر شکلی خشن‌تر به خود گرفته‌است به طوری که اغتشاشگران با تهدید کسبه، آن‌ها را به بستن دکان‌هایشان سوق می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۸۷۲۶۵

یکی از فعالان بازار فرش در این باره به جام‌جم می‌گوید: «عملا کسب و کارم مختل شده، ولی مهم‌تر از این موضوع، حفظ سرمایه‌ام است. بیش از ۲۰ میلیارد تومان فرش و قالیچه در واحد خود دارم که با کوچک‌ترین آتش‌سوزی همه‌اش دود می‌شود. این شرایط مختص من نیست، همه همکاران من در بازار با چنین شرایطی مواجه هستند و نمی‌دانند چه کنند.»


یکی دیگر از کسبه بازار فرش توضیح می‌دهد: «اغتشاشگران می‌خواهند با ایجاد رعب در بازار‌ها مردم را از بازار دور کنند. بسیاری از مراجعان و مشتری‌های سنتی ما به دلیل شانتاژ‌های خبری جرات نمی‌کنند به بازار بیایند و همین موضوع کار را برای ما سخت کرده‌است.»

اوضاع به هم‌ریخته کافی‌شاپ‌ها

در بازار رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها اوضاع به شکلی دیگر رقم خورده‌است. صاحب یکی از کافی‌شاپ‌های محدوده میدان، ولی عصر می‌گوید: «از تعداد مشتری‌های ما حداقل ۳۰درصد کاسته شده‌است. در این وضعیت تامین کالا‌های مورد نیاز کافی‌شاپ هم با مشکلاتی مواجه شده‌است که همگی ریشه در فعالیت‌های خرابکارانه طی چند هفته گذشته دارد.»

یک رستوران‌دار در باغ فردوس تهران هم با تاکید بر مختل شدن فعالیت‌هایش طی دو ماه اخیر می‌گوید: همه ترس ما این است که نکند چیزی به سمت شیشه‌های رستوران پرتاب شود و به مشتریان آسیب برساند. در محدوده ما این نگرانی بیشتر است؛ چراکه کانون شلوغی‌ها طی همین مدت در محدوده پارک‌وی بوده و به همین دلیل، افراد کمتری حاضرند برای صرف غذا به این منطقه بیایند.

پوشاک هم در رکود

در بخش پوشاک هم تقریبا همین وضعیت حاکم است. یکی از مغازه‌داران میدان هفت‌تیر به جام‌جم می‌گوید: «مفتح جنوبی و هفت‌تیر یکی از مناطق اصلی خرید پوشاک زنانه بوده، اما این روز‌ها با کاهش فروش و مراجعه مواجه شده‌است. ما سال ۸۸تجربه چنین روز‌هایی را داشتیم، ولی اغتشاشات اخیر با آن روز‌ها تفاوت بسیاری دارد. این منطقه در سال ۸۸ یکی از مراکز تجمع بود و به همین دلیل مجبور بودیم ساعات فعالیت‌های خود را کاهش دهیم، اما امروز کار به جایی رسیده که اغتشاشگران ما را تهدید به تعطیل کردن می‌کنند.»

تقریبا در بیشتر فروشگاه‌های صنفی، مشکلاتی از این دست دیده می‌شود و فعالان بازار می‌گویند برای پوشش هزینه‌ها زیر بار بدهی رفته‌اند. یکی از کسبه بازار آهن می‌گوید: «باید ماهانه ۱۹۰میلیون تومان اجاره بدهم که با ناآرامی‌های اخیر، نتوانسته‌ام فروش داشته‌باشم و چک‌هایم را پاس کنم.»
اصناف کشور، معتقدند، تداوم چنین روندی و ایجاد اخلال عمدی توسط اغتشاشگران، چرخه اقتصادی آن‌ها و کسب‌شان را وارد ورطه ورشکستگی کرده که بیکاری صد‌ها هزار نفر را رقم می‌زند.

کاهش ۴۰ درصدی مسافران

محمدقانعی - رئیس اتحادیه هتلداران شهر مشهد

باید اذعان کرد که عدم امنیت و وجود ناآرامی در کشور به صنعت گردشگری نیز آسیب وارده کرده است به طوری که میزان مسافران و تقاضا برای دریافت هتل در مشهد به عنوان قطب زیارتی کشور کاهش ۴۰درصدی را داشته است. این وضعیت می‌تواند خسارت‌های فراوانی را برای فعالان این حوزه به دنبال داشته باشد و جریان سرمایه‌گذاری در این بخش را متوقف کند. سرمایه‌گذار زمانی برای ورود به بازار مجاب خواهد شد که امنیت مالی و ثبات اقتصادی را مشاهده کند، متاسفانه ناآرامی‌های پراکنده این جریان را دچار وقفه کرده است و بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند سفر خود را موکول به روز‌های آرام کنند.

کاهش فروش ۳۰ درصدی

ابراهیم محمدولی - رئیس اتحادیه طلا و جواهر

ناآرامی‌های سیاسی در هر کشوری که به وجود آمده، بازار و فضای اقتصادی آن را تحت‌تاثیر خود قرار داده است، بازار طلا و سکه نیز از این قاعده مستثنی نیست. طی روز‌های گذشته تحت‌تاثیر این ناآرامی‌ها بازار طلا و سکه نیز روز‌های پرتلاطمی را سپری می‌کند و بنابر مشاهدات صورت‌گرفته، میزان فروش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. بازگشت آرامش به کشور می‌تواند جریان مبادلات طلا و سکه را به روز‌های آرام خود باز گرداند؛ البته باید گفت این حجم از ناآرامی در کشور‌های دیگر، منجر به بحران اقتصادی می‌شد، اما خوشبختانه با درایت مسئولان میزان ناآرامی‌ها روند نزولی داشته و بازگردانی امنیت به سطح عمومی جامعه از مطالبات اصلی فعالان اقتصادی است.

رکود در بازار لوازم‌التحریر

موسی فرزانیان - رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر

بازار لوازم‌التحریر در اواخر تابستان و با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس رونق می‌گیرد و طی سال نیز بازار خرده‌فروشی‌ها از شرایط مناسبی برخوردار است، اما تقارن ناآرامی با اوج بازار لوازم‌التحریر باعث شد بخشی از میزان فروش در این ایام نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد، این کاهش فروش بعد از شرایط کرونا که تعطیلی مدارس را به دنبال داشته، ضربه دیگری بر صنف لوازم‌التحریر وارد کرد. فعالان اقتصادی معمولا برای فعالیت خود نیازمند به امنیت و ثبات هستند. بنده نیز به عنوان یکی از فعالان بازار لوازم‌التحریر از دولت تقاضا دارم با اقداماتی، زمینه را برای ثبات شرایط اقتصادی و سیاسی فراهم کند.

افت ۹۰ درصدی معاملات

اکبر پازوکی - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران

بازار لوازم خانگی در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش قیمت کالا‌ها و کاهش توان خرید با کاهش ۸۰درصدی فروش کالا مواجه بود و با شروع ناآرامی‌ها بر عمق این رکود افزوده شد که میزان کاهش فروش به ۹۰ درصد نیز رسید. به دلیل ناآرامی‌های اخیر بسیاری از مردم خرید خود را به روز‌های آینده موکول کردند و کسبه نیز برای امنیت بهتر واحد فروش خود، مجبور به بستن مغازه در ساعت ۱۹ یا ۲۰ هستند. بسیاری از کسبه بازار لوازم خانگی در روز‌های گذشته با وجود تنش‌های خیابانی، مغازه خود را به این امید باز نگه داشتند که بتوانند با فروش کالا علاوه‌بر تامین نیاز مردم، هزینه‌های جاری خود را تامین کنند و در این وضعیت، اصلا بحثی درخصوص اعتصاب در این صنف معنی ندارد.

ماهی‌هایی که فاسد شدند

مهدی یوسف‌خانی - رئیس اتحادیه پرنده و ماهی

با وجود این‌که مرغ و ماهی در سبد خرید‌های روزمره مردم قرار دارد، اما به دلیل همین ناآرامی‌های خیابانی، میزان فروش این واحد‌ها کاهش محسوسی داشته و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در ساعات خاصی از روز دیگر برای خرید به بازار مراجعه نکنند. باتوجه به ماهیت فسادپذیر این محصولات ادامه وضع می‌تواند منجر به زیان توزیع‌کنندگان شود تا جایی که برخی از واحد‌ها برای تامین اجاره مرکز توزیع با مشکلات عیده‌ای مواجه خواهند شد. در این شرایط دولت باید با اقداماتی شرایط را برای بازگشت آرامش به خیابان‌ها فراهم کند تا کسبه بتواند مانند گذشته به فعالیت خود بپردازند. وقفه در فعالیت این گونه واحد‌ها می‌تواند به صورت زنجیره وار سایر بخش‌های تولید را نیز تحت تاثیر قرا دهد.

کاهش کیفیت و ماندگی شیرینی‌ها

علی بهره‌مند - رئیس اتحادیه قنادی‌های تهران

فروش شیرینی در سطح شهر نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است و به دلیل وجود ناآرامی‌ها، بسیاری از واحد‌های توزیع ساعت کاری خود را تغییر داده‌اند؛ معمولا صبح‌ها دیرتر مغازه خود را باز می‌کنند و از سوی دیگر ساعت حدود ۱۸ یا ۱۹ مجبورند مغازه خود را تعطیل کنند. این در حالی است که بسیاری کسبه پیش از شروع ناآرامی‌ها عمده فروش خود را در ساعات ۱۷ تا ۲۲ داشتند. این تغییر ساعت کار باعث کاهش فروش شیرینی در سطح شهر شده است. این موضوع باعث ماندگی و کاهش کیفیت شیرینی تولیدی می‌شود و فروشندگان مجبور خواهند شد شیرینی مانده را دور بریزنند و تولید خود را کاهش دهند. دولت برای حفط جریان فعالیت اقتصادی باید امنیت را برقرار کند تا کسبه نیز بتوانند فعالیت خود را مانند روز‌های گذشته ادامه دهند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها