فروش اوراق گواهی ارزی بانک مرکزی که سه‌ماهه و معاف از مالیات، صفر بودن حق‌الوکاله‌ تسویه نقدی (ریالی) و همچنین امکان تحویل فیزیکی ارز از ویژگی‌های آن است از فردا شنبه ۲۸ آبان آغاز می شود.
کد خبر: ۱۳۸۷۲۴۷

به گزارش جام جم آنلاین، به‌منظور گسترش و تسهیل استفاده از ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور، بانک عامل (بانک ملی ایران) از فردا شنبه ۲۸ آبان مجاز است به نیابت از بانک مرکزی نسبت به عرضه «اوراق گواهی ارزی بانک مرکزی» اقدام کند.

ناشر اوراق، بانک مرکزی از طریق بانک عامل است و اوراق با نام، تنها و اصالتاً قابل‌خرید توسط اشخاص حقیقی ایرانی بالاتر از ۱۸ سال و تاریخ انتشار و سررسید آن به ترتیب ۲۵ /۸ /۱۴۰۱ و ۲۵ /۱۱ /۱۴۰۱ خواهد بود.

‏ حداقل و حداکثر میزان خرید اوراق توسط هر شخص حقیقی به ترتیب معادل ریالی ۱۰۰۰ دلار و ۴۰۰۰ دلار است. ضمناً باتوجه به محدودیت عرضه اسکناس کمتر از ۱۰۰ دلار، مبالغ گواهی‌های مزبور مضاربی از معادل ریالی ۱۰۰ دلار قابل‌عرضه و بازخرید خواهد بود.

‏پرداخت وجه اوراق در زمان انتشار تنها به «ریال» خواهد بود. بانک مرکزی به وکالت از خریداران اوراق، نسبت به تأمین ارز (دلار) و نگهداری آن تا زمان سررسید اوراق اقدام می‌کند.

اوراق توسط بانک عامل به نیابت از بانک مرکزی قابل بازخرید قبل از سررسید طبق بند (۹) خواهد بود. دارندگان اوراق در سررسید، می‌توانند یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنند: الف) پرداخت حق‌الوکاله مذکور در تبصره ذیل این بند و دریافت اسکناس ارز (دلار) از بانک عامل تسویه نقدی (ریالی) که در این صورت حق‌الوکاله‌ای دریافت نخواهد شد.

نرخ حق‌الوکاله معادل هفت درصد (۷٪) مبلغ ریالی در زمان سررسید مذکور در بند (۷) خواهد بود. مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان بازخرید، سررسید و انتشار اوراق، نرخ پایانی روز قبل دلار توافقی (اسکناس) است.

نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی (اسکناس) بازار متشکل معاملات ارزی (میانگین موزون معاملات نماد دلار توافقی روز قبل) در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به آدرس www.ice.ir قابل‌مشاهده است.

بانک عامل مکلف است به‌صورت هفتگی منابع ریالی حاصل از فروش این اوراق را پس از انجام هماهنگی لازم با اداره عملیات ارزی این بانک، به حساب‌های معرفی شده نزد اداره معاملات ریالی بانک مرکزی واریز کند در صورت درخواست دارنده اوراق مبنی بر بازخرید اوراق، بانک عامل موظف است طبق جزو (ب) بند (۶) و بر اساس ترتیبات بند (۷)، نسبت به تسویه‌حساب با دارنده اوراق در همان روز اقدام کند.

در صورت مراجعه نکردن صاحب اوراق در سررسید، بانک عامل موظف است ریال حاصل از تسویه اوراق مزبور را بر مبنای مفاد جزو (ب) بند (۶) و بند (۷) محاسبه و به‌حساب ریالی شخص که در زمان خرید اوراق معرفی کرده، واریز کند.

پس از انجام تسویه‌حساب با صاحبان اوراق در روز سررسید یا پیش از آن حسب ترتیبات بندهای (۶) و (۷)، بانک عامل موظف است به‌منظور وصول وجوه پرداختی به دارندگان اوراق از این بانک، نسبت به ارسال گزارش معاملات در مقاطع هفتگی به «اداره عملیات ارزی» (روز دوشنبه هر هفته)، اقدام کند. ترتیبات اجرایی این بند، توسط اداره مذکور ابلاغ خواهد شد.

بانک عامل مکلف است به‌منظور دریافت مبالغ ریالی و ارزی پرداخت شده به دارندگان اوراق در سررسید (حسب ترتیبات بندهای (۶) و (۷)) اطلاعات مربوطه را‏ به اداره عملیات ارزی اعلام کند. اوراق موضوع این بخشنامه به استناد ماده (۲۹) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور معاف از مالیات خواهند بود.

کارمزد عاملیت بانک عامل برای فروش، بازخرید و تسویه اوراق به‌صورت جمعی تعیین و متعاقباً توسط اداره حسابداری کل و بودجه محاسبه و به‌حساب بانک عامل واریز خواهد شد.

اوراق از طریق سامانه سیما متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عرضه و بازخرید می‌شود و انجام معاملات ثانویه اوراق امکان‌پذیر نیست.

همچنین ضرورت دارد ضمن ارائه مفاد ضوابط به شرح بندهای فوق به خریداران اوراق، «تعهدنامه التزام به ضوابط اوراق گواهی ارزی بانک مرکزی» نیز از ایشان اخذ می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها