اگرچه کتاب را یار مهربان می‌دانیم و همیشه بر موضوع مطالعه و کتابخوانی تاکید می‌کنیم، اما واقعیت این است که همه کتاب‌ها هم یار مهربان نیستند! برخی کتاب‌ها را اصلا بهتر‌است نخوانیم و سراغ‌شان نرویم! همچنان که برخی کتاب‌ها را باید حتما در قفسه کتابخانه داشته باشیم و هر از گاهی سراغ‌شان برویم و آن‌ها را مرور کنیم. برخی کتاب‌ها هم یک بار خواندنش کفایت می‌کند. موضوع مورد بحث ما آن دسته کتاب‌هایی را شامل می‌شود که بهتر است اصلا سراغ‌شان نرفته و آن‌ها را نخوانیم!
کد خبر: ۱۳۸۷۱۵۶
نویسنده مهدی نیک ضمیر - گروه جامعه

اتفاقا این دسته از کتاب‌هایی که بهتر است آن‌ها را نخوانیم جزو پرفروش و پرمخاطب‌ترین گروه از کتاب‌هاست! اگر بنا باشد ترانه حدود ۱۵ دقیقه مطالعه در کشورمان را بر مبنای کتاب‌هایی که خوانده می‌شود تفکیک کنند، احتمالا درصد قابل توجهی از این زمان صرف مطالعه کتاب‌های زرد روان‌شناسی می‌شود؛ کتاب‌هایی که نه فقط در کتابفروشی‌ها که حتی در سوپر‌مارکت‌ها هم پیدا می‌شود.

این کتاب‌ها همسو با جریان موفقیت در کشور شکل گرفت و موجب شد فضای جامعه به سمت رویاپروری و آرزو‌های دور و دراز و با ارزش شدن ثروت و مادیات کشانده شود. کتاب‌هایی که نهایت موفقیت شما را در ثروتمند‌شدن و به دست آوردن خانه ماشین و پول‌های کلان ارتباط می‌دهند. این در حالی است که شرایط زندگی برای همه افراد یک‌جور نیست و برخی افراد ممکن است با وجود تلاش زیاد به آنچه می‌خواهند هم دست پیدا نکنند. اما طرز تفکر تلقین شده در جریان موفقیت و روان‌شناسی زرد، موجب ناامیدی و یاس افراد می‌شود. حتی ممکن است این برداشت از موفقیت افراد را برای رسیدن به موفقیت معنا شده در این مدل از روان‌شناسی به انحراف و بزهکاری بکشد. در سال‌های اخیر جریان روان‌شناسی زرد با انتقادات جدی و مقابله روان‌شناسان واقعی همراه شده است و حتی توصیه می‌شود اگر بناست مطالعه کردن‌مان در‌حوزه روان‌شناسی زرد باشد، بهتر است همان ۱۵ دقیقه کتاب را هم نخوانیم!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها