ناآرامی‌های سیاسی در پاکستان

ببینید | عمران‌ خان بازداشت شد

مسئول امورخارجی مجلس وحدت مسلمین پاکستان:

آمریکا درصدد ترور عمران‌خان است

پس از کودتای آرام آمریکا و عربستان سعودی علیه دولت عمران‌خان و برکناری وی از پست نخست‌وزیری، واشنگتن و ریاض درصدد تکمیل این کودتا از طریق مهار همه‌جانبه تحرکات حزب تحریک و انصاف هستند. اخیرا در جریان ترور ناموفق عمران‌خان، وی مجروح شد.
کد خبر: ۱۳۸۷۱۳۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

نخست‌وزیر سابق پاکستان از مقامات کنونی دولت و همچنین برخی سرویس‌های بیگانه به عنوان عوامل این عملیات تروریستی ناموفق یاد کرده است. اکنون طرفداران عمران‌خان در سرتاسر پاکستان با حضور در خیابان‌ها، نارضایتی خود را نسبت به تحرکات ماه‌های اخیر طرفداران غرب در کشورشان بیان کرده‌اند. در این‌خصوص جام‌جم گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام سید شفقت حسین شیرازی، مسئول امور خارجی مجلس وحدت مسلمین پاکستان صورت داده است:

ترور اخیر عمران‌خان، رهبر حزب تحریک و انصاف، همچنین فشار همه‌جانبه بر طرفداران او از سوی نهاد‌های امنیتی پاکستان و نقش عربستان سعودی، آمریکا و طرفداران‌شان را در این تقابل همه‌جانبه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا باید بگویم که اساسا آمریکا و متحدان آن نسبت به شکل‌گیری هرگونه جریانی که درصدد تحقق استقلال پاکستان باشد، حساس هستند. آمریکا دهه‌هاست همین سیاست را در پاکستان دنبال می‌کند. واشنگتن و متحدان آن عملا از دولت‌های مستقر در اسلام‌آباد باج‌خواهی می‌کنند. با این‌حال در دوران حضور عمران‌خان در مسند قدرت، شاهد بودیم که وی به آمریکا باج نداد و حاضر نشد کمترین اقدامی در همراهی با سیاست‌های کاخ سفید در اسلام‌آباد و منطقه صورت دهد. در چنین شرایطی، واشنگتن و شبکه همیشگی آن در پاکستان و کشور‌های دیگر، تصمیم به حذف عمران‌خان گرفتند؛ بنابراین اصلی‌ترین اتهام عمران‌خان، باج ندادن به آمریکا بود. فراموش نکنیم که متاسفانه در تاریخ پاکستان بار‌ها ترور سیاستمداران رخ داده است. در چنین شرایطی آمریکا تلاش می‌کند تا دست به ترور عمران‌خان بزند و آن را به روند تاریخی این کشور پیوند بزند! باید بگوییم که تحرکات آمریکا و کسانی که در پاکستان و کشور‌های دیگر درصدد از بین بردن حرکت مردمی بزرگ در کشورمان در استقلال‌خواهی و عدالت‌طلبی هستند، به‌خوبی از سوی ما رصد می‌شود. این حق مردم ماست که آزادی و استقلال واقعی داشته‌باشند و اجازه مداخله‌گرایی بازیگرانی مانند آمریکا را در کشور خود ندهند. متاسفانه نتیجه این مداخله‌گرایی را سال‌ها در کشورمان دیده‌ایم.

در جریان ترور ناموفق اخیر عمران‌خان، او عوامل پشت پرده این اقدام را افشا کرد. پس از آن نیز شاهد حضور گسترده طرفداران حزب تحریک و انصاف در راهپیمایی‌های اعتراضی هستیم. نظر شما در این‌خصوص چیست؟


پس از پیروزی حزب تحریک و انصاف در انتخابات محلی (در بسیاری از مناطق پاکستان)، آمریکا و مهره‌های آن در پاکستان نسبت به موقعیت عمران‌خان شدیدا احساس خطر کرده‌اند. ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که حمله به عمران‌خان به معنای عبور از خط قرمز میلیون‌ها پاکستانی است. قطعا کسانی که طراح این حمله تروریستی بوده‌اند، امنیت و ثبات ملی پاکستان برای‌شان اهمیتی ندارد. عمران‌خان نماد ثبات و استقلال پاکستان است. در اینجا بهتر است آمریکا به عنوان اصلی‌ترین هدایتگر رخداد‌های تلخ اخیر در اسلام‌آباد بداند که مردم پاکستان راه خود را انتخاب کرده‌اند. ما هرگز بردگی آمریکا را نمی‌پذیریم و رهایی از باید و نباید‌هایی که واشنگتن بر ملت ما تحمیل می‌کند را هدف خود می‌دانیم. اکنون فقط آمریکا، بلکه متحدان آن نیز نمی‌توانند در مقابل سیل خروشان آزادیخواهان و طرفداران حق و عدالت در پاکستان بایستند.

طی سال‌های اخیر شاهد رشد اسلام‌ستیزی در کشور همسایه پاکستان یعنی هند هستیم. آیا این مسأله تاثیری بر فضای داخلی پاکستان داشته است؟

ما شدیدا نگران وضعیت مسلمانان هند هستیم. آن‌ها مردم مظلومی هستند و در اقلیت قرار دارند. دولت راماندرا مودی سخت‌ترین اقدامات و تبعیض‌آمیزترین نگاه‌ها را نسبت به آن‌ها دارد. بسیاری از مصائبی که امروز برسر مسلمانان هند می‌رود، مرهون چراغ سبز آمریکا به دهلی‌نو است. حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» از زمانی که در مسند قدرت ظاهر شده درصدد است مسلمانان را رسما به شهروندان درجه چندم در هند تبدیل کند. در این میان، مسلمانان پاکستان و طرفداران عمران‌خان نسبت به آنچه در هند می‌گذرد، دغدغه‌مند هستند. آن‌ها بار‌ها همدردی خود را با مسلمانان هند اعلام کرده و هرگز استمرار این تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها را برنمی‌تابند. بدون شک در داخل پاکستان نیز اقدامات زیادی درخصوص اسلام‌ستیزی یا ترویج الگو‌های رفتاری غرب صورت گرفته و می‌گیرد که البته باتوجه به بافت اجتماعی و مذهبی پاکستان، تاکنون در این خصوص ناکام مانده‌اند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها