نگاهی به برنامه تازه شبکه ۳سیما در گفتگو با تهیه‌کننده و مجری «خودمونی»

فرهنگ‌سازی صله‌رحم

جام‌جهانی و رسانه‌ملی

از سیاه‌‌وسفید به ۴K

نخستین تصویری که از جام‌جهانی فوتبال در خاطرم مانده است، مربوط می‌شود به سال ۱۹۹۴. آن زمان داشتن تلویزیون‌های رنگی یک «آرزو» بود و خیلی‌ها مسابقات فوتبال را با گیرنده‌های سیاه‌وسفید تماشا می‌کردند. همان زمانی که گزارشگر ابتدا تیم‌ها را به دو دسته سیاه و سفید تقسیم می‌کرد تا بیننده گیج نشود!
کد خبر: ۱۳۸۷۰۴۲
نویسنده منیژه خسروی - روزنامه‌نگار

برای بچه‌های دهه ۶۰، جام‌جهانی یادآور طعم گس تابستان و شب‌بیداری‌هاست. این خاطره با صدای گرم زنده‌یاد شفیع گره خورده است که مدام تقاضا می‌کرد صدای تلویزیون را کم کنیم تا همسایه‌ها در این ساعت شب اذیت نشوند.

آن دوران خیلی‌ها همین «گیرنده سیاه‌وسفید» را هم نداشتند و رادیو مونس‌شان بود. آن‌ها لذت جام‌جهانی را با صدای گزارشگرانی، چون اکبر ارمنده تجربه می‌کردند و در ذهن خود تصویری رویایی از مستطیل‌سبز می‌آفریدند.

زمان گذشت و در دهه ۷۰ با تاسیس شبکه سه موهبتی به نام پخش زنده فوتبال نصیب خیل علاقه‌مندان شد. سر و شکل برنامه‌سازی برای جام‌جهانی هم تغییر کرد و آرام‌آرام تولیدات تلویزیون به استاندارد‌های جهانی پهلو زد. جلوتر آمدیم و شبکه ورزش هم کنار شبکه سه قرار گرفت و عیش عاشقان فوتبال تکمیل شد. حالا نه‌تن‌ها تماشای مسابقات جام‌جهانی یک رویا نیست که در طول هفته، تلویزیون همه رقابت‌های مهم لیگ‌های معتبر را به شکل زنده و با تحلیل و جزئیات در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

اتفاق خوش در دوره پیشین جام‌جهانی رخ‌داد که مسابقات با کیفیت HD روی آنتن رفت. گام بلند بعدی تلویزیون همزمان با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، تصمیم به پخش بازی‌ها با بالاترین کیفیت صوت‌وتصویر (۴ K) در شبکه «فراتر» است. خوشبختانه حالا در هر خانه‌ای یک تلویزیون رنگی وجود دارد و دیگر گیرنده سیاه‌وسفید تبدیل به نوستالژی شده.

کیفیت پخش و نیز امکانی به نام تماشای «رایگان» مسابقات فوتبال، همه امتیاز‌های تلویزیون در روزگار امروز نیست. به این‌ها باید تولید برنامه‌هایی که مخاطب را در جریان تمام اتفاقات قرار می‌دهد را هم افزود. چندی پیش شبکه ورزش با «جام ۲۲» به استقبال رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال رفت که برنامه‌ای درخور و قابل‌تامل است. از دکور چشم‌نواز آن بگیرید تا حضور مهمان‌ها و کارشناسان مختلف و نیز آیتم‌های جذاب. شبکه ورزش علاوه‌براین، چند مستند هم در میانه تابستان روانه آنتن کرد تا هیجان جام‌جهانی خیلی زود کلید بخورد.
این اتفاق در شبکه امید با برنامه «پاس‌گل»، شبکه پنج با «ورزشگاه»، شبکه نسیم با «ورزشیا»، شبکه مستند با «یک‌ملت، یک‌ضربان»، شبکه خبر با ویژه‌برنامه‌های متعدد و ... رخ داد و به‌زودی ویژه‌برنامه شبکه سه و دو روی آنتن می‌رود. از رادیو غافل نشویم که با تولید برنامه‌های متعدد، بار دیگر نقش موثر خود را ایفا کرده است.

فراموش نکنیم که برگ‌برنده‌های دیگر سیما همزمان با آغاز مسابقات جام‌جهانی در قطر رو خواهد شد؛ جایی که گزارشگران، بی‌واسطه محتوا‌هایی دست‌اول تولید می‌کنند و به دست مخاطبان خواهند رساند. این اتفاقی است که در چند دوره اخیر جام‌جهانی در تلویزیون تجربه شده و لذت فوتبال را دوچندان کرده. رادیووتلویزیون در سال‌های اخیر، جهشی چشمگیر در تولید برنامه‌های فوتبالی داشته‌اند؛ چه از نظر کیفیت پخش و چه از لحاظ محتوا‌های جذاب و سرگرم‌کننده. به همین دلیل است که به‌رغم وجود رقبای بسیار، رسانه‌ملی همچنان «کاپیتان» هیجان فوتبالی است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها