کد خبر: ۱۳۸۷۰۳۷
نویسنده هوشنگ توکلی - بازیگر

این‌که برخی مدام از کار‌های تلویزیون ایراد می‌گیرند و در مقابل نمی‌گویند چه باید کرد، صحیح نیست. نمی‌شود ایده اجرایی برای بهبود اوضاع نداشت و صرفا افعال دیگران را نقد ایرادگیرانه کرد.

در همه امور وقتی می‌توان ایراد گرفت که برنامه‌ای برای بهبود داشت و وقتی می‌توان نقد اصولی ارائه داد که نگاه سازنده توأم با اصلاح روش‌ها و الزام به ارائه برنامه برای بهبود را درنظر قرار داد.
برخی مدام می‌گویند فلان سریال عرضه شده در پلتفرم‌ها، بی‌کیفیت است، اما یکی پیدا نمی‌شود و بگوید چرا به تماشای فلان سریال سالم و فرهنگی نمی‌نشینید؟ آیا جز این است که اگر محصولی مخاطب نداشته باشد، تولید نخواهد شد؟
بنا ندارم بگویم تمام محصولاتی که در تلویزیون تولید می‌شود سالم و فرهنگی است، چون گاهی می‌بینیم سریال‌های نازل پلتفرم‌ها را همان افرادی ساخته‌اند که همچنان مشغول سریال‌سازی برای تلویزیون هستند، پس محصول بی‌کیفیت در همه مدیوم‌ها‌هست.
باید به این باور برسیم هر آن‌که می‌خواهد سریالی تولید کند باید قبل از هر‌چیز قدرت پاسخگویی خود را بالاتر ببرد یعنی نباید مدام بهانه بیاورد که، چون در تلویزیون، دست‌ها بسته است، نمی‌شود کار کرد و، چون بودجه محدود است نباید کار فراگیر تولید شود.
همان‌طور که برخی سریال‌سازان در آثار خود، ارگان‌ها و مدیران را به پاسخگویی سوق می‌دهند تا آن‌ها در برابر افعال‌شان پاسخگو باشند، همان‌طور هم خود سریال‌سازان باید در برابر مردم پاسخگو باشند که چرا فلان سریال را ساخته‌اند و مثلا در زمینه داستان‌پردازی، کشش لازم را ایجاد نکرده‌اند.
در تاریخ انقلاب اسلامی، دوره‌هایی داشتیم که هم در تلویزیون و هم در نهاد‌های دیگر کار‌های فرهنگی خوبی شده، ولی از جایی به بعد تخصص را کنار گذاشتیم و بر فرض قاعده خودی بودن، افراد را جذب کردیم و این به تولیدات ما لطمه زد.
به نظرتان کدام یک از مدیران فرهنگی که داعیه جذب خودی‌ها را دارند اگر خودروی شخصی‌شان خراب شود برای تعمیر به سراغ تعمیرکاری می‌روند که کارش را بلد نیست، ولی از نظر ظاهری مورد تأیید است؟ هیچ فرد عاقلی چنین کاری نمی‌کند.
اگر می‌خواهیم اختلالات را پشت سر بگذاریم، باید در سریال‌هایی که می‌سازیم هم مدیران را وادار به پاسخگویی کنیم و هم خودمان به‌عنوان هنرمند رفتاری کنش‌مند در برابر اختلالات داشته باشیم.
هنرمندی که خودش در سریالی در مضرات استعمال دخانیات می‌گوید، ولی در کوچه و خیابان، سیگار به‌دست دیده می‌شود که قادر نخواهد بود اثرگذار باشد. باید سعی کرد تناقضات را کنار گذاشت و شفاف، دقیق و یکرنگ رفتار کرد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها