معادل نیمی از خودرو‌های در حال تردد، فرسوده‌اند

«هوای‌پاک» زیر چرخ خودرو‌های اسقاطی

تقریبا تمام ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده است و مدیران این حوزه‌ نیز برنامه مناسبی برای تغییر این شرایط ندارند

تهران بدون اتوبوس‌ | اتوبوس‌های جام جهانی به تهران می‌رسد؟

حدود 10 سال است که اتوبوسی به شهرداری‌ها داده نشده است. این بی‌توجهی به ناوگان اتوبوسرانی را رئیس شورای شهر تهران نیز تایید کرده است. نگران کننده‌تر اینکه مدیران شهری ‌ تهران نیز برآورد دقیقی از میزان کمبود اتوبوس در این کلانشهر ندارند و هر کدام ‌ اعداد ‌ متفاوتی را در این خصوص مطرح می‌کنند. در چنین شرایطی برخی از مدیران شهری از انجام رایزنی برای واردات اتوبوس دست دوم از قطر پس از پایان جام‌جهانی فوتبال خبر می‌دهند.
حدود 10 سال است که اتوبوسی به شهرداری‌ها داده نشده است. این بی‌توجهی به ناوگان اتوبوسرانی را رئیس شورای شهر تهران نیز تایید کرده است. نگران کننده‌تر اینکه مدیران شهری ‌ تهران نیز برآورد دقیقی از میزان کمبود اتوبوس در این کلانشهر ندارند و هر کدام ‌ اعداد ‌ متفاوتی را در این خصوص مطرح می‌کنند. در چنین شرایطی برخی از مدیران شهری از انجام رایزنی برای واردات اتوبوس دست دوم از قطر پس از پایان جام‌جهانی فوتبال خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، حال حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران خوب نیست، آن طور که رئیس پلیس ترافیک شهری فراجا می‌گوید حدود 90 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است. در چنین شرایطی نفس‌های کلانشهرهای کشور نیز به شماره افتاده است و آلودگی‌هوا سلامت شهروندان را بیش از گذشته تهدید می‌کند.

سرنخ آلودگی‌هوا را که دنبال کنید یکی از دلایل اصلی آن منابع آلاینده متحرک یعنی خودروها هستند که در چند سال گذشته نیز برای بهبود این شرایط اقدامی انجام نشده است و اتوبوسرانی تهران همواره از کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گلایه داشته است.

 دیروز خبر رسید که شهردار تهران با صدور حکمی مدیرعامل اتوبوسرانی تهران را تغییر داده است.  البته روز گذشته بحث کمبود اتوبوس در صحن شورای شهر تهران نیز مطرح شد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از این گفت که‌ شهرداران  می‌گویند در ۱۰سال اخیر اتوبوسی در اختیار آنها قرار نگرفته‌ این درحالی است که در روزهای پیش رو با مسائلی مانند وارونگی دما نیز رو به رو خواهیم شد. نگران کننده‌تر اینکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ‌شرایط آلودگی هوا امسال نامناسب‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.‌

جای چند اتوبوس خالی است؟

تهران بدون اتوبوس‌ | اتوبوس‌های جام جهانی به تهران می‌رسد؟

13 سال پیش تهران ۷۰۰۰اتوبوس داشت،‌اما این روزها حدود 2000اتوبوس فعال در پایتخت وجود دارد که تقریبا می‌توان گفت بیشترشان فرسوده هستند.

با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد تلاش‌های مدیران شهری برای رفع این کمبود تاکنون از مقام حرف فراتر نرفته است، چراکه شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی در بیشتر کلانشهرهای کشور روندی کاهشی دارد.

البته در این بین برخی مدیران شهری انگشت اتهام را به سوی دولت می‌گیرند و می‌گویند دولت‌ها نیز در این خصوص به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

با این حال مرور اظهار نظر تعدادی از مدیران شهری در کلانشهر تهران نیز از این حکایت دارد که این مدیران عددهای متفاوتی را درخصوص کمبود اتوبوس در تهران مطرح می‌کنند.

به عبارت دیگر به نظر می‌رسد این مدیران هنوز به طور دقیق از شرایط ناوگان اتوبوسرانی کشور اطلاعی ندارند و فقط به بیان چند آمار اکتفا می‌کنند.

مهدی‌ چمران، رئیس شورای شهر تهران اواخر شهریور امسال ادعا کرد که پایتخت به 9000 دستگاه اتوبوس نیاز است.‌

مطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران نیز اواسط آبان درباره کمبود اتوبوس در کلانشهر تهران گفت‌ بر‌اساس طرح جامع حمل و نقل  در تهران دست‌کم به ‌۶۰۰۰ و حداکثر به ۸۰۰۰ اتوبوس احتیاج است.

به گفته او در شرایط کنونی تهران به 4200 اتوبوس نیاز دارد تا با کمک آنها بتوان سرفاصله حرکت‌ اتوبوس‌ها را کاهش داد‌.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران اما نظر دیگری در این خصوص دارد. او اواسط شهریور امسال از این گفت که تهران به حدود 7000 اتوبوس نیاز دارد. این درحالی است که تعداد اتوبوس‌های فعال در سطح شهر حدود 2000 دستگاه برآورد می‌شود که تقریبا همه آنها فرسوده محسوب می‌شوند.

آن طور که او توضیح داده در کلانشهر تهران به طور میانگین در روز حدود 700 تا 800هزار نفر با اتوبوس تردد می‌کنند.‌

شهردار تهران نیز تاکنون درباره کمبود اتوبوس اظهار نظرهای متفاوتی داشته است. برای نمونه اواخر آذر ماه گذشته او از این گفت که دست‌کم درتهران 4000 دستگاه اتوبوس کم داریم و تعداد اتوبوس‌های این کلانشهر یک سوم نیاز تهران است.

زاکانی  اواخر اسفند سال گذشته نیز ‌در این باره گفت: ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به 7000 دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

ارائه آمارهای متفاوت درباره شرایط ناوگان اتوبوسرانی تهران به این موارد محدود نمی‌شود. لازم به یادآوری است که ‌مدیرعامل پیشین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که دیروز از این پست کنار گذاشته شد نیز فروردین امسال دراین باره اظهار نظر کرد و گفت: حدود 5000 دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد که تعداد زیادی از آنها فرسوده‌ شده‌اند و کارایی لازم را ندارند.

آن طور که او توضیح داده تعداد اتوبوس‌های فعال نیز در تهران حدود 2200 تا 2500 دستگاه است.

اتوبوس‌های جام جهانی به تهران می‌رسد؟

تهران بدون اتوبوس‌ | اتوبوس‌های جام جهانی به تهران می‌رسد؟

با توجه به اینکه برخی مدیران شهری کلانشهری مانند تهران آمارهای متفاوتی درخصوص تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز این کلانشهر مطرح می‌کنند، می‌توان گفت در این کلانشهر برنامه ریزی مناسبی برای رفع مشکلات انجام نمی‌شود و چنانچه در این خصوص برنامه‌ای نیز وجود داشته باشد با تغییر مدیران به فراموشی سپرده می‌شود.

مرور تصمیم‌هایی که تاکنون برای بهبود شرایط اتوبوسرانی پایتخت رسانه‌ای شده است نیز این مساله را بخوبی نشان می‌دهد. برای نمونه تاکنون مدیران زیادی از لزوم واردات اتوبوس‌های دست‌دوم سخن به میان آورده‌اند.

در تازه‌ترین اتفاق نیز برخی مدیران شهری از این گفته‌اند که برای واردات اتوبوس‌های به کارگرفته شده در جام جهانی قطر رایزنی‌هایی انجام شده است.

سخنگوی شهرداری تهران در این باره به شکلی اظهار نظر کرده که تصمیم‌گیری در این خصوص را به عهده بخش خصوصی انداخته است.

به ‌گفته او شهرداری اتوبوس دست دوم نمی‌ خرد، چراکه‌ شهرداری از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کند. به همین دلیل معلوم نیست بخش خصوصی تصمیمی برای خرید اتوبوس‌های جام جهانی گرفته یا می‌خواهد از آلمان اتوبوس بخرد.‌

این درحالی است که سخنگوی شورای ‌ شهر تهران نظری خلاف این ادعا را مطرح کرده است. او گفته ماجرای خرید اتوبوس های جام جهانی در جلسه هم اندیشی شهردار و اعضای شورا و البته از سوی شهرداری تهران مطرح شده است.

علیرضا نادعلی ‌ گفته این موضوع به عنوان ‌گمانه زنی مطرح ‌و قرار شد که شهردار تهران شرایط را در این خصوص بسنجند‌.

آنچه مشخص است اینکه کلانشهر تهران از کمبود شدید اتوبوس رنج می‌برد و برنامه‌های مدیران تاکنون نتوانسته گرهی از این مشکل باز کند. این درحالی است که هر روز حدود 800 هزار نفر برای سفرهای درون شهری خود از اتوبوس استفاده می‌کنند. هرچند این افراد رنج تردد با اتوبوس‌های فرسوده را به جان می‌خرند اما خراب شدن حدود 300 اتوبوس در روز افراد بیشتری را تشویق به استفاده از خودروی شخصی و افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها