فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در گزارشی به شرایط تیم ملی ایران قبل از جام جهانی پرداخت.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۶۰

به گزارش جام جم آنلاین، فدراسیون جهانی فوتبال در آستانه آغاز مسابقات جام جهانی 2022 قطر گزارشی از تیم ملی کشورمان ارائه کرد. تیتر فیفا در این گزارش این بود که ایران با کی روش برای سومین بار شانس می آورد؟

فیفا نوشت:اگر قرار باشد عنوانی برای کمپین فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه بگذاریم، «خیلی نزدیک و در عین حال خیلی دور» آن را خلاصه می‌کند. اکنون، چهار سال بعد، تیم ملی به دنبال بازگرداندن فرمولی است که آنها را در فاصله چند سانتی متری تاریخ سازی قرار داده است.

در روسیه، ایران چهار امتیاز از گروهی که قبلاً غیرممکن تلقی می‌شد با حضور قهرمان جهان در سال 2010 و پرتغال الهام گرفته از کریستیانو رونالدو به دست آورد. یک انحراف خوش شانس از دیگو کاستا و یک ضربه تجاری از ریکاردو کوارشما از فاصله دور، تنها دو گلی بودند که شاگردان کارلوس کی روش در سه بازی دریافت کردند.

با این حال، برد ابتدایی 1-0 مقابل مراکش و یک امتیاز در مقابل پرتغال برای کی روش کافی نبود تا برای ایران تاریخ سازی کند زیرا آنها سوم شدند و از راهی به مرحله بعد باز ماندند.

تنها دو ماه قبل از شروع بازی های جام جهانی در دوحه، کی‌روش برای رسیدگی به امور ناتمام به ایران بازگشت. او پس از پنج تلاش ناموفق، هدف خود را برای اولین دوره برای رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی قرار داده است. با حضور ایران در گروه B برای دومین بار متوالی، حضور در جام جهانی فوتبال زیر نظر همین مربی برای سومین دوره متوالی و مواجهه با یک بازی برگشت مقابل آمریکا که به این حس می‌افزاید، یک احساس قطعی وجود دارد. دلتنگی برای کسانی که به اندازه کافی بزرگ است که اولین دیدار طرفین(ایران-آمریکا) در جام جهانی فرانسه 1998 را به یاد بیاورند.

رویکرد و تاکتیک کی روش

مربی باتجربه پرتغالی پس از اولین دوره هفت ساله به تیم ملی بازگشت که سبک بازی او در یک کلمه خلاصه می شود: «سیستم بسته».

ایران کی روش در 16 بازی که در چهار تورنمنت بزرگ بین المللی انجام شد، مجموعاً ده کلین شیت داشت و تنها ده گل در وقت قانونی دریافت کرد که شش تای آن ها در شکست غیرمعمول مقابل بوسنی و هرزگوین (1-3) در جام جهانی 2014 بود و 3 گل بعدی در جام ملت های آسیا 2019 امارات مقابل ژاپن (0-3) بود.

در طول این مسابقات، کی روش اغلب تیم خود را در سیستمی قرار می داد که بین 4-3-3 و 4-5-1 در نوسان بود، با دو بازیکن که اغلب در جلوی خط دفاع یک خط صاف تشکیل می دهند و دو وینگر جلوی آنها قرار می گرفت، نقش هایی که احتمالا علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی بازی خواهند کرد.

بازیکن کلیدی: سردار آزمون

هفت سال پیش در استرالیا، کی روش در بازی مرحله گروهی جام ملت های آسیا مقابل بحرین، آزمون را در فاصله 15 دقیقه مانده به پایان بازی، به جای رضا قوچان نژاد از روی نیمکت معرفی کرد. در بازی بعدی، آزمون به عنوان ستاره معرفی شد و یکی از گل های این مسابقات را پس از یک کنترل عالی در دور برگشت مقابل قطر به ثمر رساند. از آن لحظه آزمون هرگز به عقب نگاه نکرد.

از آن زمان، مهاجم فعلی بایرلورکوزن هر یک از 12 بازی مهم تورنمنت ایران را زیر نظر کی روش در ترکیب اصلی آغاز کرد و در همه آنها به جز دو بازی حداقل 80 دقیقه بازی کرد. در جام جهانی روسیه 2018، آزمون موفق به گلزنی نشد، اما بازیکن فعال این کشور با گلزنی در جام جهانی قطر شانس شکستن طلسم خود را دارد.

یکی از تماشاگران: علی قلی زاده

در حالی که مثلث هجومی آزمون، طارمی و جهانبخش قرار است از 21 نوامبر آغازگر ترکیب اصلی ایران باشند، هیجان انگیزترین بازیکن احتمالی ایران که در خط حمله به میدان رفت، اللهیار صیادمنش، وینگر هال سیتی بود. متأسفانه، مصدومیتی که در اواسط آگوست متحمل شد این بازیکن جوان را تا پس از جام جهانی دور کرد.

قلی زاده که پنج سال از صیاد منش بزرگتر است، اما همچنان یکی از اعضای جوان تیم باتجربه کی روش است. قلی زاده که قادر به بازی در سه خط جلو یا پشت مهاجم است، یکی از مهره های کلیدی تیم شارلوا بلژیک بوده و از زمان پیوستن به این تیم بلژیکی در سال 2018، بیش از 120 بازی برای این باشگاه انجام داده است.

ایران در تاریخچه جام جهانی

جام جهانی قطر 2022 ششمین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال و سومین دوره متوالی ایران را رقم می زند و اولین باری است که آنها چنین دوره ای از حضور متوالی را داشتند.

تیم ملی که اولین بازی خود را در سال 1978 در آرژانتین انجام داد، دو دهه منتظر ماند تا این شاهکار را تکرار کند و اولین پیروزی خود را در مسابقات جام جهانی فرانسه 1998 با پیروزی معروف 2-1 بر ایالات متحده به دست آورد.

از آن زمان، حضور در جام جهانی آلمان 2006، برزیل 2014 و روسیه 2018 تحربه کرد اما تنها پیروزی آنها - حداقل تا به امروز - چهار سال پیش مقابل مراکش بود. کی روش و بازیکنانش اکنون امید زیادی برای اضافه کردن به این آمار در قطر دارند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها