رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت:

پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک در شروع آنفلوآنزا | بدون ماسک در جمع حاضر نشوید

چقدر با بیماری دیابت آشنا هستیم؟

تلخ‌ترین قند

۱۴نوامبر برابر با ۲۳آبان، سالگرد تولد فردریک بانتینگ، کاشف انسولین به‌عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از برگزاری این روز، آگاه سازی مردم دنیا از این بیماری، پیشگیری و راه‌های درمان دیابت است.
کد خبر: ۱۳۸۶۷۸۳
نویسنده دکترویکتوریا آذربرزین - مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شمال تهران

با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، کشور ما متعهد شده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف نماید. ازجمله این اقدامات این است که همگام با برنامه مراقبت‌های ادغام‌شده بیماری‌های غیرواگیر، اطلاع‌رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت هرسال همزمان با روز جهانی دیابت انجام شود. امسال نیز به‌منظور آگاهی عموم مردم درباره بیماری دیابت همانند سال‌های گذشته روز‌های ۲۱لغایت۲۷ آبان‌ماه به‌عنوان «هفته‌ملی دیابت» نامگذاری و شعار اختصاصی سال۲۰۲۲ دیابت، «با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم» اعلام شده است.

در طول سال‌های گذشته تغییرات چشمگیری در محیط زیست، رفتار‌ها و سبک زندگی افراد رخ داده که باعث افزایش شیوع چاقی و دیابت شده است. عوارض عروقی دیابت در طول زندگی بیماران به سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی، نابینایی و قطع عضو منجر خواهد شد.

دیابت چیست؟

دیابت در حقیقت نوعی اشکال در سیستم سوخت‌رسانی بدن است که به‌دلیل کمبود انسولین به‌وجود می‌آید. انسولین هورمونی است که در غده پانکراس ساخته می‌شود و برای جذب انرژی مواد غذایی ضروری است.

دیابت به دلایل مختلفی بروز می‌کند

بسته به علت بروز اختلال در فرآیند عملکرد هورمون انسولین در بدن، ممکن است انواع مختلفی از دیابت بروز پیدا کند:
​​​​​​​
دیابت وابسته به انسولین یا نوع یک: در این نوع دیابت، بیمار یا مقدار کمی انسولین تولید می‌کند یا اصلا تولید انسولین ندارد و در نتیجه نداشتن انسولین، کنترل قندخون غیرممکن است. معمولا این نوع دیابت در سنین نوجوانی و جوانی تا قبل از ۴۰ سالگی بروز می‌کند.

دیابت غیروابسته به انسولین یا نوع ۲: در این نوع بیماری دیابت، لوزالمعده انسولین تولید می‌کند، اما نه به اندازه‌ای که قندخون را تنظیم کند و از طرف دیگر سلول‌های بدن در برابر انسولین مقاومت نشان می‌دهند. این نوع دیابت معمولا در افراد بالای ۴۰ سال بروز می‌کند.

دیابت دوران بارداری: دیابت حاملگی معمولا بین هفته‌های ۲۴ و ۲۸ بارداری ظاهر می‌شود و عموما پس از زایمان از بین می‌رود.

بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص بیماری از چند سال پیش دیابت داشته و حتی دچار عوارض دیابت شده‌اند. با وجود پیشرفت‌های علمی و پزشکی که تا امروز صورت گرفته، هنوز درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد، اما دیابت و عوارض آن قابل کنترل و پیشگیری است. تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی، کنترل قندخون سالانه و پرهیز از دخانیات، از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از دیابت است.

علائم و نشانه‌های بیماری دیابت

پرادراری پرنوشی پرخوری کاهش وزن خستگی تاری دید


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها