ورزشگاه فوق‌مدرن و مجلل ۴۰ هزار نفری الثمامه میزبان دیدار حساس ایران و آمریکا در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود.
ورزشگاه فوق‌مدرن و مجلل ۴۰ هزار نفری الثمامه میزبان دیدار حساس ایران و آمریکا در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۸۶۷۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، کمتر از ۱۰ روز تا شروع رقابت‌های فوتبال جام‌جهانی زمان باقی مانده است.

جام‌ جهانی ۲۰۲۲ فوتبال به میزبانی قطر برگزار می‌شود و این کشور در حال فراهم کردن شرایط برای برگزاری هر چه بهتر این فستیوال بزرگ بین المللی است.

این کشور برای برگزار شدن هر چه مجلل‌تر مسابقات تلاش زیادی انجام داده و در کنار بازسازی و به‌روزرسانی استادیوم‌های قدیمی خود، ورزشگاه‌های جدید و مُدرنی را نیز ساخته است.

قطر یک کشور عربی شبه جزیره‌ای است که زمین آن از صحرای خشک و ساحل طولانی خلیج فارس از سواحل و تپه‌های شنی تشکیل شده است.

در ادامه این مطلب، به معرفی استادیوم بین‌المللی الثمامه که میزبان دیدار حساس ایران وآمریکا در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر است پرداخته‌ایم.

تاریخچه ورزشگاه الثمامه

ورزشگاه الثمامه اولین استادیوم کشور قطر محسوب می‌شود که طراحی آن را معماری قطری به نام «ابراهیم محمد جیده» بر عهده داشته است؛ طراحی پیچیده و معناداری که گذشته و آینده قطر و کل جهان عرب را در بر می‌گیرد. این ورزشگاه نام خود را از منطقه‌ محل ساختش و همین طور درختی بومی گرفته است.

ورزشگاه الثمامه در سال ۲۰۱۸ جایزه بهترین طراحی را بخش امکانات ورزشی و استادیوم‌های در دست ساخت MIPIM را کسب کرد.

این جایزه، نوآوری‌های فناوری در طراحی و ساخت و همچنین ارتباط آن‌ها با محیط زیست را مورد توجه قرار می‌دهد.

ورزشگاه الثمامه یکی از ورزشگاه‌های تازه ساخته شده برای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر است. ساخت این ورزشگاه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و بیش از چهار سال طول کشید.

ورزشگاه الثومه به طور رسمی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ با چهل و نهمین فینال امیر کاپ بین السد و الریان (۱ بر۱) افتتاح شد.

استادیوم الثمامه با پلانی به‌صورت دایره کامل با قطر ۲۴۰ متر، شکلی بسیار زیبا و هنری دارد. نما و سقف ورزشگاه با الهام از عرقچین عربی طراحی شده‌اند؛ یک‌نوع کلاه سنتی که برای قرن‌ها توسط مردان و پسران کشورهای عربی خاورمیانه استفاده شده است.

در فرهنگ عربی، عرقچین بخشی محبوب از سنت خانوادگی و نمادی از عزت و استقلال و مسیر هر پسری به‌سوی بزرگسالی است.

نمای سفیدرنگ استادیوم که با حدود ۲۵,۰۰۰ متر مربع پنل مشبک پوشانده شده، مملو از تزیینات توری‌مانند است. سقف آن نیز شامل سازه‌ای کابلی می‌شود که با روکشی سفیدرنگ به وسعت ۳۵,۰۰۰ متر مربع احاطه شده است.

امکانات استادیوم الثمامه

از دیدگاه مهندسی، جالب‌ترین جنبه استادیوم را می‌توان سیستم خنک‌کننده آن دانست که فضای داخلی آن را در طول بازی‌ها در دمای حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد.

انرژی لازم برای فعالیت این سیستم از پردازش تابش خورشیدی تامین می‌شود. درمجموع، ۵۴ تصفیه هوا در این محل تعبیه شده است که نه‌تنها کیفیت هوا در استادیوم را ارتقا می‌دهند، بلکه به بهبود کیفیت هوا در بخش‌های مختلف پشت استادیوم کمک می‌کنند.

طراحی سبز و پایدار ورزشگاه باعث شده است که در مقایسه با یک استادیوم معمولی، ۴۰ درصد بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی شود. آب بازیافتی نیز برای آبیاری محوطه سرسبز اطراف ورزشگاه به کار می‌رود.

این استادیوم که ۴۰ هزار نفر ظرفیت دارد، به طور خاص برای مسابقات و تور جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ساخته شده است و میزبان تعدادی از مسابقات تا مرحله یک چهارم نهایی خواهد بود.

بعد از پایان مسابقات ظرفیت استادیوم به ۲۰ هزار صندلی کاهش پیدا می‌کند و صندلی‌های اضافی به کشورهای در حال توسعه داده می‌شود که بازتابی واقعی از سخاوت مردم قطر است.

برنامه دیدارهای جام‌جهانی ۲۰۲۲ که ورزشگاه الثمامه برگزار می‌شود بدین شرح است:

در طول جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ورزشگاه الثمامه میزبان ۶ مسابقه گروهی دور اول، یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک‌چهارم نهایی خواهد بود.

تعداد بازدید : 56

 

ببینید | آشنایی با ورزشگاه میزبان جدال ایران و آمریکا

ببینید | آشنایی با ورزشگاه میزبان جدال ایران و آمریکا

ببینید | آشنایی با ورزشگاه میزبان جدال ایران و آمریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها