همكاری ساترا و پلتفرم‌ها برای انجام تنظیم‌گری تعاملی
مدیرعامل پلتفرم هاشور در برنامه گفت‌و گوی فرهنگی مطرح کرد:

همكاری ساترا و پلتفرم‌ها برای انجام تنظیم‌گری تعاملی

گفت‌وگوی «جام‌جم» با علی‌اکبر اصنعی، مدیر گروه سیاسی شبکه یک

در «جریان» تحلیل‌های سیاسی باشید

شناخت صحیح و دقیق جریانات فکری و سیاسی جامعه و مواضع آنها، یکی از پیش‌نیازهای مهم برای کلیه کسانی است که قصد دارند درباره مباحث سیاسی و اجتماعی صحبت کنند.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۳۹
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه

چنین شناختی در افزایش قدرت تحلیل، پیش‌بینی عملکرد گروه‌های سیاسی و اتخاذ مواضع صحیح در قبال رویداد‌های سیاسی و اجتماعی تاثیر تعیین‌کننده‌ای خواهد‌داشت؛ به‌ویژه با توجه به این‌که در جامعه امروز ما مباحث سیاسی روز کم نیست و هر روز می‌توان درباره مسائل متفاوت در این حوزه صحبت کرد، زیرا وضعیت سیاسی کشور و کارکرد جناح‌های سیاسی موجود با آنچه در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم، کاملا متفاوت است؛ بنابراین هریک از شبکه‌های سیما بنا به ماموریت‌هایی که برای‌شان ترسیم شده، سعی دارند برنامه‌هایی در حوزه مسائل سیاسی تولید و روانه آنتن کنند تا مخاطبانی که علاقه‌مند به شنیدن چنین مباحثی هستند بتوانند با تماشای این برنامه‌ها هم قدرت تحلیل سیاسی‌شان افزایش پیدا کند و هم به آگاهی برسند. به‌همین‌دلیل شبکه‌های سیما و حتی شبکه‌های رادیویی در این حوزه برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن می‌کنند. یکی از این برنامه‌ها به نام «جریان» است که از شبکه یک سیما پخش می‌شود. با علی‌اکبر اصنعی، مدیر گروه سیاسی این شبکه دراین‌باره به صحبت‌نشستیم.

«جریان»، برنامه‌ای در حوزه مسائل سیاسی است که به بررسی تحولات کشور از منظر راهبردی می‌پردازد. گروه‌سیاسی شبکه یک این برنامه را با هدف آگاهی مردم به‌خصوص نسل جوان با تحولات روز کشور و جهان از منظر راهبردی روانه آنتن می‌کند.

علی‌اکبر اصنعی، مدیر گروه سیاسی شبکه یک در پاسخ به این سؤال که در رابطه با طرح و شکل‌گیری برنامه جریان که با توجه به اتفاقات اخیر روی آنتن رفته توضیح دهید و قرار است چه چیزی به مخاطب انتقال دهید؟ به جام‌جم می‌گوید: این برنامه در این دوره از اغتشاشات شکل گرفت که برای روشنگری، اقناع‌سازی و آماده‌سازی افکار مخاطب شبکه روی آنتن رفته است. در ابتدا مبنای برنامه این بود که بحث رسانه‌ای مطرح کند؛ یعنی پشت‌پرده رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب را مطرح کند و محور‌هایی را که آن‌ها خط تبلیغی‌شان می‌گذاشتند و کار می‌کردند خنثی‌سازی کند.

رسانه‌های ضدانقلاب

وی ادامه می‌دهد: بعد که جلوتر آمدیم و متوجه شدیم برای ورود به بحث‌های دیگر، مباحث روز، موضوعات و محتوا‌هایی که مورد تاکید سیاست‌های رسانه و نگاه و مطالبات مقام معظم رهبری است یک فضای مناسب وجود دارد به همین دلیل گفتیم در این چارچوب ادامه پیدا کند تا در این محور‌ها هم بتوانیم برنامه را دنبال کنیم. برنامه، زنده پخش می‌شود و پخش برنامه تقریبا هر روز بوده، ولی احتمالا روزهایش تغییر کند؛ چون اگر بخواهیم هرروز این برنامه را پخش کنیم، شاید به لحاظ رویکردی و محتوایی چندان مناسب نباشد.

این مدیر گروه درباره این‌که چه معیار‌هایی برای انتخاب موضوعات دارید و اولویت‌بندی و رده‌بندی انتخاب موضوعات چگونه است؟ توضیح می‌دهد: ما در این برنامه، موضوعاتی را که رسانه‌های ضدانقلاب کار می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهیم برای این‌که بتوانیم آن‌ها را خنثی کنیم. مثلا اتفاق مشابهی که در فرانسه رخ‌داد و پلیس یک برخورد خیلی شدید و خشن با معترضان داشت، این شبکه‌ها حرفی از آن نزدند و از کنارش راحت گذشتند که، اما کوچک‌ترین مسأله در ایران را هم برجسته می‌کنند و هم تعمیم می‌دهند.

وی بیان می‌کند: درباره انتخاب موضوعات هم باید بگویم روی موضوعاتی کار می‌کنیم که هم بحث رسانه‌ای‌اش در آن طرف بسیار پررنگ است و هم این‌که بتوانیم تناقضاتی را که شبکه‌های معاند در کار‌های رسانه‌ای‌شان انجام می‌دهند، نشان دهیم. مورد دیگر موضوعاتی است که مورد تاکید حضرت‌آقا است. به‌عنوان‌مثال ایشان دیداری با نخبگان داشتند و ما این موضوع را در دستورکار قرار دادیم که بتوانیم به فراخور آن یک برنامه داشته باشیم. پیگیری مطالبات و محور‌های بیانات حضرت‌آقا به نوعی در اهداف این برنامه است.

روشنگری مباحث

اصنعی درباره این‌که کدام‌یک از مطالبات ایشان را در برنامه پیگیری می‌کنید؟ می‌گوید: ایشان در هفته‌های اخیر در حوزه‌های مختلف سخنرانی داشتند که ما صحبت‌های ایشان و مطالباتی را که دارند در برنامه پیگیری و موضوعاتی که در این چارچوب باشد را برجسته و به مخاطب ارائه می‌کنیم تا هم مخاطبان و هم مسئولان در جریان این مسائل قرار بگیرند. تعدادی مسائل و محور‌ها هست که ممکن است به آن‌ها زمان بخورد. طی گفت‌وگویی که با مدیر شبکه داشتیم قرار بود چنین برنامه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کنیم، ولی این موضوعات الان خیلی در چارچوب برنامه جریان نمی‌گنجد و پس از این‌که اغتشاشات فروکش کند برای این‌که برنامه ادامه پیدا کند شاید موضوعاتی که مغفول واقع شده را دوباره در برنامه بیاوریم و روی‌شان کار کنیم.

مدیر گروه سیاسی شبکه یک در پاسخ به این سئوال که چقدر سعی می‌کنید مهمان‌هایی که در این برنامه برای مباحث دعوت می‌کنید از هر دو جناح باشند تا مخاطب این‌طور برداشت نکند که قضاوت نهایی را شما به او ارائه نمی‌دهید و مباحث را می‌شنود و بعد خودش قضاوت نهایی را دارد؟ تاکید می‌کند: بستگی به موضوعات دارد. هر موضوعی که انتخاب می‌شود به فراخور آن مهمان یا مهمانانی که به آن موضوع مسلط هستند و در آن زمینه چه به لحاظ اجرایی و چه به لحاظ تحقیق و پژوهش کار کردند، انتخاب می‌شوند و به برنامه می‌آیند. برنامه مناظره نیست که دو طرف روبه‌روی همدیگر بنشینند و با هم تضارب‌آرا داشته باشند. البته شاید این اتفاق بیفتد، ولی هدف برنامه مناظره و دعوا راه‌انداختن سر یک موضوع نیست و بیشتر بحث تبیین و روشنگری است.

اطلاعات مناسب در حوزه برنامه‌های سیاسی

علی‌اکبر اصنعی در بخشی از صحبت‌هایش در پاسخ به این سئوال که چطور شد پژمان کریمی را برای اجرا انتخاب کردید؟ می‌افزاید: آقای کریمی از مجریان برنامه‌های سیاسی هستند و چند سالی است که در این حوزه فعالیت و اطلاعات خوبی به‌خصوص در مباحث تاریخی دارند؛ بنابراین فکر کردیم گزینه مناسبی برای اجرای این برنامه هستند.

وی درباره این‌که غیر از برنامه جریان برنامه‌های سیاسی جدید در گروه دارید که مشغول آماده‌سازی آن باشید تا روی آنتن برود؟ می‌گوید: فعلا نه، درحال‌حاضر برنامه‌های روتین‌مان را داریم و برنامه جریان و یک‌سری مستند‌هایی که به لحظه تولید می‌شود هم هست و فعلا در همین چارچوب است و برنامه خاص جدیدی نداریم. این مستند‌ها در قالب برنامه جریان نیست و ربطی به آن ندارد و بیشتر در موضوعات مختلف سیاسی روز است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها