والیبال نشسته ایران همچنان قدرت برتر جهان است

بوسه‌قهرمانی

پریشب، یکی از شب‌های به یادماندنی برای ورزش ایران بود. شبی که میلیون‌ها بیننده پای تلویزیون‌های خود نشسته بودند تا تماشاگر فینال جذاب و پرهیجان رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی جهان باشند. علاقه‌مندان ورزش دنیا به خوبی می‌دانند گل سرسبد رشته‌های معلولان، والیبال نشسته است و بس.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۱۸
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

این تعلق خاطر، اما برای ما ایرانی‌ها همیشه دو چندان بوده چرا که مفتخر به داشتن تیمی هستیم که از ابتدای شکل‌گیری والیبال نشسته در میادین بین‌المللی، قدرت بلامنازع این رشته در جهان بوده است. پیکار‌های جهانی والیبال نشسته این دوره به میزبانی بوسنی و هرزگوین برگزار شد. کشوری که خود از مدعیان اصلی والیبال نشسته به شمار می‌رود و به عنوان یک رقیب دیرینه همیشه در تعقیب ایران است. بوسنیایی‌ها که عنوان قهرمانی سه دوره این آوردگاه بزرگ را در کارنامه دارند، میزبان پیکار‌های جهانی ۲۰۲۲ شدند، به این امید که بتوانند با برخورداری از این امتیاز، انتقام شکست‌های قبلی را از ایران بگیرند و جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

«ایفت محمودتوویچ» سرمربی تیم والیبال نشسته مردان بوسنی که کار خود با این تیم از سال گذشته آغاز کرده، پیش از این را درباره انتظارش از رقابت با ایران گفته بود: «برندگان هرگز نمی‌گویند که شرکت در یک رویداد، مهمترین مساله است. برهمین اساس، نتایجی که گرفته‌ایم، این اجازه را نمی‌دهد که فقط به دنبال حضور در این مسابقات باشیم. ما باید به خودمان انگیزه بدهیم که در کشور خودمان بازی می‌کنیم و تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا برای چندمین بار با موفقیت‌مان هموطنان خود را خوشحال کنیم.»
مردان والیبال نشسته بوسنی، اما در خانه هم کاری از پیش نبردند و بار دیگر مقهور تکنیک و قدرت بالای نماینده‌های شایسته ایران شدند. تیم والیبال نشسته مردان کشورمان با وجود اشتباهات پرتکرار داوری با نتیجه قاطع ۳ بر صفر (۲۶ بر ۲۴، ۳۲ بر ۳۰ و ۲۵ بر ۱۲) بوسنی را شکست داد. تیم والیبال نشسته مردان ایران همچنین در شش دیداری که پیش از فینال برگزار کرد، بدون واگذاری حتی یک ست همه حریفان خود را از پیش رو برداشت.

لبخند به پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

مسابقات والیبال نشسته قهرمانی جهان در حالی با فاصله چهار ساله برگزار می‌شود که حکم انتخابی بازی‌های پارالمپیک را نیز دارد. به این ترتیب که تیم‌های اول و دوم مسابقات مستقیما جواز صعود به پارالمپیک را به دست می‌آورند. بر این اساس از بین ۱۶ تیم حاضر در رقابت‌های والیبال نشسته ۲۰۲۲ جهان، ایران و بوسنی و هرزگوین به عنوان تیم‌های قهرمان و نایب قهرمانی راهی بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس شدند. این برای سیزدهمین بار بود که مسابقات والیبال نشسته قهرمانی جهان در بخش مردان برگزار شد. به جز سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۹، ایران در تمامی ادوار این رویداد مهم حضور داشته که با کسب ۸ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز پرافتخارترین تیم جهان به حساب می‌آید. بعد از ایران، بوسنی و هرزگوین با ۳ مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز دومین تیم صاحب‌نام والیبال نشسته جهان است. تیم‌ملی والیبال نشسته مردان ایران جدا از رقابت‌های قهرمانی جهان با ۷ عنوان قهرمانی بازی‌های پارالمپیک، پرافتخارترین تیم والیبال نشسته مردان در بزرگترین فستیوال ورزشی معلولان دنیا نیز محسوب می‌شود. نکته درخورتوجه دیگر این که ایران از بازی‌های پارالمپیک سیدنی ۲۰۰۰ تا‌کنون تمامی دیدار‌های فینال را مقابل تیم بوسنی برگزار کرده است. تیم والیبال نشسته کشورمان با این قهرمانی مقتدرانه برای کسب طلای پارالمپیک پاریس هم خط و نشان کشید.

سجده ملی‌پوشان بر پرچم ایران

سجده شکر ملی‌پوشان والیبال نشسته کشورمان بعد از قهرمانی برابر تیم‌ملی بوسنی از آن دست اتفاقات جالبی بود که بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی و داخلی داشت. قهرمانان نامدار ایرانی در حرکتی فرهنگی پرچم ایران را در سالن مسابقات پهن کردند و همگی روی آن سجده زدند. اعضای تیم ملی والیبال نشسته در حالی این تصویر زیبا را در مسابقات بوسنی به یادگار گذاشتند که تصویر آن در سایت جهانی والیبال نشسته نیز بلافاصله منتشر شد. در پایان مسابقات صادق بیگدلی، عنوان بهترین مدافع، مرتضی مهرزاد، عنوان بهترین آبشارزن و رمضان صالحی، عنوان بهترین لیبرو جهان را از آن خود کردند. هدایت و مربیگری تیم‌ملی والیبال نشسته مردان ایران به عهده هادی رضایی است؛ مردی که در تمام افتخارات ادوار گذشته این تیم در کسوت بازیکن و سرمربی حضور داشته است.

عنوان نهمی به زنان رسید

از دیگر اتفاقات در خورتوجه رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی جهان امسال، حضور تیم ملی زنان ایرانی در این میدان بود. تیم‌ملی والیبال نشسته بانوان کشورمان پیش از این برای دو دوره حضور در این مسابقات را تجربه کرده بود که به یک عنوان سومی و نهمی رسیده بود. این زنان برای این دوره تحت هدایت مریم ایرانمنش آماده شرکت در پیکار‌های جهانی شدند. باتوجه به محدودیت‌هایی که از گذشته در بحث تدارکات این تیم وجود داشت، انتظار نمی‌رفت تیم‌ملی بانوان بتواند در جمع برترین‌های جهان قرار بگیرد. شاگردان ایرانمنش دیدار‌های مقدماتی خود را مقابل آمریکا، اسلوونی، کانادا و اوکراین با شکست پشت سر گذاشتند و به این ترتیب برای کسب عنوان نهم تا سیزدهمی تلاش کردند که در نهایت با پیروزی برابر تیم‌های فنلاند، مجارستان و بوسنی و هرزگوین عنوان نهمی دوره قبل خود را تکرار کردند.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها