معرفی تیم‌‎های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

ببینید | در سودای اولین صعود

ورزشگاه ۶۸ هزار نفری خلیفه که تاکنون میزبان رویدادهای مهمی بوده و چند مرتبه نیز مورد بازسازی قرار گرفته،‌ محل برگزاری دیدار ایران و انگلیس خواهد بود.
ورزشگاه ۶۸ هزار نفری خلیفه که تاکنون میزبان رویدادهای مهمی بوده و چند مرتبه نیز مورد بازسازی قرار گرفته،‌ محل برگزاری دیدار ایران و انگلیس خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۸۶۵۷۵
تعداد بازدید : 99

به گزارش جام جم آنلاین، کمتر از ۱۰ روز تا شروع رقابت‌های فوتبال جام‌جهانی زمان باقی مانده است.

جام‌ جهانی ۲۰۲۲ فوتبال به میزبانی قطر برگزار می‌شود و این کشور در حال فراهم کردن شرایط برای برگزاری هر چه بهتر این فستیوال بزرگ بین المللی است.

این کشور برای برگزار شدن هر چه مجلل‌تر مسابقات تلاش زیادی انجام داده و در کنار بازسازی و به‌روزرسانی استادیوم‌های قدیمی خود، ورزشگاه‌های جدید و مُدرنی را نیز ساخته است.

قطر یک کشور عربی شبه جزیره‌ای است که زمین آن از صحرای خشک و ساحل طولانی خلیج فارس از سواحل و تپه‌های شنی تشکیل شده است.

در ادامه این مطلب، به معرفی استادیوم بین‌المللی خلیفه که میزبان اولین بازی تیم ملی ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ مقابل انگلیس است پرداخته‌ایم.

این ورزشگاه که با نام استادیوم ملی نیز شناخته می‌شود، یک مجموعه چند منظوره و به عنوان بخشی از مجموعه شهر ورزشی دوحه است که شامل آکادمی اسپایر، مرکز آبی حمد و برج اسپایر نیز می‌شود.

نام ورزشگاه از نام خلیفه بن‌حمد آل‌ثانی، امیر سابق قطر گرفته شده که فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ هم در آن برگزار شد.

در سال ۲۰۱۷، این ورزشگاه رتبه چهار ستاره را از سیستم ارزیابی پایداری جهانی (GSAS) دریافت کرد، اولین ورزشگاه در جهان که این رتبه را به خود اختصاص داد.

تاریخچه استادیوم بین المللی خلیفه

این استادیوم در سال ۱۹۷۶ افتتاح شد و در سال ۱۹۹۲ میزبان ۱۵ بازی از یازدهمین دوره جام خلیج فارس بود که در آن مسابقات قطر به عنوان نخست دست یافت.

پیش از بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه، ورزشگاه خلیفه بازسازی شد و ظرفیت آن از ۲۰ به ۵۰ هزار صندلی افزایش یافت و سقف ضلع غربی نیز پوشانده شد.

تا آن زمان از ورزشگاه فوق بیشتر برای مسابقات فوتبال استفاده می‌شد، اما برای بسیاری از ورزش‌های دیگر مجهز است. تیم ملی قطر اکثر دیدارهای خانگی‌اش را اینجا برگزار می کند.

پس از بازسازی مجدد، استادیوم در ماه می ۲۰۱۷ بازگشایی شد و محل برگزاری مسابقات جهانی دوومیدانی ۲۰۱۹ در سپتامبر و اکتبر همان سال بود.

در سال ۲۰۱۹ دو بازی جام باشگاه‌های جهان در این مجموعه انجام شد. پس از تصمیم برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر قرار شد ظرفیت ورزشگاه به ۶۸۰۰۰ نفر افزایش یابد.

امکانات ورزشگاه خلیفه قطر

استادیوم چند منظوره خلیفه با زیرساخت‌ها و امکانات پیشرفته، تعهد قطر به ورزش را به نمایش می‌گذارد و دارای امکانات ورزشی و پزشکی ورزشی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی است. امکانات استادیوم برای میزبانی رویدادهای ورزشی مهم بین‌المللی، به‌ویژه فوتبال و دوومیدانی طراحی شده‌اند.

تغییرات گسترده‌ای که در سال ۲۰۱۷ در این استادیوم انجام شد، شامل فناوری خنک‌کننده هوشمند است که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و آب‌وهوای استادیوم را تنظیم می‌کند؛ راه‌حلی ساده و سبز برای چالش‌های محیطی که در این محل اجرا شده است. سیستم‌های روشنایی با مصرف بهینه انرژی و نورافکن‌های دیجیتال نیز بخش دیگری از این تغییرات بودند. جالب اینکه استادیوم بین‌المللی خلیفه، اولین استادیوم در جهان به حساب می‌آید که از سیستم ارزیابی پایداری جهانی (GSAS)، رتبه چهار ستاره دریافت کرده است.

با توجه به هوای بسیار گرم دوحه، بخش تماشاگران مجهز به سایبان شد تا طرفداران فوتبال هنگام تماشای بازی‌ها با مشکلی مواجه نشوند.

ورزشگاه خلیفه تا مرحله یک‌چهارم نهایی میزبان تعدادی از دیدارهای جام‌جهانی است. این مجموعه زیبا، دارای سیستم خنک کننده پیشرفته بوده که بازیکنان و تماشاگران را در دمایی مناسب نگه می‌دارد.

ببینید | آشنایی با ورزشگاه میزبان دیدار ایران و انگلیس

ببینید | آشنایی با ورزشگاه میزبان دیدار ایران و انگلیس

ببینید | آشنایی با ورزشگاه میزبان دیدار ایران و انگلیس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها