۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ روزی بود که با لرزش چند ثانیه‌ای زمین در مناطقی نزدیک به سرپل ذهاب و ازگله در استان کرمانشاه، چند صد روستا و ۱۰ شهر به شدت لرزیدند و به بیش از صد هزار واحد مسکونی خسارت وارد شد. از تخریب ۱۰۰ درصدی تا خسارت‌های جزئی.
کد خبر: ۱۳۸۶۵۴۰

جام جم آنلاین؛ پس از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه، کارهای اسکان اضطراری و اسکان اولیه که انجام شد و مردم کم کم در کانکس‌ها مستقر شدند، تخریب، آوار برداری و بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاه‌ترین زمان آغاز شد.

بنیاد مسکن، دستگاه‌های مختلف و حتی خیرین پای کار آمدند و برای بازسازی کرمانشاهِ زلزله زده آستین بالا زدند و ظرف مدت حدود سه سال بازسازی مناطق مسکونی شهری و روستایی به اتمام رسید.

حالا با فرارسیدن پنجمین سالگرد زلزله سرپل ذهاب، رد چندانی از زلزله در مناطقی که آسیب دیده بودند باقی نمانده. مردم ساختمان‌های چند طبقه را بالا برده اند و حتی قصد ساخت طبقات بیشتر را هم دارند، ساختمان‌هایی که در برابر یک زلزله ۷.۳ ریشتری مقاوم‌تر است.

به مناسبت پنجمین سالگرد زلزله بزرگ کرمانشاه، مدیرکل مدیریت بحران استان به تشریح آخرین وضعیت و اقدمات انجام شده در مناطق زلزله زده پرداخت.

غلامرضا شهبازی؛ با اشاره به گذشت پنج سال از زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶، از آن به عنوان زلزله‌ای بزرگ و بی سابقه در ۵۰ سال گذشته یاد کرد.

وی ادامه داد: این زلزله تنها در همان سال اول ۸۹۸۷ پس لرزه داشت و خسارات مالی و جانی فراوانی را به استان تحمیل کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه زلزله سال ۱۳۹۶ متاسفانه منجر به کشته شدن بیش از ۶۰۰ نفر و مصدوم شدن ۹۴۰۰ نفر از مردم استان شد، گفت: خسارت مالی که زلزله وارد کرد در آن سال ۱۲۴۱ میلیارد تومان برآورد شد که البته به نرخ امروز رقم بسیار بیشتری است.

شهبازی با اشاره به خسات جدی زلزله به ۱۰ شهر و چند صد روستا در استان، اظهار کرد: کار بازسازی مناطق زلزله زده در کوتاه‌ترین زمان آغاز شد و اکنون می‌توان گفت در بخش منازل مسکونی هیچ واحد بازسازی شده‌ای باقی نمانده است.

وی از احداث حدود ۴۱ هزار واحد مسکونی و مرمت بیش از ۶۷ هزار و ۵۰۰ واحد در این مناطق  خبر داد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، در جریان بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بیش از ۳۲ هزار و ۶۰۰ واحد خدماتی، کشاورزی، دامداری و … نیز بازسازی شد.

شهبازی خاطرنشان کرد: به علاوه در این مدت ۲۴۷ واحد بهداشتی، ۱۲۰۰ کلاس درس و ۱۱۳۳ واحد عمرانی و اداری نیز در مناطق زلزله زده کرمانشاه بازسازی شد.

وی مجموع اعتباری که برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه هزینه شد را بالغ بر ۱۳ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان اعلام کرد که شامل ۸۸۶۳ میلیارد تومان اعتبار، ۴۴۷۹ میلیارد تومان تسهیلات و بیش از ۶۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه در جریان بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه منازل مسکونی در اولویت بودند، افزود: از همین رو اکنون بازسازی تعداد کمی شامل ۸۵ ساختمان در حوزه زیرساختی، اداری، عمومی، انسداد مرزها و … باقی مانده که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بازسازی این واحدها ۱۶۵۷ میلیارد تومان است.

شهبازی یادآور شد: در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه یکی از درخواست‌های مهم ما تامین این اعتبار بود که امیدواریم مورد موافقت قرار بگیرد.

توجه به ایمنی ساختمان‌ها در کرمانشاه

وی زلزله سال ۱۳۹۶ را حادثه‌ای دانست که بار دیگر اهمیت مقاوم سازی ساختمان‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبخانه ساختمان‌هایی که در جریان زلزله ساخته شدند مقاومت مناسبی دارند. به علاوه با بازسازی که در مناطق زلزله زده روستایی صورت گرفته شاهد افزایش قابل توجه مقاوم سازی ساختمان ها در مناطق روستایی بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه تاکید کرد: هم اکنون نیز شناسایی ساختمان‌های ناایمن فعلا با اولویت شهرستان کرمانشاه در برنامه است و کارگروهی در این زمینه با ریاست معاونت عمرانی استانداری و دبیری راه و شهرسازی تشکیل شده است.

شهبازی افزود: از سوی دیگر موضوعی را دنبال می‌کنیم که بر اساس آن ساخت و ساز و صدور پروانه ساخت در کرمانشاه با توجه به مطالعات ژئوتکنیکی زمین باشد، برای نمونه در مناطقی از شهر کرمانشاه بستر زمین محکم و در مناطقی نرم تر است و لازم است در مناطقی که بستر سست است محدودیتی در تعداد طبقات اعمال یا اصول ساخت و ساز متفاوتی در نظر گرفته شود.

کرمانشاه استانی در معرض بلایای طبیعی

وی در ادامه از بلاخیز بودن کرمانشاه و لزوم آمادگی همیشگی استان در برابر بلایای طبیعی یاد کرد و ادامه داد: از ۵۳ مخاطره‌ای که در سطح کشور شناسایی شده ۳۸ مورد آن در کرمانشاه رخ داده است.

مدیرکل بحران استان کرمانشاه زلزله، سیل، خشکسالی، فرونشست، رانش زمین، گرد و غبار، آتش سوزی، آفت محصولات کشاورزی و دامی، بیماری‌های فراگیر انسانی و … را از مهمترین این موارد اعلام کرد که با توجه به حساسیت، میزان خسارات، تعداد دفعات تکرار و … اولویت بندی شدند.

شهبازی از تدوین سند کاهش خطرپذیری استان کرمانشاه با اولویت مخاطراتی که در استان وجود دارد خبر داد و خاطرنشان کرد: این سند برش استانی متناسب با مخاطرات هر استان را نیز دارد و برای هریک از مخاطرات راهکاری نیز پیشنهاد شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها