گیاه خانگی پوتوس از رایج‌ترین گیاهان خانگی است که معمولا در بیشتر خانه‌هایی که به نگهداری گل و گیاه علاقه‌مندند یافت می‌شود. درحال‌حاضر دو نسخه اصلاح ژنتیکی‌شده از این گیاه آپارتمانی وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۸۶۵۳۹
نویسنده نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت

محققان، این گیاه را برای افزایش توانایی‌اش در کاهش آلودگی فضای درونی ساختمان‌ها اصلاح ژنتیکی کرده‌اند. درحال‌حاضر در کانادا، یکی از شرکت‌های فناورانه، سامانه‌های تهویه هوا که حاوی نسخه‌ای از پوتوس‌های اصلاح ژنتیکی شده‌اند به مشتریان خود ارائه می‌دهد به این امید که در آینده تا جایی که می‌توانند از آلودگی هوای فضای داخل خانه‌ها بکاهند. در آمریکا هم شرکتی نسخه دیگری از پوتوس‌های اصلاح ژنتیکی‌شده را به فروش گذاشته است. آلوده‌کننده‌های فضای داخل خانه آلودگی هوای داخل خانه ناشی از پخت‌و‌پز، تمیز کردن خانه و وسایل موجود در فضای دربسته روزبه‌روز نگران‌کننده‌تر می‌شود. بررسی‌های سال‌ها پیش محققان ناسا نشان داده گیاهانی، چون پوتوس وقتی در فضای دربسته نگه داشته شوند می‌توانند از مقدار آلوده‌کننده‌های هوا، چون بنزن و فرمالدئید که سرطان‌زا هستند، بکاهند. نتایج تحقیقات ناسا موجب مطرح‌شدن ایده پرورش گیاهان خانگی بیشتر برای کاهش آلودگی هوای فضا‌های بسته شد، اما بررسی‌های بعدی نشان داد اثر این گیاهان در کاهش آلودگی‌ها آن‌قدر کم است که تفاوت خاصی در هوای آلوده و همین‌طور سلامت افراد به‌وجود نمی‌آورد.

۲ نسخه اصلاح ژنتیکی‌شده از پوتوس


اخیرا یکی از محققان دانشگاه واشنگتن به نام استوارت استرند در سیاتل تصمیم گرفت توانایی گیاه پوتوس طلایی در کاهش آلودگی هوا را با اصلاح ژنتیکی افزایش دهد. او برای این کار از نوعی ژن خرگوش که به تولید آنزیمی در کبد این حیوان منجر می‌شود، استفاده کرد. این ژن می‌تواند طیف وسیعی از آلوده‌کننده‌ها را تجزیه کند و این محقق با به‌کارگیری این ترفند توانست توانایی این گیاه را در پاکسازی هوا چندبرابر افزایش دهد. البته حتی با وجود این میزان از توانایی گیاه پوتوس، استرند دریافت برای این‌که گیاه بتواند کار خود را به‌درستی انجام دهد باید با استفاده از پنکه هوای آلوده به بالای سر پوتوس هدایت شود. اکنون در کانادا این گیاه اصلاح ژنتیکی‌شده درون ظرف شیشه‌ای در کنار سیستم هپا (فیلتر هوا با بازدهی بالا) در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است. البته باید گفت فروش این گیاه به‌عنوان بخشی از سیستم تهویه هوا، به‌تازگی در این کشور شروع شده است. از طرفی در آمریکا، با استفاده از دو ژن گرفته‌شده از باکتری‌ها و چند کپی اضافی از ژن‌های خود گیاه پوتوس، نسخه دیگری از این گیاه را پرورش داده‌اند که می‌تواند آلوده‌کننده‌هایی، چون بنزن، فرمالدئید، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن را تجزیه و هوا را از وجود آن‌ها پاک کند. این نسخه جدید از گیاه پوتوس در آزمایش‌ها نشان داده است می‌تواند ۳۰برابر بهتر از گیاهان اصلاح ژنتیکی‌شده ناسا هوای فضای داخل ساختمان‌ها را تمیز کند. محققان آمریکایی با ارائه این گیاه اصلاح ژنتیکی‌شده به خانواده‌ها در تلاشند نتایج عملکرد این گیاه را در فضایی غیر از آزمایشگاه ارزیابی کنند. بااین‌حال آن‌ها امیدوارند با کمک این گیاه بتوانند هوای داخل ساختمان‌ها را پاکسازی کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها