رسانه‌های رسمی چگونه عامل اغتشاش هستند!

طرفداری دشمن

آثار هنری درباره سرمایه‌گذاری ۸۵۰میلیون دلاری آمریکا در اغتشاشات روشنگری می‌کند

جهاد تبیین هنرمندان ایرانی در نمایشگاه «به‌خاطر یک مشت دلار»

هنرمندان کشور در کنار مردم، این روز‌ها نسبت به حوادث کشور و حادثه تروریستی شاهچراغ و اغتشاشات واکنش نشان می‌دهند. هنرمندان کاریکاتوریست از اولین هنرمندانی هستند که با زبان تند و تیز طنز نسبت به این وقایع واکنش نشان دادند و نقش شبکه‌های معاند خارجی در ایجاد اغتشاش و حمایت مالی آن‌ها را با زبان طنز به تصویر کشیدند. در همین ارتباط نمایشگاه کاریکاتور «به خاطر یک مشت دلار» با ۴۰اثر از هشت هنرمند کاریکاتوریست در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برپا شده است.
کد خبر: ۱۳۸۶۴۹۳
نویسنده محمد حیدری - گروه فرهنگ و هنر
سیدمحمد نادری (رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح) در آیین افتتاح نمایشگاه با قدردانی از حضور به‌موقع و به هنگام هنرمندان حوزه تجسمی کشور گفت: «هنرمندان عزیز حوزه تجسمی انصافا در فرصت کم و محدود کار جهادی کردند و رسالت هنری خود را در راستای تبیین و روشنگری که مورد انتظار هست، انجام دادند.»
وی همچنین با اشاره به تعبیر شهید آوینی درخصوص هنرمند متعهد و تجلی آن در شرایط فعلی نیز گفت: «به تعبیر شهید سیدمرتضی آوینی، بعضی باخدا عهد بستند و بعضی در عهد شیطان هستند که الحمدلله جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با وجود هنرمندان متعهد نشان داد که در عهد باخدا سرشار هستند.»

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح همچنین درخصوص پیشگامی هنرمندان حوزه تجسمی در لبیک به مطالبه رهبر انقلاب پیرامون عمل به هنگام و اعلام مواضع صریح و شفاف آنان نیز اظهار کرد: «هنرمندان هنر‌های تجسمی به جهت سرعت عملی که دارند، فرمایشات حضرت آقا را در انتظارات و مطالبات به هنگام، جامه عمل پوشاندند و همواره در وقایع مختلف به‌سرعت در میادین حاضر شدند. همچنین همه ما نسبت به وقایع اخیر همان‌طور که رهبری فرمودند، باید اعلام مواضع شفاف و روشن داشته باشیم که در کنار جنبه تبیینی و روشنگری بخشی از آثار این نمایشگاه، شاهد اعلام مواضع صریح و شفاف هنرمندان با زبان هنر در این نمایشگاه و آثارشان نیز‌هستیم.»

جهاد تبیین با هنر کاریکاتور

محمد حبیبی، مدیرعامل انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس در گفتگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که هنرمندان در کنار مردم وظیفه دارند که نسبت به این اتفاق‌ها واکنش نشان دهند، گفت: «بخشی که مربوط به هنرمندان است و لازم بود حرکتی انجام شود، توسط هشت نفر از هنرمندان عرصه کاریکاتور رقم خورد و آثار آن‌ها در نمایشگاه «یک مشت دلار» به نمایش درآمده است. با توجه به اغتشاش‌های چند وقت اخیر، نیاز بود تا هنرمندان جواب دندان‌شکنی به عوامل اغتشاش بدهند. این‌که چرا اسم یک مشت دلار انتخاب شد به این دلیل بود که دشمنان ایران به‌خصوص عواملی که اغتشاش ایجاد می‌کنند، بار‌ها اعلام کردند به خاطر پول و دلار این کار‌ها را انجام می‌دهند. به همین دلیل عنوان به خاطر یک مشت دلار را برای نمایشگاه انتخاب کردیم.»
وی ادامه داد: «این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شده و در فضای مجازی نیز بازتاب زیادی داشت و هر لحظه به تعداد بازدیدکننده‌ها هم اضافه می‌شود. مضمون بیشتر کاریکاتور‌ها درباره هجمه شبکه‌های خارجی و دروغ‌هایی است که آن‌ها درباره ایران منتشر می‌کنند. در روز‌های برپایی نمایشگاه چند شبکه تلویزیونی خارجی هم گزارش‌های مختلفی از نمایشگاه تهیه و پخش کردند.»

حبیبی درباره ضرورت حضور و واکنش هنرمندان نسبت به وقایع کشور گفت: «هنرمندان همیشه در کنار مردم حضور دارند و در این سال‌ها نشان دادند که با زبان هنر نسبت به وقایع کشور واکنش نشان می‌دهند و موضع می‌گیرند. هنر کاریکاتور، هنری است که خیلی فوری می‌تواند نسبت به وقایع و اتفاقات واکنش نشان دهد و حق مطلب را به‌جا بیاورد. این هنر با زبان طنز و نیش گزنده نسبت به وقایع و اتفاق‌ها نگاه انتقادی دارد و آن را به بهترین شکل بیان می‌کند. بر همین اساس با توجه به شرایط پیش آمده در کشور تصمیم گرفتیم با هنر کاریکاتور نسبت به ماهیت واقعی ناآرامی‌ها واکنش نشان دهیم. به هر حالی اغتشاشاتی که در کشور رقم خورد، نقش مستقیم آمریکا و اسرائیل و چند کشور اروپایی در آن کاملا مشهود است و ما هنرمندان وظیفه داریم که با زبان هنر نسبت به دخالت این کشور‌ها واکنش نشان بدهیم.»

مدیرعامل انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس درباره برنامه‌های آینده هنر‌های تجسمی در زمینه یادبود شهدای امنیت و محکومیت اغتشاشات اخیر گفت: «یکی از برنامه‌های ما برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌های مختلف با حضور هنرمندان آن استان است. این کارگاه‌های هنری درباره یکی از شهدای شاخص استان برگزار می‌شود. به طور مثال در استان قم کارگاه نقاشی درباره شهید زین‌الدین برگزار می‌شود.»

کارگاه‌هایی برای تصویر واقعی اغتشاشات هنری

مسعود شجاعی‌طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست هم در گفتگو با جام جم با اشاره به این‌که هنرمندان کاریکاتوریست با زبان طنز پشت پرده اغتشاشات اخیر و حمایت‌های مالی دولت‌های آمریکا و انگلیس را نمایش می‌دهند، گفت: «وقتی جریان اغتشاشات در کشور شروع شد، ما هنرمندان کاریکاتوریست تصمیم گرفتیم با هنر طنز نسبت به این وقایع واکنش نشان دهیم و آثاری را در فضای مجازی منتشر کردیم. دوست داشتیم این آثار دیده شوند تا بتوانیم جواب دندان‌شکنی به هجمه‌های سنگین شبکه‌های دشمن بدهیم. در همین مدت ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای با گویش فارسی علیه ایران فعالیت می‌کنند و شبانه‌روز در فضای مجازی بمباران خبری می‌کنند. براساس تحقیقاتی که انجام گرفته؛ این شبکه‌ها ۳۸ هزار خبر دروغ در فضای مجازی منتشر کردند که در راس آنها، اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی قرار دارند. کاریکاتور، هنر معترضی است که در کنار افشاگری دست به اعتراض می‌زند. زبان کاریکاتور، طنز است و قابلیت فهم عمومی دارد. البته نه فقط در ایران، بلکه این زبان برای مردم دنیا نیز قابل درک و فهم است و می‌توان گفت کاریکاتور یک زبان تصویری بین‌المللی است که هرشخصی با هر زبانی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. من دوست داشتم این کار به شکل چندوجهی باشد؛ یعنی در مرحله اول بتوانیم این آثار را به مردم نشان بدهیم و در مرحله بعد آن را در فضای مجازی به‌خصوص فیسبوک به نمایش دربیاوریم تا مردم دنیا نیز آن‌ها را ببینند. بسیاری از کاریکاتوریست‌هایی که در فضای بین‌الملل فعالیت می‌کنند، متاسفانه در معرض اخبار درست قرار نمی‌گیرند و احساس کردیم با این حرکت باید آن‌ها را در جریان اخبار واقعی و هجمه‌های دروغین که علیه ایران انجام می‌شود، قرار دهیم.»

وی ادامه داد: «با دوستان هنرمند دیگر که در این زمینه همدل هستند، تصمیم گرفتیم نمایشگاه «یک مشت دلار» را برگزار کنیم. ابتدا از طرح پوستر نمایشگاه شروع شد و این طرح روی جلد کتاب نمایشگاه هم منتشر شد. باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با خباثت آمریکا و انگلیس و سابقه خصومت آن‌ها با ایران به نظر رسید دوربینی را طراحی کنیم که به جای لنز، اسلحه دارد و با آن اخبار نادرست و دروغ را شلیک می‌کند. به هر حال مخرج مشترک اغتشاشات اخیر، کلید واژه مباحث مالی است و همان‌طور که عنوان شد، آمریکا ۸۵۰ میلیون دلار برای این آشوب‌ها در فضای مجازی هزینه کرده است و رئیس‌جمهور آمریکا نیز اعلام کرد، می‌خواهیم ایران را آزاد کنیم. همه این شواهد نشان از دخالت آمریکا در آشوب‌های اخیر دارد. برای انتخاب عنوان نمایشگاه هم به یاد فیلم «به خاطر یک مشت دلار» افتادم و با توجه به سنخیتی که با این موضوع داشت این عنوان را برای نمایشگاه انتخاب کردیم.»

مسعود شجاعی‌طباطبایی با اشاره به این‌که برخی از سلبریتی‌ها به خاطر یک مشت دلار صفحات‌شان را در اختیار آشوب و اغتشاش قرار می‌دهند، گفت: «آمریکا برای حضور و اشغال هر منطقه‌ای میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کند؛ به طور مثال وقتی می‌خواستند عراق را اشغال کنند، هزاران میلیارد دلار هزینه کردند و در فضای مجازی اخبار دروغی مبنی بر وجود سلاح‌های کشتارجمعی در عراق در رسانه‌های مختلف منتشر کردند. آن‌ها با این کار تلاش کردند افکار عمومی را همراه کنند تا با اقناع آن‌ها از مالیات مردم در جهت اشغال نظامی عراق استفاده‌کنند.»

وی با اشاره به این‌که علاقه‌مندان به هنر کاریکاتور، می‌توانند آثار کاریکاتوریست‌ها در نمایشگاه به خاطر یک مشت دلار را در سایت ایران کارتون ببینند گفت: «من با ۹ اثر در این نمایشگاه شرکت کردم و بقیه هنرمندان از جمله عباس گودرزی با آثاری در این نمایشگاه حاضر شدند. موضوع بسیاری از این آثار دخالت آمریکا و دولت‌های غربی و نقش آن‌ها در اغتشاشات اخیر کشور است و سعی کردیم این موضوعات را به تصویر بکشیم. دولت‌های متخاصم نمی‌خواهند استقلال و آزادی داشته باشیم و هنرمندان با زبان تیز و برنده این نیت شوم آن‌ها را به تصویر کشیدند. ناجی العلی، کاریکاتوریست فلسطینی یکی از مشهورترین هنرمندانی بود که بیش از ۴۰ هزار کاریکاتور کشید و سرانجام توسط رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید. ما هنرمندان باید با زبان هنر از مباحثی که به حق مطرح می‌شود، دفاع کنیم. تلاش دشمن در فضای مجازی این است که هنرمند را مقابل هنرمند و یا ورزشکار را برابر ورزشکار قرار بدهند و این سیاست کثیفی است که آمریکا و انگلیس دنبال می‌کنند. در همین تجمع مخالفان نظام در برلین شاهد بودیم که ۱۶ پرچم مختلف در دست آن‌ها بود و این یعنی ۱۶ گروه ادعا دارند که ایران برای آنهاست. این یعنی تجزیه ایران. یکی از آن‌ها مریم رجوی است که دست او و منافقین به خون ۱۷ هزار و ۶۰۰ شهید آلوده است.»

این هنرمند به سخنان رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر جهاد تبین اشاره کرد و ادامه داد: «هنرمندان در زمینه جهاد تبین نقش اساسی و مهمی دارند. هنرمندان کاریکاتوریست با برپایی این نمایشگاه و با زبان طنز در جهت جهاد تبین گام بردارند. امروز هم در اصفهان با حضور ۱۰۰ هنرمند کارگاه نقاشی با موضوعات: اتفاقات این روزها، ایران متحد و ایران بزرگ برگزار کردیم.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها