گفت‌وگوی «جام‌جم» با صداپیشه و بازیگر رادیو و تلویزیون

آسیب زیرزمینی‌ها به بدنه دوبله

نگاهی به برنامه شبکه‌یک که الگو‌ها و تجربه‌های موفق را معرفی می‌کند

«اتم» قابی از تلاشگران سراسر کشور

«اتم»، مخفف الگو‌ها و تجربه‌های موفق است و تلاش می‌کند این الگو‌ها را شناسایی، معرفی و به آن‌ها در گسترش اقدامات‌شان کمک کند. برنامه تلویزیونی اتم که پیش از این در سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک سیما رفته بود و در حال حاضر نیز در قالب مجله تصویری اتم بر قاب تلویزیون نشسته و تا پایان آبان مهمان مخاطبان خود خواهد بود، قرار است فصل دومش را با شکل و شمایل جدیدی در زمستان سال جاری کلید بزند.
کد خبر: ۱۳۸۶۴۸۸
نویسنده فاطمه اسماعیلی - گروه رسانه
در این برنامه سعی شده است افراد موفقی از سراسر ایران که در جهت آسایش مردم و حل مسائل آنان قدمی برداشته‌اند، معرفی و فعالیت‌های‌شان در مقابل نگاه مخاطبان تشریح شود.

مجید گلستانه، مجری طرح مجله تصویری اتم است که درباره این برنامه گفت‌وگویی با او داشته‌ایم. به گفته گلستانه در این برنامه دبیرخانه ثابتی دارند که آدم‌ها از هرگوشه ایران هربار که عبارت «من یک اتم هستم» را برای‌شان پیامک کنند وارد سیکلی می‌شوند که اگر کار خاصی کرده باشند، قابل شناسایی است. او می‌افزاید: اتم فقط یک برنامه تلویزیونی نیست. ما نشریه ماهانه مرتبی داریم که هرماه چاپ می‌شود؛ شتاب‌دهنده اتم‌ها را داریم و مسابقه ملی هم ویترین اتم است.

مجید گلستانه در گفتگو با خبرنگار روزنامه جام‌جم درباره این برنامه می‌گوید: برنامه اتم تحت عنوان الگو‌های کوچک موفقیت مردمی پخش شد. واژه اتم مخفف الگو‌ها و تجربه‌های موفق است و ایده ساخت این برنامه در سال ۱۳۹۷ شکل گرفت. اشخاصی را داریم که در اقصی‌نقاط کشور کار‌های بزرگ و کوچکی انجام داده‌اند که مبنای همه آنها، حل مشکلات مردم بوده است. یعنی یک مسأله‌ای در شهر و محله و زیست‌بوم‌شان وجود داشته که آن مسأله را حل کرده‌اند.

خلاقانه و قابل تکثیر

مجری طرح مجله تصویری اتم با بیان این‌که دو سه فاکتور در انتخاب این اشخاص موثر است؛ نخست آن‌که با کمک مردم بوده است، دوم خلاقیت و سوم قابل تکثیر بودنش است به گونه‌ای که بتوان آن را به کل کشور تعمیم داد و نمونه‌های مشابهی از آن را اجرا کرد، بیان می‌کند: ما در ابتدا تصور می‌کردیم به ده‌ها نمونه بسنده می‌شود، اما فراخوان اول را که دادیم، استقبال بسیار خوبی را مشاهده کردیم. گلستانه ادامه می‌دهد: روند برنامه این‌گونه بود که برخلاف استیج‌های بزرگ تلویزیونی، مهمانان را تهران نمی‌آوردیم. مهم این بود که برگزیدگان در زیست‌بوم خودشان منشأ اثر باشند، بنابراین کار را از شبکه‌های استانی آغاز کردیم. مردادماه ۹۹ یک فراخوان در شبکه‌های استانی به مدت یک ماه منتشر کردیم. فراخوان از ۳۰ شبکه استانی پخش شد (شبکه‌های کیش و مهاباد در فهرست پخش‌ها نبودند).

وی با اشاره به این‌که در این فراخوان قرار بود داوطلبان عبارت من یک اتم هستم را به دبیرخانه برنامه پیامک کنند، عنوان می‌کند: دبیرخانه ما به این افراد رجوع کرد، با آن‌ها تماس گرفت و تک‌تک سوژه‌ها را احصا کرد. مصاحبه مفصلی با هرکدام از سوژه‌ها انجام شد و در همان مرحله اول بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ مخاطب به ما پیام دادند. از میان این اشخاص، ۶۰۰ نفر برای مرحله اول کار غربال شدند.

مجری طرح مجله تصویری اتم، می‌افزاید: تیم خودمان را به کل کشور فرستادیم که عملکرد آن ۵۰۰ نفر را رصد و بررسی کرده و ۳۰۰ نفر را برگزیدند. در اوج شیوع کرونا با گرفتاری‌ها و مشکلات عجیب و غریب و خاصی که وجود داشت، سراغ این ۳۰۰ نفر رفتیم. قریب به ۳۲۰۰ دقیقه مستند از این ۳۰۰ نفر تهیه شد و هر سوژه حدود ۱۰دقیقه مستند خاص خودش را داشت که در محل زیست خودش فیلمبرداری شده بود و کاراکتر محوری، خودش بود.

مستند‌هایی برای شبکه‌های استانی

گلستانه با بیان این‌که این ۳۲۰۰دقیقه مستند تولید شده از همه شبکه‌های استانی پخش شد، می‌گوید: پخش ۳۲۰۰‌دقیقه محتوای منحصربه‌فرد و یونیک تحت عنوان یک برند در کل تاریخ شبکه‌های استانی بی‌نظیر بود. از هر استان ۱۰‌نفر را انتخاب کرده بودیم که مستند آن‌ها هر روز از استان خودشان پخش می‌شد. به‌عنوان مثال مستند ۱۰‌نفر برگزیده گیلان به مدت ۱۰‌روز از شبکه استانی گیلان پخش شد و به همین ترتیب ادامه پیدا کرد. مخاطبان ۲۴‌ساعت فرصت داشتند تا به این افراد رای بدهند. پس از پخش مستندها، وله‌های یک دقیقه‌ای رای‌گیری در طول شبانه‌روز از شبکه‌های استانی پخش می‌شد. در مرحله استانی ۴۰۰هزار رای مردمی گرفتیم و در تمام این فرآیند ۳۰‌نفر برگزیده شدند که هرکدام در همین مرحله، ۱۰میلیون تومان هدیه دریافت کردند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که این ۳۰ نفر را نوروز ۱۴۰۰ به تهران آوردیم که در استودیوی برنامه اتم در شهرک محلاتی تهران حضور پیدا کردند و ۱۵ قسمت برنامه ضبط و تابستان سال بعد یعنی مرداد ۱۴۰۰ از شبکه یک سیما پخش شد، می‌گوید: سه قسمت برنامه زنده داشتیم. داوران مسابقه ملی نیز محمد دلاوری، فریبا کوثری و پرهام دیباج بودند و کاوه خداشناس اجرای برنامه را برعهده داشت. سه قسمت برنامه را زنده رفتیم و در این سه قسمت، سه نفر را به عنوان «اتم برتر سال» معرفی کردیم که دو نفر به انتخاب مردم و یک نفر به انتخاب داوران بود. به هرکدام ۱۰۰ میلیون تومان جایزه با هدف گسترش کار‌ها و اتفاقاتی که بابتش اتم شده بودند، اهدا شد.

حلال مسائل مردم

مجری طرح مجله تصویری اتم در پاسخ به این‌که آیا برگزیدگان، کارآفرین بودند، می‌گوید: خیر، لزوما همه کارآفرین نبودند. حوزه فعالیت اتم‌ها، اجتماعی بود از محیط‌زیست گرفته تا بانوان، ورزش، تفریحات و سرگرمی و مانند آن. ما با فعالان حوزه اجتماعی سروکار داریم و لزوما هدف ما کسب و کار‌ها نبوده‌است. اگر هم شما کسب و کار‌هایی را در برنامه اتم می‌بینید، آن‌ها باید مسائل مردم را حل کرده باشد وگرنه وجود یک شغل و فعالیت تجاری در برنامه اتم، برای ما در اولویت نیست و اهمیت بالایی ندارد.

وی درباره بازخورد‌های بیرونی و اثر‌هایی که در جامعه برجای گذاشته‌است نیز توضیح می‌دهد و می‌گوید: از شماره ۱۶۲ روابط عمومی سازمان بازخورد‌های خوبی دریافت کردیم. همین حالا نفر دوم ملی ما آقای کاظم‌لو، رئیس کمپین مدارس کاغذی وزارت آموزش و پرورش شده‌است. مسئولان امر ایشان را در تلویزیون دیدند و وی طرحش را معرفی کرد که مورد استقبال آموزش و پرورش قرار گرفت و یک رویداد ملی از سوی وزارتخانه تحت عنوان «مدارس کاغذی» راه افتاد. آقای کاظم‌لو از استان گیلان کاغذ‌های باطله را جمع‌آوری کرده و می‌فروخت و با پول آن در استان گیلان مدرسه می‌ساخت که قرار است این طرح در کل کشور تعمیم پیدا کند.

گلستانه ادامه می‌دهد: دبیرخانه ملی در همان شهر تالش برای این امر ایجاد و وی رئیس این رویداد ملی شد. اثرگذاری‌های اجتماعی این چنینی در برنامه را داشته‌ایم تا داستان‌های کوچک که اقبال مردمی را به همراه داشت. ما از استان‌ها و شهر‌های کوچک شروع کردیم. ۱۰ نفری که در هر استان معرفی شدند به واسطه حضور در رسانه‌ملی شناخته‌تر شده و اعتماد بیشتری از مردم گرفتند و کارشان را ادامه می‌دهند. ۶۰ درصد افرادی که جلوی دوربین ما نشستند برای اولین بار بود در رسانه حضور پیدا می‌کردند. مهمانان ما افراد ترند روز نبودند که رسانه‌های مختلف سراغ‌شان بروند. ما افرادی را انتخاب کردیم که داشتند کارشان را می‌کردند منتها این کار به قدری خوب، زیبا و درست بوده که جای دیده شدن، اما تا آن زمان دیده نشده بودند.

مجری طرح مجله تصویری اتم درباره مجله تصویری اتم نیز که هم اکنون از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود، عنوان می‌کند: پس از فصل اول، دیدیم به یک‌سری اتم‌های‌مان درست پرداخته نشده‌است بنابراین برنامه‌ای را تحت عنوان «مجله تصویری اتم» در ۲۶ قسمت ساختیم که پخش آن مدتی است آغاز شده و تا آخر آبان، یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از شبکه یک پخش می‌شود. در این مجله تصویری از یک‌سری سوژه‌های قدیمی و همچنین سوژه‌های جدید بهره‌برده‌ایم و بخش‌های متفاوتی، چون موشن‌گرافی و استندآپ کمدی داریم و در مجموع می‌توان گفت فضای غیررسمی‌تر از مسابقه‌مان دارد. وی از ساخت فصل دوم اتم خبر می‌دهد و می‌گوید: هنوز جزئیات خاصی درباره فصل دوم و این‌که چه اتفاقاتی قرار است در این فصل بیفتد، رسانه‌ای نکردیم. فصل دوم، ترکیبی از برنامه جدید و امتداد فصل قبل است و تلاش می‌کنیم نقایص فصل اول را نداشته باشیم. احتمالا مسابقه را طور دیگری جلو ببریم و به جای رقابت اتم‌ها، می‌خواهیم روایت کنیم. آنچه مشخص و قطعی است این است که اتم فصل دومی خواهدداشت که از شبکه یک سیما در زمستان۱۴۰۱ پخش خواهدشد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها