بر اساس آمار سازمان‌های جهانی، سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی می‌شوند. سکته مغزی سومین عامل اصلی مرگ در سنین بالای ۶۰ سال و پنجمین عامل اصلی مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۵۹ سال در جهان است.
کد خبر: ۱۳۸۶۴۷۶

جام جم آنلاین اصفهان ؛ مرگ اما تنها یکی از پیامدهای سکته مغزی است. از ۱۵ میلیون نفری که بنا بر گزارش‌ها، به سکته مغزی دچار می‌شوند، تقریبا ۶ میلیون نفرمی‌میرند و مابقی ممکن است با عوارض ناشی از سکته مغزی مواجه شوند.

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون به بخشی از مغز نرسد و در اثر آن ممکن است سلول‌های مغزی آسیب ببینند یا بمیرند. بسته به اینکه کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی حرکتی، شناختی، عصبی و به عبارتی، معلولیت در جهان است.

به این منظور و بررسی وضعیت بیماران سکته مغزی، به بخش داخلی مغز و اعصاب مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) مراجعه کرده ایم، بخشی که غالبا در طول چند دقیقه شاهد مراجعه افراد میانسال متعددی با بروز علائمی از سکته مغزی هستیم که در صف انتظار نوار مغزی و سایر روشهای تشخیصی هستند تا ببینند آیا سکته مغزی را بدون عوارض پشت سر گذاشته اند یا باید خطرات جدی و عوارض سکته مغزی را برای مدتی محدود، یا تا پایان عمر، همراه داشته باشند.

ثانیه ها برای افراد مبتلا به سکته مغزی بسیار پراهمیت است و درمان زودهنگام آنها و رساندن بیماران در زمان طلایی مورد تاکید جدی پزشکان متخصص است.

در این زمینه گفتگویی با مدیرگروه بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت دادیم جاییکه

 نقطه امیدی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی بوده و هست  و تمام نگاه بیماران به تشخیص این گروه از متخصصین است، دکتر فریبرز خوروش در ارتباط با سکته های مغزی می‌گوید: سکته‌های مغزی یکی از مهمترین بیماریهایی ست که در دنیا وجود دارد ، بیماریی که کاملا وابسته به سن بوده و امروزه بدنبال افزایش امید به زندگی با روند رو به افزایش سکته‌های مغزی در جامعه مواجهیم.

دکتر فریبرز خوروش اختلال حرکتی و تکلمی را از علائم اصلی  سکته مغزی دانست که عمدتا به شکل ضعف دست و پا و کاهش قدرت عضلانی در یک طرف بدن، بروز سرگیجه، عدم تعادل و دو بینی خود را نشان می دهد .

وی افزود: در بسیاری از مواقع علائمی چون سرگیجه، دو بینی و کاهش بینایی در دیگر بیماریها همچون آب مروارید یا ms نیز وجود دارد اما آنچه سکته مغزی را متمایز می سازد بروز این علائم به صورت ناگهانی در فرد است، در مبتلایان به ام اس علائم حرکتی طی چند روز یا چند هفته بروز می کند در حالی که این علائم در سکته های مغزی به صورت ناگهانی بوجود می آید .

مدیرگروه بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: سکته های مغزی بر اساس علت بوجود آورنده به دو دسته تقسیم بندی می شوند : که در 85 درصد موارد همراه با لخته شدن خون است و 15 درصد بدلیل خونریزی مغزی ایجاد می شود. 

وی گفت: روشهای پیشگیری از بروز سکته مغزی بهترین راه درمان است لذا کنترل فشارخون و بیماری قند، ترک دخانیات، کاهش وزن، کنترل نوع مواد غذایی همه از عوامل موثر در کاهش سکته های مغزی محسوب می شوند .

دکتر خوروش با اشاره به اینکه بیمار سکته مغزی باید در سریعترین زمان به مرکز درمانی انتقال یابد، تصریح کرد:  در مرحله حاد، بیماری تنها با اقدامات درمانی موثر و تزریق دارو قابل درمان خواهد بود و در کاهش عوارض بعدی بسیار موثر خواهد بود.

مدیرگروه بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انجام اقدامات درمانی در 3 تا 4 ساعت اولیه بسیار ضروری است و توجه به علائم و هماهنگی با سیستم اورژانس و ارجاع به بیمارستان مجهز، احتمال کاهش عوارض و رفع خطر را صد چندان می کند.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها