نتیجه میزبانی مشترک جام‌جهانی از سال۸۹ تا امروز برای ایران چه بود؟

بی‌بهره از جام‌جهانی

مصاحبه روز پنجشنبه گذشته عزت‌ا... ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گزدشگری پایانی بود برای «نیمچه» رویای میزبانی مشترک با قطر در جام‌جهانی۲۰۲۲: «قرار بود مسافران جام‌جهانی فوتبال را به وسیله کشتی سانی جابه‌جا کنیم، اما دولت قطر امکان پهلودهی این کشتی و شناور‌های ایرانی را نداد.» از سال۲۰۱۰ همزمان با اعلام رسمی میزبانی تاریخی قطر از رقابت‌های جام‌جهانی، ایران به عنوان متحد منطقه‌ای، به صورت رسانه‌ای از تمایل خود برای میزبانی مشترک از هواداران فوتبال در این جام خبر داد.
کد خبر: ۱۳۸۶۴۶۳
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

مصاحبه پشت مصاحبه و وعده پشت وعده. چهره‌های اقتصادی از سرازیر شدن منابع مالی هنگفت به ایران می‌گفتند و کارشناسان گردشگری، این جام را فرصتی استثنایی برای جذب توریست‌ها می‌دانستند. بعدها، سایت «FowardKeys» در گزارشی تحقیقی آنچه را که نباید، واضح و شفاف برای همه بازگو کرد؛ سهم ایران از مشارکت و درآمد‌های جام‌جهانی قطر «صفر درصد!». این سایت با سهم‌بندی کشور‌های خاورمیانه نوشت رزرو بلیت‌های پرواز از امارات به قطر در ایام برگزاری مسابقات نسبت به سال گذشته، ۱۰۰برابر شده است! حتی سهم شهر‌های مختلف در منطقه بر اساس میزبانی از هواداران جام «خارج از قطر» اعلام شد که بر این اساس دبی ۶۵درصد، ابوظبی ۱۴درصد، جده ۸درصد، مسقط ۶درصد و مدینه هم ۳درصد از این سهم را به خود اختصاص دادند. فیفا هم اعلام کرد کشور امارات به عنوان کشور معین (همدست و یار) قطر انتخاب شده است.

حالا و در آستانه این جام، مرور می‌کنیم بخشی از اظهارنظر‌های مسئولان مختلف را درباره میزبانی مشترک با قطر.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور (سال۱۳۸۹)

جام‌جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ حادثه بزرگ ورزشی است که می‌تواند سطح فوتبال کشور‌های حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه را ارتقاء دهد. ایران آماده همکاری با قطر به منظور برگزاری هر چه بهتر این مسابقات است. امیدوارم ما هم سهم مناسبی برای حضور در این بازی‌ها داشته باشیم.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق قطر (سال ۱۳۸۹)

امیدواریم که میزبانی قطر انگیزه‌ای برای فعالیت گسترده کشور‌های منطقه به منظور ارتقای سطح فوتبال آن‌ها باشد. (او کوچکترین اشاره‌ای به میزبانی مشترک با ایران نکرد)

شیخ حمد، امیر سابق قطر در دیدار با علی سعیدلو وزیر سابق ورزش (دی ماه ۱۳۸۹)

شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت و ساز می‌توانند کمک‌های شایانی در تکمیل پروژه‌های کشور قطر برای برگزاری هر چه زیباتر میزبانی رقابت‌های فوتبال جام‌جهانی ۲۰۲۲ داشته باشد و من در حضور شما از همین حالا حمایت خود را از این شرکت‌ها اعلام می‌کنم.

عبدا... سهرابی، سفیر وقت ایران در قطر (سال ۱۳۸۹)

همین حالا هم پیمانکاران بسیاری از شرکت‌های ایرانی در کشور قطر فعالیت می‌کنند، اما پس از گفت‌وگوی دو رئیس دولت بحث همکاری‌های مشترک دو کشور در مورد ساخت امکانات جدید آغاز شده و امیدواریم ایران بتواند کمک شایانی به همسایگان قطری داشته باشد.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش (فروردین۹۷)

قطر در جریان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ می‌تواند از امکانات ورزشی جزیره کیش استفاده کند. در جزیره زیبا و توریستی کیش که در نزدیکی قطر قرار دارد، بیش از ۸۰ هتل بزرگ وامکانات ورزشی احداث شده و قطر در جریان برگزاری جام‌جهانی در این کشور، می‌تواند از این امکانات برای برگزاری اردو‌های ورزشی کشور‌های مختلف استفاده کند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال (شهریور۹۷)

بعد از دیدار با شیخ حمد همتای قطری خود: آماده کمک کردن به قطر برای میزبانی جام‌جهانی هستیم.

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران (شهریور۹۷)

در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر: می‌توانیم همکاری دو جانبه در زمینه برگزاری جام‌جهانی داشته باشیم. شرکت‌های ایرانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی بویژه مشارکت در اجرای پروژه‌های عمرانی قطر برای مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲، کاملا آمادگی دارند.

اینفانتینو، رئیس فیفا (خرداد۹۷)

ایران با قطر برای برگزاری جام جهانی مشارکت داشته باشد؟ شاید. هر چیزی امکان‌پذیر است. فعلا باید گام به گام پیش برویم.

حسن التاوادی، رئیس کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر (آبان۹۷)

قطر چندین پیشنهاد از کشور‌های مختلف در رابطه با مشارکت در میزبانی تیم‌ها در طول جام‌جهانی دریافت کرده است. رقابت‌هایی که قرار است از ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شود. این‌که می‌گویند قرار است ایران با ما مشارک کند، قطعی نیست. در حال بررسی هستیم. فیفا در این باره تصمیم می‌گیرد.

حسن الذوادی، دبیر کمیته پروژه‌ها و میراث جام‌جهانی (آبان۹۷)

ترجمه این خبر اشتباه بود که ایران با ما در برگزاری جام‌جهانی مشارکت می‌کند!

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران (خرداد۹۹)

در تماس با امیر قطر: در زمینه مشارکت در میزبانی جام‌جهانی ایران هم آماده است در زیرساخت‌ها و تامین نیازمندی‌های مورد نظر حضور داشته باشد.

مظفری، مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش (خرداد۹۹)

ما اگر بتوانیم جذابیت بیشتری فراهم کنیم و خطوط پروازی مناسب در اختیار طرف مقابل قرار دهیم، با توجه به اینکه فاصله زمانی مسابقات تیم‌ها سه روز است و از سویی اینجا نیاز به ویزا ندارد، هواداران می‌توانند این فاصله را در کیش بگذرانند و حتی با آماده‌سازی زیرساخت‌ها تمرین تیم‌ها نیز در جزیره برگزار شود.

مسیح‌ا... صفا، رئیس جامعه هتلداران (خرداد۹۹)

باید ظرفیت اقامت و پذیرایی را در جزیره کیش افزایش دهیم. قول می‌دهیم ۴۰۰۰ اتاق برای دوران جام‌جهانی، آماده کنیم. اگر تیم‌های خارجی نیامدند، به هر حال ایرانی‌هایی که قصد تماشای این بازی‌ها را دارند با توجه به مسافت نزدیک کیش و قطر و تفاوت هزینه‌ها می‌توانند در هتل‌های کیش اقامت داشته باشند.

صالحی امیری، رئیس سابق کمیته ملی المپیک (تیرماه ۹۹)

درباره مشارکت در میزبانی جام‌جهانی با معاونان رئیس جمهور و مدیران دو جزیره کیش و قشم صحبت کردیم. قرار شد در تفاهم‌نامه بندی باشد که برای برپایی اردو‌های تیم‌های ملی کشور‌های مختلف برای جام‌جهانی از ظرفیت این دو جزیره استفاده شود! البته در حال حاضر زیرساخت‌های خوبی در این دو جزیره وجود ندارد. متاسفانه زمین خوبی در دو جزیره قشم و کیش نداریم و امیدوارم طی یکی، دو سال آینده این اتفاق رخ دهد.

سعید محمد، دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد (آبان۱۴۰۰)

برنامه‌ریزی کاملی داریم تا با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در قشم و کیش، باعث شویم تا توریست‌هایی که برای جام‌جهانی با خرید بلیت هواپیما به کیش سفر کرده بودند، رضایت‌مندانه منطقه را ترک کنند!

سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی هرمزگان (آبان۱۴۰۰)

کشتی «سانی» برای خدمت‌رسانی به گردشگران و مسافران جام‌جهانی قطر، هفته آینده با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بندرعباس آماده حرکت می‌شود.

عزت‌ا... ضرغامی (اسفند۱۴۰۰)

ما برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برنامه‌ریزی کرده‌ایم. پیرو سفر اخیر رئیس‌جمهور قطر قرار شد در رأس هیأت کاملی از ایران به قطر سفر کنیم تا پیگیری‌های لازم را در این‌باره داشته باشیم و ظرفیت‌هایی را که دولت قطر فراهم کرده است، فعال کنیم. در زمان جام‌جهانی جمعیت قابل توجهی از تماشاگران جهان به قطر سفر می‌کنند که عمدتا جوان هستند. برای ما فرصتی استثنایی است. برای مراکز اقامتی جزایر ایران برنامه‌ریزی می‌کنیم. مناطق آزاد هم برنامه‌ریزی خوبی کرده است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور (اسفند۱۴۰۰)

مشارکت و همکاری ایران با قطر برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ می‌تواند نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان به تماشاگران شرکت‌کننده در جام‌جهانی ۲۰۲۲ و گردشگران خارجی باشد.

حسن التاوادی، رئیس کمیته سازماندهی جام جهانی (اسفند۱۴۰۰)

همکاری با ایران برای برگزاری جام جهانی؟ این جزئی از برنامه اجرایی است، ولی چیزی که واضح است این که باید این موضوع با فیفا در میان گذاشته شود و تصمیم‌گیری کنیم.

السلیطی، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر (فروردین۱۴۰۱)

بعد از نشست با همتای ایرانی خود: یکی از موارد مهم همکاری‌های بین ایران و قطر موضوع جام جهانی است که می‌توانیم با رفع موانع، سبب گسترش روابط دو جانبه بین دو کشور باشیم.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور (فروردین۱۴۰۱)

در تماس با شیخ حمد بن تمیم آل ثانی امیر قطر: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در جهت برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر بازی‌های جام جهانی، در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک به قطر هرگونه مساعدت و کمک مورد نیاز را ارائه کند و اطمینان داریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، جهانیان شاهد بازی‌های خاطره‌انگیزی خواهند بود.

آل ثانی، امیر قطر (فروردین۱۴۰۱)

در خصوص همکاری دو کشور در برگزاری مسابقات جام جهانی بزودی وزیر راه قطر در جزیره کیش با همتای خود درباره نحوه همکاری‌ها ملاقات و مذاکره خواهد داشت.

امیر قطر (اردیبهشت۱۴۰۱)

بعد از دیدار با رئیسی در تهران بدون کوچکترین اشاره‌ای به همکاری با ایران برای مشارکت در برگزاری جام‌جهانی، تنها اعلام کرد با رئیس جمهور ایران درباره مناقشات موجود در منطقه سخن گفته است.

عزت‌ا... ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری (خرداد۱۴۰۱)

استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در دستور کار دولت است.

رستم قاسمی، وزیر راه (مهر۱۴۰۱)

ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند.

حمید سجادی، وزیر ورزش (مهر۱۴۰۱)

اگر می‌خواستیم از ظرفیت قطر استفاده کنیم، باید از چند سال قبل اقدامات شروع می‌شد. می‌توانستیم در جنوب کشور اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و حداقل می‌شد اردوی برخی تیم‌ها و دیدار‌های تدارکاتی انجام شود. در این یک سال اخیر و در دیدار‌هایی که مسئولان مختلف با همتایان قطری داشتند، تعاملات شکل گرفته بود؛ و پایان بندی: عزت‌ا... ضرغامی گفت قطر حتی اجازه نداد کشتی سانی در دوحه پهلو بگیرد تا مسافران جام‌جهانی از آن پیاده شوند!

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها