فکر کنید تماشای یک مسابقه مهم فوتبال به صورت زنده و مستقیم روی پرده سینما چه حس و حالی دارد و چقدر می‌تواند تماشاگران علاقه‌مند به فوتبال را سر ذوق آورد؟ تقریبا اواخر شهریور بود که محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران در اظهارنظری از قطعی‌شدن اکران مسابقات فوتبال جام‌جهانی قطر در سینماهای سراسر کشور خبر داده بود.
کد خبر: ۱۳۸۶۳۵۵
نویسنده علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
البته این صحبت‌های اشرفی با مهر قبل از ناآرامی‌های اخیر جامعه بود و هنوز خبری رسمی مبنی‌بر قطعی‌شدن طرح اکران مسابقات جام‌جهانی فوتبال منتشر نشده است، اما با وجود برخی نقد‌ها و مخالفت‌ها، به نظر می‌رسد قطعیت و اجرای این طرح می‌تواند موجب حضور مردم و خانواده‌ها در سالن‌های سینما شود و به عنوان یک مسکن و راهکار موقتی، تا حدودی در بازگشت رونق دوباره به سینما‌ها موثر باشد.

در جهت تقویت سینما

مدیرعامل زنجیره سینماداری مهر درباره اوضاع فعلی سالن‌های سینما و اکران مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سینما‌ها به جام‌جم گفت: به شکل شفاف صاحبان آثار سینمایی در این روز‌ها درباره اکران فیلم‌های‌شان تردید‌هایی دارند و علاقه‌مند به نمایش این آثار در سالن‌های سینما نیستند، از این جهت که ممکن است به اقتصاد آثارشان ضربه بخورد. البته وزارت ارشاد و سازمان سینمایی درصدد ایجاد انگیزه و خاطرجمعی در صاحبان آثار است تا این اتفاق بیفتد و آن‌ها راغب به اکران فیلم‌های‌شان شوند. هادی اسماعیلی افزود: وقتی فیلم جدیدی وارد چرخه اکران نشود، اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. شاید ۵۰درصد اقتصاد سینما و سینماداری به اکران فیلم‌ها و محصولات جدید سینمایی وابسته است. در این شرایط هر طرح و اتفاقی مثل اکران مسابقات جام‌جهانی فوتبال که باعث حضور تماشاگران در سالن‌های سینما شود، قطعا به سینما کمک می‌کند. البته در این وضعیت، بحث امنیتی هم مطرح است که تخصص من نیست و نکته‌ای درباره آن ندارم، اما از جهت تقویت سینما، موافق اجرای این طرح رویدادمحور هستم. چون جام‌جهانی، رویدادی ادامه‌دار مثل پخش فیلم‌های سینمایی خارجی در سینمای قبل از انقلاب نیست که به اقتصاد سینما ضربه بزند. به‌جز این، اجرای این طرح از جهت مفرح‌کردن فضای عمومی جامعه هم قطعا تاثیرگذار است. هفته گذشته فیلم انفرادی در روز جمعه بیش از ۳۰۰‌میلیون تومان فروش کرد. این فروش بالا در یک روز درحالی رقم خورد که بیش از هفت ماه از اکران آن می‌گذرد. این نشان می‌دهد اگر فیلم و محصول جدید در سالن‌های سینما اکران شود، قطعا به اقتصاد سینما کمک می‌کند. به‌نظرم اگر پیوست‌های امنیتی طرح اکران مسابقات جام جهانی در سالن‌های سینما درنظر گرفته شود، قاعدتا کمک شایانی به سینما خواهد کرد و یکی از راه‌های نجات سینما در شرایط فعلی است. به‌نظر این اتفاق با پخش مسابقات جام جهانی به‌ویژه با اکران بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران خواهد افتاد.
اسماعیلی گفت: اگر اجرای این طرح عملی شود، منحصر به سینما‌های تهران نخواهد بود و همان‌طور که در سال‌های گذشته و دوره قبلی جام جهانی شاهد استقبال تماشاگران در شهر‌های پرجمعیتی، چون مشهد، اصفهان و‌... بودیم، امسال هم می‌توانیم منتظر این اقبال باشیم. بالاخره جام جهانی و حضور تیم ایران در این رقابت‌ها، موضوعی ملی است و علاقه‌مندان پرشماری در سراسر کشور آن را دنبال می‌کنند. اساسا دیدن مسابقات فوتبال روی پرده سینما، تجربه عجیب و غریب و لذت‌بخشی است.

کمک به رشد مخاطب

سیدعلی طباطبایی‌نژاد مدیر پخش و اکران حوزه هنری درباره اکران مسابقات جام جهانی فوتبال در سالن‌های سینما به جام‌جم گفت: اگر توافق‌های لازم در این خصوص صورت بگیرد و اجرای این طرح قطعی و عملی شود، قطعا به شرایط فعلی سینمای ایران کمک می‌کند و وضعیت را برای ادامه روند رشد مخاطب، بهبود می‌بخشد؛ ضمن این‌که به‌جز اجرای این طرح، امیدواری‌هایی هم درباره موفقیت سه‌فیلم تازه اکران و به‌ویژه اکران فیلم بخارست از هفته آینده ایجاد شده است. طباطبایی‌نژاد درباره این‌که آیا احتمال اکران همه بازی‌های این دوره جام جهانی در سالن‌های سینما وجود دارد یا نه هم توضیح داد: در دوره‌های قبلی جام جهانی هم سابقه نداشته که همه بازی‌ها در سالن‌های سینما پخش شود و اکران محدود به بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران و بازی‌های مهم، نیمه‌نهایی و فینال می‌شد. حالا باید منتظر ماند و دید دوستان در ارشاد می‌توانند موافقت‌های لازم برای پخش همه بازی‌ها را در این دوره جام جهانی بگیرند یا نه.

فقط برای مردم جذاب است

مدیر پردیس سینمایی ملت در پاسخ به این پرسش که اکران مسابقات جام جهانی فوتبال تا چه حد می‌تواند به اقتصاد سینما کمک کند به جام‌جم گفت: اگر این اتفاق به شکل قطعی عملی و اجرایی شود، نباید این طرح را محدود به پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران کرد و می‌توان همه بازی‌ها را در سینما‌ها نمایش داد تا اتفاق تقریبا مثبتی رخ دهد، اما اگر اکران جام جهانی منحصر به سه بازی تیم ایران باشد، مسائل و، اما و اگر‌هایی درباره ظرفیت، سئانس و پارکینگ مطرح می‌شود. این‌که فروش ۳۰۰ بلیت در سه سئانس چقدر می‌تواند به اقتصاد سینما کمک کند، خودش جای سؤال و بررسی دارد. اگر صرفا بنا به پخش این سه بازی است، در آن‌صورت همه این سروصدا‌ها و هیاهو‌ها برای اکران جام جهانی در فوتبال چندان مبتنی بر واقعیت نخواهد بود. واقعیت را باید از دید سینمادار و مدیر سینما ببینند.

مژگان زرگر افزود: اگر قرار به پخش همه بازی‌ها باشد، می‌توانیم حداقل برای یک ماه یک سالن با ظرفیت ۳۰۰ تماشاگر را به این موضوع اختصاص دهیم. شاید در این صورت تا حدودی شاهد حضور تماشاگران باشیم، به‌جز این باشد حضور مخاطبان نهایتا در سه سئانس، کمکی به اقتصاد سینما آن هم با این هزینه‌ها نمی‌کند؛ حتی درصورت پخش همه بازی‌ها هم با مسأله ساعت مسابقات مواجهیم و بازی‌های اول هر روز در ساعت‌های یک تا دو بعدازظهر است و اقشاری مانند دانشجویان، کارمندان و کارگران که می‌توانند مخاطب این مسابقات باشند، سر کلاس و سر کار هستند. با این توضیحات، فکر نمی‌کنم حتی اکران جام جهانی در سینما، خیلی جهش و اتفاق بزرگی باشد و فقط می‌توان به‌عنوان مسکن به آن نگاه کرد. شاید تنها نکته مثبت آن، جذابیت برای مردم باشد که تغییر روحیه دهند و مسابقات فوتبال را همراه خانواده‌های‌شان در سالن سینما ببینند و سینما موقع بازی‌های جام جهانی، برایشان تبدیل به پاتوق شود. مدیر پردیس سینمایی ملت گفت: اگر قرار به اجرای این طرح است، باید از حالا به مدیران سینما اعلام شود تا ما بتوانیم درباره این موضوع برنامه ریزی داشته باشیم. باید بدانیم قرار به پخش چند بازی است تا جدول مسابقات را آماده و درباره آن تبلیغ و اطلاع‌رسانی کنیم و پیش‌فروش بلیت داشته باشیم. اگر قرار است در روز‌های آخر و منتهی به مسابقات این طرح را قطعی و به ما اعلام کنند، نمی‌توانیم آن‌طور که باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

جنبه اقتصادی و نگاه فرهنگی

مدیر سینما‌های موزه سینمای ایران درباره اجرای طرح اکران مسابقات جام جهانی فوتبال در سالن‌های سینما به جام‌جم گفت: طبیعتا همه سینما‌های کشور از موضوع اکران بازی‌های جام‌جهانی فوتبال در سالن‌های سینما استقبال می‌کنند و در این زمینه فرقی هم میان سینما‌های دولتی و سینما‌های خصوصی نیست. از آنجا که همیشه موقع برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال، جام ملت‌های آسیا و جام ملت‌های اروپا، کمی با افت مخاطب مواجه هستیم با توجه به شرایط فعلی هم این افت مخاطب قدری بیشتر شده است، بنابراین تدبیر دولت و تصمیم وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و انجمن سینماداران درخصوص پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سالن‌های سینما قابل تقدیر است.

آیت ملک‌نیا ضمن اشاره به این نکته که اولویت با پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران است، درباره جنبه‌های مختلف این طرح هم توضیح داد: اگر جنبه اقتصادی اکران جام‌جهانی در سینما را کنار‌بگذاریم، این طرح از بعد فرهنگی هم قابل تقدیر است. چون خانواده‌ها نیاز به فضایی دارند که در کنار هم بتوانند بازی‌های فوتبال را ببینند؛ ضمن این‌که به نظرم اکران مسابقات فوتبال، منافاتی هم با تماشای فیلم‌های سینمایی ندارد و مهم جمع‌شدن خانواده‌ها در سالن‌های سینماست. مدیر سینما‌های موزه سینمای ایران درباره نگرانی برخی صاحبان آثار از اکران فوتبال و احتمال تضییع حق فیلم‌ها هم گفت: نگرانی درباره اکران فیلم‌ها وجود ندارد. فوتبال زمان خاصی دارد و نهایتا با وقت‌اضافه در مراحل بالاتر، بیشتر از دوساعت وقت نمی‌گیرد و اندازه یک سئانس سینمایی است. نکته دیگر این‌که پردیس‌های سینمایی معمولا چند سالن دارند و اختصاص یک سالن به فوتبال، ضربه‌ای به فیلم‌ها نمی‌زند. البته دوستان در مدیریت سالن‌های سینما باید ضمن نمایش فیلم‌های متنوع، حتی به اکران فوتبال هم نگاه فرهنگی داشته باشند.

استفاده از ظرفیت سینما

محسن پاسدار که سابقه مدیریت سینما استقلال را در کارنامه دارد و در دوره مدیریتش هم نسبت به پخش مسابقات جام‌جهانی اقدام کرده بود، نظر مثبتی درباره اکران مسابقات جام‌جهانی در سینما‌ها دارد. او درباره اجرای این طرح به جام‌جم گفت: مدت زیادی است که سینما در ایران با مشکل مالی روبه‌رو شده و تماشاگران تنها هرازگاهی از برخی فیلم‌ها استقبال می‌کنند؛ ضمن این‌که سالن‌های سینما در کل سال، شاید تنها در پنج‌ماه فعالیت خوبی داشته باشند؛ بنابراین طرح مواردی، چون اکران جام‌جهانی فوتبال خیلی به رونق و فروش سینما کمک می‌کند و من نظر مثبتی روی آن دارم. این کارشناس درباره گلایه احتمالی صاحبان آثار توضیح داد: به‌راحتی می‌توان این موضوع را مدیریت و میانگین فروش فیلم‌ها را محاسبه کرد و عوایدی از فروش اکران مسابقات جام‌جهانی را برای این آثار در نظر گرفت.

پاسدار، درباره این نقد که جای نمایش فوتبال در سالن سینما نیست هم گفت: وقتی در تلویزیون و فضای مجازی، از هر راه و مسیر فرهنگی و اجتماعی برای جذب تماشاگر و کسب درآمد استفاده می‌شود، چرا سینما از این امکان و ظرفیت استفاده نکند. درست است که سینما فقط برای نمایش فیلم است، اما پخش فوتبال هم موردی ندارد. وسط سالن سینما که فوتبال بازی نمی‌کنند که چنین نقد‌هایی مطرح می‌شود، بلکه مخاطبان فقط مسابقه را تماشا می‌کنند که هم خوب است و هم به اقتصاد سینما کمک‌می‌کند. وقتی سینما به سمت ورشکستگی می‌رود، می‌توان از این راه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی برای کمک به آن بهره برد.

غیرقابل پیش‌بینی

فردین اشرفی، مدیر سینما ماندانا درباره اکران مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سالن‌های سینما به جام‌جم گفت: تجربه اکران مسابقات جام‌جهانی در سینما‌ها در دوره قبلی بد نبود و مخاطبان استقبال تقریبا خوبی از آن کردند، اما این دوره به‌دلیل شرایط جامعه، متفاوت است و نمی‌توان چگونگی اجرای این طرح را پیش‌بینی کرد. آنچه مسلم است این‌که سینما اصلا وضعیت خوبی ندارد و بیشتر فیلم‌ها مخاطب ندارند. بااین‌حال درصورت اجرایی‌شدن این طرح و برنامه‌‍ریزی و تبلیغات مناسب و هماهنگی با صاحبان فیلم‌های روی پرده، می‌توانیم تا حدودی نسبت به استقبال تماشاگران و کمک به رونق سینما امیدوار باشیم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها